מחקרים רבים נעשו אודות הגורמים המשפיעים על התנהגותו היומיומית של האדם והגורמים המשפיעים עלייה, מחקרים נוספים נערכו בנושא חינוכו של האדם והקשר בין חינוך לתודעה עצמית התנהגותית-נפשית של האדם, הן אם זה כלפי חוץ והן אם זה במחשבותיו הפנימיות.מובן שמרכז תודעתנו נמצא במוח ופועל על ידי תהליכים מורכבים ומסובכים [אשר אינם נחקרו עד תום], אולם מובן שמלבד החלק של הנפש ונשמתו של האדם, התנהגותו מושפעת מתהליכים חומריים המתקיימים אצלו במוח.במאמר זה לא אגע באופן שיטת הפעילות של המוח ושל התהליכים המתרחשים בו אך רצוי לציין שהתנהגותנו מורכבת ממספר של תהליכים בנשמה ובנפש וממספר של תהליך חומריים.
כעת נחזור לשאלת המפתח של המאמר, מה הוא הגורם המשפיע יותר על התנהגותו של האדם.מצד אחד עומד גורם החינוך שמגיל ינקות אנו קיבלנו אותו מהורינו ומסביבתנו הקרובה ובעת גדילתנו נוספו גורמים נוספים שחינכו אותנו.אין ספק שחינוך מכמעט כל סוג משפיע על התודעה העצמית של הבן האדם ועל מחשבותיו הפנימיות, אולם יש לזכור כי תודעה עצמית מושפעת גם מהאדם עצמו מאופיו, מחוסנו, וממצבו הנפשי.התודעה העצמית של האדם אומנם מושפעת על ידי החינוך שבא מבחוץ, מהסביבה אך יש באפשרותו של האדם ליצור סלקציה לגבי החינוך שהוא רוצה להטמיע בו וליישמו.
החינוך המגיע מהסביבה כולל לרוב מגוון תכנים ומגוון דעות שונות ולפעמים אף מנוגדות לכל תוכן.לעיתים האדם סופג את החינוך אשר מקובל על פי הרוב בסביבתו או את החינוך אשר נוח לו להביע כאשר הוא נמצא בסביבת אנשים.התודעה העצמית היא זו שגורמת לאדם לבחור לבסוף איזו שיטת חינוך הוא יישם בהתנהגותו, מכאן שברוב המקרים הגורם המשפיע יותר על התנהגותו של האדם הוא התודעה העצמית והמחשבות הפנימיות של האדם.בנוסף לחינוך שהאדם סופג מהסביבה האדם יכול לפתח לעצמו שיטות חינוך ודרכי התנהגות, שיטות ודרכי התנהגות אלו יפותחו אצל האדם על ידי תודעתו העצמית.
כדי שאדם יוכל לפתח לעצמו שיטות חינוך והתנהגות וליישם אותן בהתנהגותו דרושה לו מוטיבציה רבה ואף יותר מכך דרוש לו כוח חשיבה גדול ועילאי אשר ייבחן כל פרט בהתנהגותו המוגמרת אשר תצא לסביבה.האדם צריך להתנתק מהסביבה ומהחינוך אשר ספג ממנה ולגבש לעצמו דעות ושיטות התנהגות אשר משתלבות בצורה חלקה באישיותו.
אנשים רבים התחנכו בצורות לקויות וקשות אשר אינן תואמות לאופיים ולדרך חייהם, ישנם אנשים אשר בעזרת החשיבה ותודעתם העצמית הצליחו ליצור לעצמם דרכי התנהגות חדשות שונות אשר מתאימות לאופיים ולדרך חייהם, אולם אנשים אחרים אשר חשיבתם העצמית דלה והם אינם מקדישים מספיק רגעים בחייהם למחשבה עצמית נשארו עם החינוך אשר ספגו באין מפריע וממשיכם לנהוג בדרכו.נאמר קודם שהגורם המשפיע ביותר על האדם הוא תודעתו העצמית, אך לעיתים יש לגרום לאדם זה בצורה עצמונית או חיצונית לעורר את חשיבתו העצמית ואת רצונו ולנתקו בצורה נפשית מחשבתית מדעות וקודי החברה שלעיתים פגומים ולא תואמים את אופיו ואת אורך חייו.
לסיכום, מתברר לנו שהגורם המשפיע יותר על התנהגותו של האדם הוא תודעתו העצמית, אולם יש אנשים הצריכים האצה בנושא זה וניתוק מחשבתם מחינוך הסביבה.חינוך האדם אומנם משפיע רבות על התנהגותו אך הגורם הסלקטיבי הקובע והיוצר בחייו של האדם הוא תודעתו העצמית.
צחי כהן ליצירת קשר zachi836@walla.com אוzachi837@hotmail.com