דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוכמה - מהי? דגמי חוכמה 

מאת    [ 31/12/2006 ]

מילים במאמר: 665   [ נצפה 5631 פעמים ]

מהי חוכמה? שאלתם את עצמכם פעם את השאלה הזו? הרי עושה רושם שלדעת מהי חוכמה יעזור הרבה מבחינת ההגעה האישית אל המטרה הזו. ומי לא רוצה להיות חכם? דבר כזה עשוי לעזור לכל אחד מאיתנו להצליח בחיים אפילו יותר מאשר הכסף ששוכב בחשבון הבנק (או שכבר קם והלך לחשבונות אחרים).

השאלה הבסיסית היא האם כדאי להגדיר את החוכמה והגדרתה לפי מה שנמצא בחכם עצמו,לפי מה שנמצא במעשהו או האם בכלל לפי תחושת ה "וואו" המתחוללת בקרב הצופים -על המעשה ואצל המעריכים אותו (כחכם או לא) .אלו שלוש נקודות תצפית נבונות ותורמות למדי להבנת החוכמה עצמה ואודות הסברת מהי.

ואולי,אף יהיה כדאי במאמר העוסק בחוכמה עצמה "ללכד" את שלושת הנקודות האלו לכדי יצירת נקודה אחת משותפת שתיכלול את כולן בבת אחת.קל לדבר,אולם איך עושים זאת?

 - הרי בתוך החכם עצמו יש מחשבות רגשות כוונות והבנות שתוצרתן חוכמה. את כל אלו לא נוכל לארגן לנקודה אחת משותפת. אולם, את סיכום המיבנה ההבנתי של מחשבות החוכמה(שהוא הדימיון הכללי שלו - של "מה עליי לעשות","מה נראה לי חכם") נוכל לשרטט איכשהו בדימיון. אף פעם לא נוכל באמת להכיר את מלוא ההבנה והכוונה שלו ,אלא אם נבקש ממנו מפורשות להסביר לנו "איך הוא חושב שהכי נכון לעשות כך וכך".

כך או כך, התנהגותו היא החשובה בכל מקרה ומקרה לגופו או לחילופין האינפורמציה שימסור לנו אודות מה הוא חושב על העניין הספציפי שלפיו אנו מנסים לקבוע אם הוא "חכם" או לא .אם כך,הרי שהסקנו שנגיעה ראשונה בפשר החוכמה יכולה להסתכם במשפט אחד של אינפורמציה המכיל  סיכום של התייחסות כללית בטרם ביצוע של פעולות,הבנה,התרשמות,עמדות - שכולן עשויות להיות מנוסחות פשוט במילים המסכמות את כל הדברים הגדולים הללו שעדיין לא קרו במציאות.

אם נמשיך שלב נוסף אחד הלאה, ונצרף על כך את מה שנמצא במעשהו של החכם (שזהו הדבר שלמעשה רואים המסתכלים , אולם גם ייתכן שאין אף אחד שיסתכל ויראה זאת) הרי שנוכל להתקדם מעט הבנתית ונוכל ללמוד על קיום עקרונות בסיס שמתקיימים הן אצל עושה הפעולה החכמה הנוכחית והן ,ובדיוק באותו האופן,אצל כל "חכם" אחר.

כעיקרון,ייתכן ו"חוכמה" הינה דבר קבוע שאינו משתנה ושאין לו וואריאנטים (כלומר,צורות היראות או קיום אחרות אלא רק צורה אחת ויחידה).

חוכמה יכולה להיות מוגדרת כמהלך הנכון ביותר להשגת דבר מה,להימנע מדבר מה,וככלל היא מתייחסת בשלב מתקדם זה של ניתוחנו לפעילות על "עצם" דימיוני כלשהו באשר יהיה שמתוכו אנו רוצים לחלץ תוצאות. לכן, חוכמה בהגדרתה עוסקת בהבנת הדרך הטובה ביותר "לגעת" ולטפל בדברים במינימום הכוח והמוח כדי שלא נבזבז הרבה כוחות על דרכים אחרות שהינן ארוכות יותר ומסורבלות ושאינן מטיבען מסוגלות לספק לנו במהירות את מה שאנו חפצים בו.

בכל תחום  בחיים ה"עצם", הדבר הוא אחר .אולם,קיים דימיון רב באופן הטיפול שלנו בדברים השונים.בתחומי השיחה ה"עצם" הוא העניין המדובר (באופן כללי), בתחומי הכספים ה"עצם" הוא הכסף, בתחומי היחסים הבינאישיים ה"עצם" הוא היחס הספציפי שאנו מנסים להשיג.חוכמה אינה רק אופן הטיפול הנכון בעצם אלא גם יחסים נכונים עם ה"עצם" הגדול יותר שהוא מחזיק ה"עצם" - אותו אדם או עצם יותר גדול המחזיק את הדבר שאליו אנו מתייחסים.לדוגמא: בתחום היחסים הבינאישיים אנו רוצים להשיג יותר יחס שזהו עצם בפני עצמו, והרי אנו רוצים לקבל אותו מן אדם ספציפי העומד מולנו שגם הוא עצם.ודוגמא נוספת,להמחשת העניין ומכיוון אחר: קיים מקרה שאנו מנתחים אותו כדי לדעת מה עלינו לעשות - אזי הדבר שאנו רוצים להשיג (למשל :הצלחה) הוא "עצם" - משהו שהוא דבר , והחיים שהם המשהו היותר גדול - גם הם עצם.

חוכמה היא הכרת דרכים ושיטות. בשלב הבא חוכמה היא היכולת למיין את הדרכים והשיטות ולהעניק משקלים שונים ולהבין את היתרונות של הדרכים והשיטות. כולנו מנתחים דברים ומשתדלים להיות חכמים ואנו נושאים בתוכנו קיטעי משפטים של אינפורמציה ומידע מהו הדבר החכם ביותר לעשות.ובהרבה תחומים.במצבי יומיום,מה להמציא שיכניס לנו כסף,כיצד לעשות דבר כזה או אחר - ולכולנו יש תמיד ספק בתוצאות המחשבה של החוכמה.

על כן ,אם נסכם מחשבות חוכמה של אנשים רבים נגיע בסיכומו של דבר למספר דרכים מצומצמות ונכונות יותר כיצד יהיה הכי טוב להתייחס לדבר מסויים וכיצד הכי חכם יהיה לטפל בו.לשם כך קיימים מומחים בתחומים שונים.אולם,קורה שכמספר המומחים כך גם מספר הדיעות.אם כך מהו הדבר הנכון לעשות? ומהי החוכמה במקרה זה? שוב התפצלנו. האם חוכמה יכולה להראות ולהתבטא בכמה דרכים? וודאי שכן.אולם אם כך,מה המשותף לכל הדרכים השונות?  

 המשך יבוא

                                                          ביחס לדברים -  גישות התוצאות - לאורך זמן.גישת החיסכון - בהתאם ל. חיסכון בכוח וכן הלאה.

אוטודידקט (מלומד עצמי) - 13 שנות לימוד בתחומים: אסטרטגיה וטקטיקה,משא ומתן,מכירות,כישורי שיחה ורטוריקה,תדמית,שפת גוף,ניתוח המצאות,ניתוח כתיבת הומור,כתיבה שיווקית,קופירייטריות,ניתוח המצאות רב תחומי ויצירת חדשנות.
http://www.arikshani.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב