דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנורקסיה נרבוזה 

מאת    [ 05/09/2005 ]

מילים במאמר: 637   [ נצפה 24966 פעמים ]

מאמר זה נכתב בעקבות בקשת הוריה של י. כתוצאה מהצלחה של טיפול רב תחומי בו הייתי מעורב, אשר שרצו להביא לידיעת הציבור בכלל והורים הפרט מידע אודות האנורקסיה ושילוב שיטת הביו- פידבק בתהליך הטיפולי.

האנורקסיה שייכת לקבוצת ההפרעות באכילה , למרות היותה מוכרת כבר תקופה ארוכה למדי אין עדיין הסכמה בקרב אנשי המדע והרפואה באשר לסיבות העיקריות הגורמות להפרעה.

אחד המאפיינים הבולטים ביותר באנורקסיה הוא ההתנהגות המכוונת והיזומה לירידה במשקל. בדרך כלל לוקים בהפרעה זו יותר נערות מתבגרות ונשים צעירות אך לפעמים גם נערים מתבגרים וגברים צעירים.

תחילתה של תיסמונת האנורקסיה היא בדרך כלל בסוג של דיאטה, המקרה הנדון מצאה עצמה הנערה האנורקטית קבוצת השתייכות אצל נערות מתבגרות שמטרתן המשותפת היתה להפחית מהמשקל בצורה משמעותית ומהר על מנת להראות במיטבן עם בקיני על חוף הים בקיץ.

ברצוני להדגיש באופן ברור וחד משמעי כי ברגע שלהורים יש חשד ולו הקטן ביותר כי התנהגות ביתם או בנם בתחום האוכל חריגה באופן פתאומי יש לפנות בהקדם האפשרי לקבלת יעוץ רפואי על מנת לאבחן באופן מדוייק את ההפרעה משום שלפעמים קיימות סיבות גופניות אחרות לאבדן משקל.

למרות אי ההסכמה באשר לגורם ברור אחד מחקרים רבים שנעשו בתחום הוכיחו כי ניתן לראות בקיומן של 4 סיבות בולטות להתפתחות האנורקסיה.

1. מצבי חיים המתפרשים ונתפסים על ידי הנערה או הנער כמאיימים על עצם הקיום והתגובות לכך דומות מאד לתגובות המאפיינות את תיסמונת ה" תקוף או ברח" בצורה של הימנעות או בריחה.
2. מערכת יחסים מורכבת ומסובכת סגורה ותלותית עם שני ההורים או במיוחד עם אחד מהם.
3. תגובות תוך משפחתיות ההופכות לחיזוק , המשכיות והנצחת תהליך הבריחה האנורקטית.
4. העיסוק המשפחתי המתמיד והנמשך בקשר בין אוכל למשקל הגוף - המסר התוך משפחתי שתוכנו פחד מופרז מעליה במשקל.

מבחינה התנהגותית האנורקסיה מאופיינת בהימנעות מאכילת מזון " משמין" , ישנן אפיזודות של הקאות רצוניות, פעילות גופנית מוגזמת , שילשולים רצוניים ואפילו שימוש בתרופות האמורות לדכא תיאבון.
האנורקסיה מהווה עבור המתבגרת מעיין דרך מילוט מהמשימות המוטלות על ידי עצם תהליך הגדילה והניסיון לגבש את הזהות האישית ולהשיג עצמאות.

אצל האנורקטי נתפס מוטיב ההרעבה העצמית כצו של כוח עליון. בסיפורו המרתק של קפקא " אמן הרעב" 1948 שאלו את הגיבור שנהג לצום לפרקי זמן קצובים בתדירות רבה במשך שנים רבות - מדוע -

תשובתו היתה : " זהו הקורבן שלי לפולחן הרעב איני יכול אחרת" .
זוהי אכן התשובה המגלמת את תפיסת העולם המרכזית של האנורקטית , כלומר קיימת כאן כניעה מוחלטת לפחד מעלייה במשקל. הורדת המשקל מקבלת אם כן משמעות אבסולוטית והופכת למטרה מרכזית בחיים בדיוק כמו השתייכות לכת התובעת מהפרט התמסרות מוחלטת ללא תנאים.

ידוע כי עוד מהתקופה הפרה היסטורית מושפע האדם ממערכות של אמונות שונות המכוונות את חייו.
מערכת האמונות הופכות אצל האדם למציאות אוביקטיבית עם שיכנוע עצמי באמיתות האמונה המוביל לעיתים לביטוי קיצוני בעל עוצמה רבה.

דוגמאות לכוחה של האמונה קיימות למכביר , אין הן מוגבלות לבני אדם פרימיטיביים או בורים ושוטים, נמצא כיום גם מאנינים פונדנמטליסטים מקרב ציבור משכיל ובסטטוס גבוה הנעזרים באמונתם.

ידוע כי אפילו שילטונות צה"ל פנו למגיד עתידות בבקשה לסיוע בחיפוש אחר חיילים נעדרים, מאות אלפי אנשים ברחבי העולם ביניהם אפילו ראשי ממשלות המנהלים את חייהם ועיניניהם ומקבלים החלטות בהתאם לנבואות אסטרולוגיות.

מבחינה טיפולית כל שיטה שתסייע להפסיק את "התידלוק" המתמשך של המחשבה החד רעיונית של האנורקטית בנושא האוכל ומשקל הגוף היא לגיטימית.

אחת האסטרטגיות הטיפוליות המוצלחות ביותר באנורקסיה מכוונת להרחקה פיזית של החולה למנוע קשר עם המקור למסרים המחזקים את ההפרעה על מנת לאפשר למטופל לחשוב חשיבה עצמאית וביקורתית.

לדעתי ההצלחה הטיפולית ב י` היתה תוצאה של שילוב הרחקה ובידוד זמניים מהמשפחה תוך כדי מתן סיוע והדרכה צמודים להורים וטיפול קוגניטיבי התנהגותי אינטנסיבי בשילוב שיטת הביו-פידבק.
היא מצאה בשיטת הביו-פידבק תשובה לאינטליגנציה הגבוהה לסקרנות ולצורך להגיע להשגים טובים מהר ככל שאפשר.

באמצעות שיטת הביו-פידבק היא רכשה ידע,כלים ומיומנויות לפיתוח רגישות הבנה ומודעות טובות יותר לתהליכים פיזיולוגים המתרחשים בגופה. מודעות זו איפשרה לה שליטה רצונית מבוקרת על מערכות בלתי רצוניות בגופה . היא הצליחה להבין את הקשר בין גרוי לתגובה לחוש ביטחון עצמי בשליטה מול תחושת חוסר האונים ואובדן השליטה שליוו אותה במהלך התקופה בה סבלה מהאנורסיה.
ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מטפל זוגי ומשפחתי מטפל בשיטת הביופדבק.

כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control

Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html

Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב