מה ארגונים יכולים ללמוד מדרכי למידה של פעוטות?
פעוטות הם סקרנים ובעלי רצון טבעי ללמוד. בסביבה מעודדת המותאמת ליכולותיהם הם שמחים ונהנים לשתף פעולה מה שמבטיח למידה משמעותית ויעילה.
בהנחה שסקרנות היא טבע אנושי, מה יכול לשמר את הרצון הטבעי ללמידה ואת הרצון לשיתוף פעולה גם בארגונים?
מאפייני תהליך הלמידה בגיל הרך:
· המשחק מהווה מנוף ללמידה של פעוטות: כאשר פעוט מצליח ללמוד משהו חדש אנו מוחאים לו כפיים, כאשר הוא נכשל אנו מעודדים את המאמץ בחיבוק חם.
· ילדים בגיל הרך נהנים לחזור שוב ושוב למשחקים ידועים ומוכרים ומעדיפים את אלו שלא דורשים מהם מאמץ רב, וסיכויי ההצלחה בהם גבוהים.
· כאשר ילד קטן מצליח ואף קיבל חיזוק הוא חוזר על הפעולה שוב ושוב מתוך ביטחון שיצליח.
· אין לנו ציפיות שפעוט ילמד את כל מה שאנחנו יודעים בבת אחת. ספרים העוסקים בגידול ילדים מספקים להורים אינפורמציה מפורטת על שלבי ההתפתחות צעד אחר צעד. זיהוי צבעים, למשל, יכול להילמד בגיל שנה וחצי, בעוד ששמותיהם ילמדו לרוב חצי שנה מאוחר יותר.
· אנו מקבלים בהבנה את פרקי הזמן המוגבלים שפעוטות מקדישים למשחק אחד ומאפשרים להם לנוח.
כיצד ניתן ליישם את המאפיינים בלמידה משמעותית בארגון?
1. מנוף הלמידה של העובדים הוא אוסף ההצלחות והכשלונות שלהם. הביעו הערכה למאמציו של העובד, גם כאשר הם לא נשאו פרי ואל תשכחו להפיק לקחים גם מהצלחות.
2. התאימו את תחומי האחריות של העובדים לנקודות החוזק שלהם. הם יהנו יותר מעבודתם והנאה, כידוע, גורמת להנעה.
3. סייעו להצלחתם של העובדים, כל הישג ביצועי יתרום לתחושת המסוגלות שלהם ויגדיל את מידת נכונותם להתאמץ שוב בפעמים הבאות.
4. הגביהו את רף הציפיות מהעובדים באופן עקבי אך מדורג כך שיהיה ריאלי ובר השגה.
5. אתגרו את העובדים בנושאים חדשים ומעניינים אך אל תשכחו לתת זמנים להתאוששות, הפוגות משפרות את יכולת הלמידה.
ארגון החורט על דגלו את ערך המצוינות, חייב לכלול בשיגרה הניהולית שלו למידה והתחדשות. בעידן של שינויים בקצב מהיר, נכונות ללמוד ולהתחדש באופן מתמיד היא קריטית ומקנה לארגון יתרון יחסי המאפשר מובילות.
מנהלים היוצרים סביבה מעודדת למידה משמעותית יזכו בעובדים מתחדשים, יצירתיים ויוזמים הנהנים מעבודתם. מנהלים שבתפיסת התפקיד שלהם מחוייבים להצלחת העובדים, לא חוששים מאיתגור מתמיד ומדורג ומאפשרים זמנים להתאוששות יזכו בעובדים בעלי מוטיבציה ונכונות להפיק מעצמם את המיטב.
מומחית בפיתוח מצויינות, מפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 http://www.zipi-coach.co.il
>