דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה לא לכרות עץ? 

מאת    [ 30/01/2010 ]

מילים במאמר: 601   [ נצפה 7310 פעמים ]

למה לא לכרות עץ?

אם נשאל כל אחד את השאלה הזאת התשובה שלו תהיה כנראה: העץ מייצר חמצן שאנו זקוקים לו בשביל לחיות. זה אמנם נכון אבל יש הרבה מעבר לזה.

העץ הוא מערכת אקולוגית שלמה, וכך יש להתייחס אליו. וכמו כל מערכת הוא מורכב מהמון משתנים ומקיים יחסי גומלין עם גורמים שונים. לכן התרומה של העץ אינה רק התרומה המיידית הנראית לעין אלא התרומה והשירותים שהוא מעניק גם למערכות אחרות והתרומה שלהן גם, כי פגיעה בו כמוה כפגיעה בשאר המערכות.

אז למה לא לכרות עץ?

הנה כמה גורמים בודדים מתוך מכלול שלם.

א)       כמו שכתוב למעלה, חמצן. חמצן הוא יסוד שאינו מצוי בשום מקום בטבע. אין דבר כזה מאגרי חמצן, כמו שיש מאגרים של נפט או של מים. לא ניתן לשאוב או לכרות אותו מהאדמה. העץ הוא היחיד בטבע שמייצר חמצן.

ב)       העץ מגן על האדמה מפגיעה ישירה של מזג האויר (גשם, שלג,רוחות). כאשר נכרת עץ בסביבות נחלים, טמפ' המים בנחלים, שהעצים סוככו עליהם, עולה מעל לרמה של רביית הדגים (לפעמים מספיקה עלייה מזערית כדי לפגוע ברבייה שלהם) ואף יכולה לגרום סכנה לעצם קיומם. פחות דגים פירושו פחות אוכל לנו. (יש אוכלוסיות שהדגים מהווים אחוז גבוה ממזונם). פחות דגים גם אומר פחות משאבים לתעשיית הדייג, פחות פרנסה, יותר מובטלים.... אפשר להמשיך לדמיין לאן זה מוביל.

ג)        השלג שרובץ על האדמה החשופה (במקומות שבאמת יורד בהם שלג) נמס במהירות גבוהה יותר, בניגוד להמסה הדרגתית ביערות המוצלים, אשר שיחררה מים להשקיה בצורה מאוזנת. מי שלא הבין, זה אומר הרבה מים בפעם אחת (שיטפונות על כל המשתמע מכך כלכלית, חברתית ובריאותית), ואחר-כך הרבה פחות מים (אם בכלל) במשך השנה (על כל המשתמע מכך).

ד)       העצים מונעים סחף של אדמה. כשאין עצים האדמה לא יציבה, לא מהודקת ולכן נסחפת, ובשפה פשוטה יותר, הרבה מפולות, שיטפונות ואסונות טבע.

ה)      הגשם השמש והרוח פוגעים ישירות באדמה ומאיצים את בלייתה, וכך היא נהפכת ללא ראויה לעיבוד.

ו)         קרקעיתו של יער מבורא נשארת מכוסה בענפים ובצמרות שקוצצו והושארו מאחור, בולי העץ היקרים (והעמידים יותר בפני אש) נלקחו כמובן. דבר זה גורם למספר רב יותר של שריפות ובנוסף גורם לכל שריפה להיות חזקה יותר וממושכת יותר. כשעץ נשרף נעלם לנו פועל שמייצר חמצן וכן בעת הבעירה העץ משחרר גזים שחלקם עולים לאטמוספרה ונשארים שם בתור גזי חממה.... מכאן כולם יודעים איך זה הולך- יותר גזי חממה, טמפ' עולה, קרחונים נמסים, מפלס האוקיינוס בעלייה והופ, הולנד נמחקה מעל פני האדמה.

ז)        הרס של עץ הוא הרס בית גידול של בעלי חיים. במבט ראשון זה לא כל כך משפיע עלינו שאיזה זן נידח ומרוחק נכחד, אבל אם נסתכל מקרוב נגלה שלכל אחד תפקיד חשוב במערכת האקולוגית שנקראת כדור הארץ. בין אם זה צמח שאת סגולותיו הרפואיות טרם גילינו ובין אם זה תולעת שלשול קטנה שעוזרת בתהליך הפוריות ורענון העפר שמאפשר איכות קרקע הגבוהה.

לסיום, אם מישהו חושב לעצמו: הכל טוב ויפה, באמת זה נושא חשוב וצריך להפוך את כריתת העצים למשהו מבוקר ומסודר כדי שלא ייעלמו מהעולם אבל לנו פה בישראל אין את הבעיות האלה, אנחנו לא משמידים יערות, יש לנו מספיק צרות משל עצמינו, אז בברזיל נכחדו כמה מינים, בסין יש כמה שיטפונות, בארה"ב יש שריפות ענק.... אז הנה דוגמית איך זה כן בעיה שלנו. נתחיל בעובדונת... רבע מן החומרים הפעילים בתרופות שקיימות כיום נגד סרטן מגיעים מאורגניזמים שנמצאים ביערות הגשם. רק כאחוז מן האורגניזמים האלה (שנכחדים בקצב של 137 מינים ביום, כ 50,000 בשנה) נבחנו בידי מדענים.

הגיוני ביותר לחשוב שיש צמח ביערות הגשם שניתן להפיק ממנו תרופה לסרטן (ולעוד מחלות חשוכות מרפא בהווה ובעתיד) וצורת הרבייה של הצמח היא ע"י חרק קטן. החרק הקטן והמרגיז הזה שלאף אחד לא אכפת ממנו נכחד יום אחד (אולי אפילו מחר). כתוצאה מכך הפרח לא יכול להתרבות ונכחד גם הוא, ויחד איתם גם הסיכויים להחלמה למיליוני בני אדם בהווה ובעתיד.

 

 

רן פ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב