דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שירה בציבור - להתאחד מחדש מסביב למדורת השבט 

מאת    [ 30/01/2010 ]

מילים במאמר: 496   [ נצפה 2501 פעמים ]

מה מעלה לכם בראש הביטוי שירה בציבור? שורות-שורות של בני אדם, שראשיהם נעוצים בתוך שירונים מודפסים? ערב-רב של המון גועש, מקפץ לקול המנגינה ושואג רסיסי מילים מזדמנות? שילוב של מחיאות כפיים מאולצות עם רבע של רבע עוף על הצלחת ופה מלא ברבע השני? טרטור של מכונת הסרטה נושנה, עם דמויות שחור-לבן מרצדות מסביב למדורת פלמ"ח נשכחת? שירה בציבור היא, בעיניי, גם וגם וגם וגם ועוד אינספור אסוציאציות, זיכרונות, מראות וקולות, שכולם ביחד משלימים את תמונת הפאזל הייחודית שהיא אנחנו - הישראלים.

אם תרצו, הביטוי שירה בציבור הוא כמו קרובו המיתולוגי, הביטוי  ציונות. גם זה וגם זה הם חלק בלתי נפרד מהחיבור שלנו אל המקום הזה (מדינת ישראל, כמובן...). גם זה וגם זה, ניצבו בשכבר הימים בחזית ההוויה של שיבת ציון והתחדשות השפה העברית  (כן, כן, היום זה נשמע כמו פרק מאובק מתוך שיעור משמים בתולדות עם ישראל, אבל רק לפני פחות ממאה שנה היו  שתיהן - גם הציונות וגם השירה בציבור סטארט-אפ חברתי-מדיני ייחודי ומלהיב). גם זה וגם זה, עברו תהליך מחפיר של פיחות, הדחקה והרחקה, עד כדי צורך תמידי בהתנצלות או שימוש בביטויים חלופיים כדי לבטא את מהותם של הדברים ברוח הזמן או הטרנד העכשווי.

ובעיניי, שירה בציבור וציונות הן לא רק קרובות משפחה רוחניות, אלא הן שתי ישויות השואבות כוח זו מזו, משלימות זו את זו, ומעניקות לנו, לכולנו, חלק חשוב ועמוק משורש קיומנו כאן.

שירה בציבור הייתה חלק בלתי נפרד מהאתוס הציוני. היא זו שנתנה את הביטוי המילולי והמוסיקלי לשיבת ציון, היא זו שהקנתה לבוש שירי למעשה בניית הארץ. היא זו שהדהדה עם הלמות המכושים של סוללי הכבישים ועם אנקת השרירים הדואבים של מייבשי הביצות. היא שהפכה את הצעירות והצעירים שהלכו להם מביתם וממולדתם אל ארץ אבותיהם המיתולוגית, לחברה אחת, לעם, לציבור מלוכד במחנה עמל אחד.

לא בכדי איבדו שתיהן גובה, הציונות מחד והשירה בציבור מאידך, ככל שהפכנו לחברה אישית, מטריאליסטית והישגית. כשהפרט הוא העיקר ועגל הזהב החדש הוא הכסף - הופכת הציבוריות לנטל והציבור לאנכרוניזם רעיוני. הקיבוץ מתפרק. תנועת הנוער מתאיידת. הערבות ההדדית נעלמת. כל אחד לעצמו. כל אחד לביתו. את מקומה של הציונות תופסת הכמיהה לדרכון של האיחוד האירופי, ואת מקומה של השירה בציבור לוקחת בהליכה שירת הפרט. וחבל. חבל מאוד.

שורו, הביטו וראו: שירה בציבור הייתה חלק בלתי נפרד מכולנו, והיום אנחנו חייבים אותה לעצמנו - אותה כפי שהייתה, עם המילים, האידיאולוגיה, הלהט הרעיוני, החזון. אנחנו חייבים שירה בציבור שורשית, נוסטלגית ומחזקת, כדי להתאחד ולהתלכד מחדש סביב מדורת השבט. כדי למצוא את עצמנו בים הפרטים האובדים סביבנו. 

באופן אישי, אחרי מפגש של שירה בציבור עם שירים מלאי-טעם של פעם (אוקי...אוקי... וגם עם נגיעות רכות בשירים מעוררי השראה של היום. יש גם כאלה, אבל צריך להתאמץ הרבה יותר כדי למצוא...), אני מרגישה איך אני מעמיקה שורש ומתמלאת בכוחות חדשים להתמודד עם המציאות.

זה מה שהרגשתי לאחר בילוי מלא השראה בערב שירה בציבור עם גדי רוה - איש שירות הביטחון לשעבר, שהחליט להגשים חלום נעורים והיום הוא מוביל ערבי שירה בציבור בכל רחבי הארץ. השירים נבחרו בקפידה. השירה זרמה בכיף. ובסיומו של ערב הרגשתי, כי באה מנוחה ליגע ומרגוע לעמל...

עידית נעמן - כתיבה שיווקית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב