דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מן החלל אל האדמה עם מגן חום מתנפח 

מאת    [ 29/01/2010 ]

מילים במאמר: 343   [ נצפה 2379 פעמים ]

 

 

מאמר זה פורסם לראשונה בכתב העת גליליאו, נובמבר 2009, גיליון 135

 

מגיני חום לחלליות החוזרות לכדור הארץ או נוחתות נחיתה רכה על פני גרמי שמים אחרים, הם עניין הכרחי. מגן החום, כשמו כן הוא, מגן על החללית מפני החום הנוצר בעת חיכוך החללית עם האטמוספרה, וכך שומר על תכולתה, בין אם אלה אנשים ובין אם אלה מכשירים. מגיני החום של ימינו הם קשיחים. מסתם גדולה והיא מגבילה את גודלו של רכב החלל שעליו הם אמורים להגן. זאת, משום שככל שרכב החלל גדול יותר, כך גדל גם שטח הפנים שלו. משמעותו של שטח פנים גדול יותר הוא שטח פנים גדול יותר של מגן החום, דבר הגורם להגדלת מסתו. מסה גדולה יותר משמעותה משקל גדול יותר, שאותו צריך להרים הטיל נושא החללית כאשר הוא משגר אותה אל החלל.

דרך אפשרית להתחמק מעודף משקל זה היא שימוש במגן חום מתנפח. מהותו של מגן חום כזה היא מעין בלון המכווץ בעת שיגורו לחלל אך מנופח בעת שיש צורך לנחות על פני כדור הארץ או על פני גרם שמים אחר.

לאחרונה ערכה נאס"א (NASA), סוכנות החלל של ארצות הברית ניסוי שיגור של שיגור רכב חלל המצויד במגן חום מתנפח. הכלי, הנקרא IRVE (ראשי תיבות של Inflatable Re-entry Vehicle Experiment), שוגר כשהוא מצויד במגן חום מתנפח. על פי דברי מנהלת הפרויקט שבמסגרתו נערך הניסוי, מארי בת' ווסק (Wusk), היה זה ניסוי מוצלח. הטיל נושא רכב החלל שוגר לגובה של 218 קילומטרים, כשהוא מצויד במגן חום שנארז לעיגול בקוטר של 40 סנטימטרים בלבד. כאשר הגיע רכב החלל אל החלל, נופח מגן החום באמצעות חנקן, למעין כרית בצורת פטרייה שקוטרה 3 מטרים. מגן החום עשוי ממספר שכבות של אריג חסין חום.

אחד היתרונות החשובים של המגן המתנפח הוא שהוא עשוי להתנפח למימדים שהם גדולים מן הטיל הנושא אותו. יתרון זה מאפשר לו לשאת בחזרתו דרך האטמוספרה משקל גדול יותר מאשר מגיני חום קשיחים, המגינים המסורתיים, שגודלם הוא כגודל המעטפת של החללית שעליה הם מגינים.

מגיני חום כאלה יוכלו לשמש בעתיד למשימות נחיתה של חלליות שייועדו למאדים, לטיטאן, ירחו של שבתאי ולהחזרת חפצים מתחנת החלל הבינלאומית אל כדור הארץ.

 

 

עוסק מזה שנים רבות בפיתוח תכניות לימודים במדע וטכנולוגיה במסגרות שונות, בעיקר במסגרת האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך, מרצה בנושאים של הוראת המדעים וחינוך מתוקשב, מחבר מאמרי מדע פופולאריים המתפרסמים בבמות שונות כגון גליליאו וגליליאו צעיר. פירסם מספר ספרי מדע בדיוני, רובם לילדים וכן סיפורי מדע בדיוני רבים בכתבי עת שונים. בעל תואר ראשון בפיזיקה ותואר שני בחינוך בתחום פיתוח תכניות לימודים. תחומי עניין: פיזיקה ,מדעי החלל, חינוך, חינוך מתוקשב, עתידנות, מדע בדיוני, אינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב