מוזיקה לתיאטרון - הלחנה לתיאטרון ועבודת המפיק המוזיקלי באולפן ההקלטות - יויה מיוזיק
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מוזיקה לתיאטרון - הלחנה לתיאטרון ועבודת המפיק המוזיקלי באולפן ההקלטות - יויה מיוזיק 

מאת    [ 27/01/2010 ]
מילים במאמר: 785   [ נצפה 2144 פעמים ]

 
 

מוזיקה לתיאטרון - הלחנה לתיאטרון ועבודת המפיק המוזיקלי באולפן ההקלטות - יויה מיוזיק

 

הלחנת מוזיקה לתיאטרון מקפלת בתוכה מס' אתגרים ואולם מדובר בעשייה אומנותית, שיש בצידה סיפוק רב. כמו בתחום של הלחנה לסרטים גם בתחום של הלחנת מוזיקה לתיאטרון לעתים לא מסתפקים במוזיקה רק כאמצעי ליווי למה שמתחולל על הבמה. גם כאן אפשרי בהחלט שהליווי המוסיקלי יהיה שחקן נוסף במחזה אשר, לא פחות מהשחקנים האחרים, יעזור לקדם את העלילה ולפתח אותה. במחזות זמר נודעת למוזיקה חשיבות יתרה שכן רוב המחזה למעשה מושר בידי השחקנים אפילו כשהמדובר בחילופי דברים שבין השחקנים ולאו דווקא שירים של ממש. בהצגות אימפרו-ליין, היכן שהכל מאולתר בזמן אמת, למוזיקה תפקיד מכריע הואיל ופעמים רבות תהיה מי שתנתב את השחקנים למצב רגשי מסוים וע"י כך תשפיע על התפתחות העלילה כולה. במקרה זה רצוי להדגיש כי בצידן של הזכויות והפריבילגיות (מעצם כובד משקלה של המוזיקה בתוך מחזה אימפרו ויכולתה להשפיע על העלילה) קיימות גם חובות הדורשות תשומת לב, קשב רב וערנות עילאית מצד הנגן המלווה למה שקורה על הבמה בכל רגע ורגע נתון, תגובה מהירה לשינויים הפתאומיים וכן קולגיאליות בנקיטת היוזמה ( כן כן :) ). חשוב לקחת יוזמה במחזה האימפרו (נקיטת היוזמה למעשה אף מהווה דרישה מכל נגן אימפרו מקצועי) ואולם חשוב ביותר לעשות את זה באופן חברי ומתוך כבוד ורגישות לשחקנים האחרים שכרגע נמצאים על הבמה. קורה גם שמחזה קלאסי מתחדש והופך להיות מוגש בלבוש מודרני. במצבים כאלה למוזיקה תפקיד חשוב ביותר בעיצוב וגיבוש אופן ההגשה המודרני של המחזה.

 

אם ננסה להגדיר את מהות תפקידה של המוזיקה בתיאטרון הרי שניתן לאמר כי תפקידה מתמצה במתן סיוע למחזה (לטקסט, למסרים שבו ולפועלם של השחקנים על הבמה) לחדור אל לבו של הקהל. איך עושים זאת - במס' דרכים, קודם כל ע"י יצירת אווירה כללית מתאימה, המשלבת מוטיב אחד או שניים החוזרים על עצמם במהלך המחזה. פעמים רבות תולחן מוסיקה ברוח התקופה בה אירועי המחזה לוקחים חלק. דבר זה יעזור לחזק אצל הצופה את תחושת האוטנטיות של מה שקורה על הבמה ויסייע לו להתחבר רגשית. מכאן ניתן לדבר על הלחנה של מוטיבים שונים המותאמים לכל סצנה וסצנה והעוזרים לחבר את הקהל לאווירה של התמונה הספציפית בה פועלות הדמויות. תפקיד נוסף יהיה ביצירתם של מוטיבים מוסיקליים באשר לכל דמות ודמות בתוך המחזה. בדרך אחרונה זו אנו מסייעים לקהל לחוות את הדמות באופן מלא ושלם יותר, הן במראה שלה, באופן התנהגותה אך גם בביטוי המוזיקלי שלה. בפועל, ככל שהקהל חווה יותר צבעים וגוונים של הדמות, הרי שבאופן זה יוכל לקבל אותה ולהאמין לאוטנטיות שלה כדמות. תפקיד חשוב נוסף, בליווי המוסיקלי של מחזה, הנו יצירת מרחב מוסיקלי המקנה אוויר לנשימה שבין סצנה לסצנה ומהווה דבק המחבר את שתי הסצנות, אחת לשניה. בעבר, במחוזותיה של יוון העתיקה, תפקיד זה ניתן למקהלה. קהל, טוב ככל שיהיה, לא יוכל לשאת סצנה אחר סצנה, קופנליקט אחר קונפליקט, ללא רגע של "ונטילציה" ושחרור מתחים. בדיוק בשל כך מאפשרת המוזיקה את פסק הזמן לקהל, לקחת אוויר - מה שאף מסייע בחיבור הסצנות, האחת אל השנייה, והפיכתן לכדי סיפור אחיד ומגובש.

 

אופן השמעתה של מוזיקה במחזה יכול להתבצע בשתי דרכים עיקריות; האחת, ע"י נגנים היושבים בצדי הבמה או מאחוריה (או מתחתיה...!) ואשר מלוויםLIVE  את מה שמתרחש על הבמה. האחרת, ע"י פנייה למלחין ולמפיק מוסיקלי (לעתים מדובר באותו אדם) אשר יצרו יחד פס-קול שילווה את ההצגה ויופעל מעמדת סאונד והבקרה. שתי הדרכים כשרות ולגיטימיות. למעשה, ישנה אפילו דרך המשלבת את השתיים ! כיום, פעמים רבות מזמינים מס' נגנים מצומצם ונותנים להם לנגן על גבי פס הקול שהוכן מראש. במצב כזה יכול אף להיות שנגן ה - CD בעמדת הבקרה יוחלף במחשב נייד שבו פתוחה תוכנת הקלטה והפקה (כגון: PROTOOLS, NUENDO, CUBASE, LOGIC) ועליה הערוצים השונים, המוקלטים מראש. דרך זו מאפשרת לנו לשלוט בערוצי המחשב המנגנים, כך שבמידה והגיטריסט מחר לא יכול להגיע.. תמיד אפשר לפתוח את ערוץ הגיטרה, המוקלט מראש ולתת למחשב לנגן אותו בזמן אמת. עוד יתרון גדול בשיטה זו הוא היכולת להציע פס-קול מלא ועשיר מחד ומאידך, לשמור על צביון של הצגה המלווה LIVE (כי אין כמו נגנים על הבמה).

 

תהליך העבודה על מוזיקה לתאטרון מחייב תשומת לב רבה לויז'ן האומנותי של הבמאי וגם המחזאי. אין ספק שהמלחין חייב לקרוא את המחזה לפני תחילת העבודה ולגבש בשיתוף פעולה עם הבמאי, את הכיוון המוזיקלי המתאים. על המלחין לקבל מידע רב אודות התקופה, הסיפור, הקונפליקט, ההגשה, השחקנים, התפאורה – כך שהכל חייב להיות מותאם לתמונה הכללית אשר נמצאת במוחו של הבמאי ולשרת את המכלול האומנותי שהוא מבקש ליצור. במידה והשחקנים הם שחקנים – זמרים ייתכן הצורך לעבוד איתם במישור המוסיקלי לפני כניסה להקלטות.

 

כאמור, ההלחנה לתיאטרון טומנת בחובה אתגרים רבים ואולם ההנאה והסיפוק הרב שבעשייתה הופכים אותה לאחת מאומנויות המוסיקה הנחשקות ביותר.

 

 

יואב (יויה) אסיף | מפיק מוסיקלי | יויה-מיוזיק | אולפן הקלטות | www.yoyamusic.co.il

יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלי - יויה מיוזיק



הפקה מוזיקלית לאמנים | מוזיקה לפירסומות | מוזיקה לסרטים | מוזיקה לתיאטרון | מוזיקה לאתרים | מוזיקה למולטימדיה | אולפן הקלטות | www.yoyamusic.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב