דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעמדה של הסתדרות המהנדסים, האדריכלים והאקדמאיים במקצועות הטכנולוגיים, כקבוצת מיעוט בתוך ההסתדרות 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 439   [ נצפה 3255 פעמים ]

סדרי דין,אחר

רע"א 9048/05, הסתדרות המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים נ' הסתדרות העובדים הכללית החדשה ואח'

כבוד השופטת א' פרוקצ'יה

עו"ד אסף ברנזון ועו"ד חיים ברנזון למבקשת; עו"ד לייזה גולדברג-פרחיה למשיבים

20.10.2009

העובדות:
1. לטענת המבקשת, בתורת קבוצת מיעוט בתוך ההסתדרות הכללית, ניתן לה מעמד אוטונומי מיוחד, שעוגן בארבעה הסדרי אוטונומיה בינה לבין ההסתדרות, המהווים חלק מחוקת ההסתדרות. חרף קיומם של הסדרי אוטונומיה אלה, והכללתם בחוקת ההסתדרות, ושריונם מפני שינוי חד-צדדי, ההסתדרות לא קיימה כלפיה את מרבית הוראות הסדרי האוטונומיה. המבקשת פנתה לרשות השיפוט בהסתדרות כדי שתאכוף על ההסתדרות ועל הגורמים המוסמכים במסגרתה לכבד ולממש את הוראות חוקת ההסתדרות. טוענת המבקשת, כי יש ליתן רשות ערעור לבית משפט זה מן הטעם שבהליך הבוררות ובבית המשפט קמא נדונו סוגיות חוקתיות הנוגעות לאלפי המהנדסים המיוצגים על-ידה. מדובר, לטענתה, בסוגיות עקרוניות, המגיעות לראשונה לפתחו של בית המשפט העליון, ועניינן שלטון החוק והחוקה בהסתדרות.

החלטה:
2. סעיף 3 לחוק הבוררות קובע, כי אין תוקף להסכם בוררות בענין שאינו יכול לשמש נושא להסכם בין הצדדים. כלל הוא, כפי שהתפתח בפסיקה, כי עניינים בעלי אופי חוקתי אינם ניתנים לדיון ולהכרעה בבוררות, אלא אם הדבר נקבע במפורש אחרת בחוק. מקום שמדובר בענין חוקתי כאמור, גם הסכמת הצדדים להתדיין בבוררות לא תועיל להכשיר את הבוררות. שאלת סיווגו של ענין כחוקתי לצורך הליכי בוררות היא קשה. ברקע סיווגו של ענין כ"חוקתי" לצורך ענין של בוררות טמון מתח פנימי בין ערך כיבודם של הסכמי בוררות מצד אחד, לבין הצורך לייחד את ההכרעה בעניינים בעלי חשיבות עקרונית כללית לערכאות השיפוט הרגילות, וזאת בשל מורכבותם, חשיבותם, והשפעתם על ציבור גדול של בני אדם, מעבר לבעלי הדין הנוגעים בדבר.
3. הבוררות מהווה הליך הכרעה מוסכם במחלוקת, היוצר מנגנון נוח, יעיל, מהיר וחסכוני להכרעה בסכסוך. ככלל, קיימת מגמה ליתן תוקף ונפקות להסכם הבוררות על-פני ביטולו. מנגד, עניינים בעלי אופי "חוקתי" אינם מתאימים על-פי טיבם להכרעה בבוררות, ומקומם להידון בערכאה שיפוטית. חשיבותם הכללית של הנושאים החוקתיים, והשפעתם על ציבור גדול מצריכים דיון והכרעה במערכת השיפוט הרגילה, הכפופה לדין המהותי ולסדרי הדיון המחייבים, חשופה לעקרון הפומביות, ונתונה לביקורת שיפוטית וציבורית מלאה.
4. מניתוח כלל הנסיבות בענייננו ניתן להסיק, כי מדובר בנושא שעיקרו נעוץ במחלוקת פנימית בין בעלי הדין בדבר אופן יישומם של הסדרי האוטונומיה של המבקשת במסגרת חוקת ההסתדרות, ועל תקציבים המגיעים לה על-פי הסדרים אלה. אין מדובר בעניינים בעלי אופי חוקתי היורדים לשורש חוקיותם של ההסדרים, או כרוכים בפגיעה בזכויות אדם, ואין מדובר בשאלות בעלות השלכה רחבה העשויות להשפיע על ציבור רחב שאינו מיוצג בהליך זה.
5. מדובר בהסדרי בוררות רחבים ביותר, החובקים אל תוכם את מכלול הנושאים הנוגעים לגופי ההסתדרות, ארגוניה, מוסדותיה, עובדיה ונציגיה, ומשתרעים גם על עניינים הקשורים בסמכותה ומעמדה של הסתדרות המהנדסים, וכרוכים בהסדרי האוטונומיה, המיוחדים למעמדה של המבקשת. נושאי התביעה שהגישה המבקשת כנגד ההסתדרות מכוסים, אפוא, על-ידי הסכם הבוררות.

מיכל מורנו הנה מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס שיווק באינטרנט

ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב