דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דחיית עתירה לביטול הפקעה שמטרתה לא מומשה 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2257 פעמים ]

מקרקעין,מינהלי

בג"ץ 7579/07, סעיד דהאמשה נ' מינהל מקרקעי ישראל ואח'

כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין, כבוד השופט ס' ג'ובראן, כבוד השופט י' דנציגר

11.11.2009

העובדות:
1. עניינה של העתירה שלפנינו הינה בחלקה באזור כפר משהד, ששטחה כ-15 דונם אשר הופקעה בשנת 1976 מכוח פקודת הקרקעות, רכישה לצרכי ציבור (1943). העותר רכש את החלקה ביום 19.5.1973. החלקה הינה חלק משטח של 4,722 דונם שהופקע הנמצא בתחומי הכפרים ריינה, משהד ועין מאהל. מטרת ההפקעה הייתה יישוב ופיתוח הגליל והרחבת העיר נצרת עילית. חלק מהשטחים שהופקעו נוצלו למימוש המטרה הציבורית והם הועברו לתחום המוניציפאלי של העיר נצרת עילית לצורך תכנון והקמת שכונות מגורים ואזורי תעשיה. על החלקה נשוא העתירה דנן חלה תכנית מתאר ארצית המעגנת את מעמדו של היער בישראל. החלקה מסווגת כ"יער נטע אדם קיים" וייעודה לשמש שטח ירוק פתוח הנועד לשרת את הציבור. העותר טוען כי יש להורות על ביטול ההפקעה שכן ממועד ההפקעה לא נעשה שימוש בחלקה.

החלטה:
2. אכן, קיומה של מטרה ציבורית שלשמה מופקעים מקרקעין הינה יסוד חשוב בדיני ההפקעות שבלעדיו עשויה ההפקעה להיפסל לאור הפגיעה בזכות הקניין, המעוגנת כיום בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שלא למטרה ראויה. על ההפקעה לעמוד במבחן המידתיות. מקום בו חדלה להתקיים המטרה הציבורית אשר שימשה בסיס להפקעת המקרקעין, ההפקעה מתבטלת וככלל (בכפוף לחריגים) יש להחזיר את המקרקעין לבעל המקרקעין שממנו הם הופקעו. על המטרה הציבורית או הצורך הציבורי להמשיך ולהתקיים לא רק בעת ההפקעה, אלא לאורך כל "חיי" ההפקעה.
3. בענייננו הופקע כאמור שטח המקרקעין הכולל לצורך מטרה ציבורית שהיא הרחבת העיר נצרת עילית באופן שיאפשר תוספת של 70,000-60,000 נפש לאוכלוסיית העיר. החלקה נשוא העתירה מיועדת להיות יער אשר ישמש כחלק מהשטחים הפתוחים של העיר נצרת עילית לטובת ולרווחת תושבי העיר והאזור. ייעוד זה הינו חלק מהמטרה הציבורית הרחבה של פיתוח העיר נצרת עילית. כאשר מופקע שטח לצורך פיתוח האזור למגורים, מטרה זו אינה צריכה להתפרש במובן הצר לפיה היא כוללת אך ורק בניית בתי מגורים. פיתוח השטח למגורים כולל גם צרכים נוספים הנדרשים לצורך שיפור איכות החיים והסביבה באזור. קיומם של שטחים ירוקים שישמשו את תושבי האזור הינם חלק מהפיתוח הסביבתי של האזור ולפיכך יש לדחות את טענת העותר לפיה לא קיימת מטרה או צורך ציבורי בהפקעת החלקה.
4. לא ניתן לבחון את מימוש מטרת ההפקעה בחלקה ספציפית במנותק משטח המקרקעין הכולל שהופקע. מרבית שטח המקרקעין הכולל שהופקע כבר מומש למטרה הציבורית של הרחבת העיר נצרת עילית ונמסר כי הרשויות עובדות על המשך מימוש יתרת שטח ההפקעה, לרבות שטח החלקה. משכך לא ניתן לומר כי נזנחה מטרת ההפקעה. כאשר מדובר בהפקעה של שטחי מקרקעין נרחבים, אין לצפות שמימוש מטרות ההפקעה ייעשה תוך תקופה קצרה. כאשר החלקה המופקעת הינה חלק משטח רחב היקף שהופקע, מימוש יעדי ההפקעה עשוי להתבצע באופן ממושך מאחר והדבר כרוך בשיקולים רבים, בין היתר תקציביים ותכנוניים. נסיבות אלה עשויות להצדיק את העיכובים במימוש מטרת ההפקעה ולא ניתן לבודד את הטיפול בחלקה המופקעת משאר השטח הנרחב שהיא מהווה חלק ממנו.

מיכל מורנו הנה מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס שיווק באינטרנט

ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב