דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דחיית עתירה בעניין חישוב הפנסיה של העותר בהתאם לתקנון האחיד 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 1827 פעמים ]

עבודה

בג"ץ 3406/08, מנחם חבה נ' משרד האוצר - הממונה על הביטוח ואח'

כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת מ' נאור, כבוד השופט ע' פוגלמן

 

30.11.2009

העובדות:
1. העותר מקבל ממבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים בע"מ קצבה חודשית של 2,234 ש"ח שאינה מאפשרת לו לדבריו קיום מינימאלי בכבוד. הקצבה נגזרת לטענתו, כמצוות תקנון הפנסיה האחיד החל על מבטחים, ממשכורתו הממוצעת בשלוש השנים האחרונות לעבודתו, דהיינו מסכום של 3,370 ש"ח. העותר טוען, בקליפת אגוז, כי משך 35 שנים עבד באגף היהלומים והכנסותיו היו גבוהות. בהתאם, הופרשו על ידו סכומים גבוהים לפנסיה. ואולם, בשנות עבודתו האחרונות נפלט העותר ממעגל העבודה ביהלומים ונאלץ לעבוד בעבודות שמירה מזדמנות. משכורתו ירדה, לדבריו, כדי שליש מהכנסתו הקודמת. פועל יוצא מהשיטה שהונהגה בתקנון האחיד הוא שהעותר מקבל פנסיה הנמוכה בצורה משמעותית מזו שהיה מקבל אלמלא שינויים שנערכו בתקנונה של מבטחים כתוצאה מן הרפורמה שהונהגה בקרנות הפנסיה הותיקות ביום 1.10.2003 מכוח חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן: חוק הפיקוח).

החלטה:
2. הסעד הראשי המבוקש על ידי העותר הוא ביטול שיטת שלוש השנים האחרונות באופן מוחלט ורטרואקטיבי וקביעת שיטת הממוצעים כהסדר בלעדי לחישוב הקצבה. צודקת המדינה בטענתה כי סעד זה מצריך שינוי בהוראות חקיקה ראשית – הוראת סעיף 78ט(ב)(3) לחוק הפיקוח. פשוט וברור הוא שהמפקח אינו מוסמך לשנות את התקנון באופן הנוגד את חוק הפיקוח. די בכך כדי לדחות את הבקשה. מעבר לכך – כפי שהעותר עצמו מציין בעתירתו, לבקשה זו השלכות מרחיקות לכת. צדדים שלישיים רבים עלולים להיפגע.
3. לחילופין טען העותר כי יש ליצור בתקנון מערכת איזון לפיה קצבה המחושבת בהתאם לשלוש השנים האחרונות לא תפחת מאחוז מסוים מן השכר הממוצע במשק. העותר מציין לעניין זה כי המפקח קבע בתיקון לתקנון תקרה לשכר הקובע. לדבריו של העותר, כשם שהמפקח קבע תקרה כך יכול הוא לקבוע רצפה. לטענת העותר יצירת ריצפה – במקביל ליצירת תקרה – תביא לאחידות ולשוויון, וכשם שהתקרה מונעת תשלומים מופרזים לחלק מן העמיתים על חשבון עמיתים אחרים, כך תימנע הרצפה שתיקבע פגיעה בעמיתים הנפגעים על ידי ההוראות שבתקנון האחיד.
4. העיתוי של העלאת טענה זו שנים אחרי שנקבע התקנון האחיד, הופך את קבלתה לבלתי אפשרית. מלכתחילה אפשר היה, אולי, ליצור בתקנון האחיד הסדרים שונים מאלה שנקבעו בפועל. אולם, כל שינוי מן הסוג המבוקש על ידי העותר יביא לפגיעה בעמיתים אחרים משום שהקרן חייבת, בעזרת הסכומים הניתנים לה על ידי המדינה, לשמור על איזון אקטוארי. תוספת לקבוצה מסוימת חייבת להביא לפגיעה באחרת. בכך שונה קביעת רצפה מקביעת תקרה ואין סימטריה מלאה בין השתיים. קביעת תקרה מביאה להורדת תשלומים לעמיתים עליהם חלה התקרה, דבר שאינו פוגע באיזון אקטוארי. מאידך גיסא, קביעת ריצפה מגדילה את התשלומים לעמיתים עליהם חלה הרצפה. כיוון שהקרן חייבת לשמור על איזון אקטוארי, הגדלת הקצבה לעמיתים מסוימים יכולה להיעשות רק באמצעות הורדת תשלומים לעמיתים אחרים, דבר העלול לפגוע בזכויות מוקנות.

את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב