דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהיגה אמיתית, מלהיבה את כולם אחריה 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 1030   [ נצפה 4427 פעמים ]

מנהיגה אמיתית, מלהיבה את כולם אחריה

מנהיגה אמיתית, מלהיבה את כולם אחריה

תפקוד בשעת משבר

 

ד"ר יחיאל שרמן

 

מוקדש למנהלת רחל אלון-בירי

 

שמעתי היום ברדיו תאורה המדהים והמרגש של מנהלת בי"ס יסודי בירושלים על מנהיגותה את המורים והתלמידים בהבחינם בפגוע המתחולל בירושלים ליד בית ספרה, המנהלת הוכיחה מנהיגות הלכה למעשה בכל הליכותיה, התנהגותה, הובלת כל הצוות והתלמידים להתנהגות אחראית רגועה וחכמה. המראיינת ברדיו ציינה אף היא כי דבריה הנאמרים בחדשות הרדיו מרתקים ומרגשים וכפי שהיא התבטאה בהמשך, דרך דיבורך הבהיר לי היטב התנהגותך הנכונה והטובה.

מנהל בי"ס כמנהיג חייב לדעת למשוך, להוביל ולהשפיע בחיי יום יום, אך לדעת כי גם ברגעי משבר עליו מוטלת האחריות להנהיג את כולם, כאשר ההורים הם חלק ממנהיגותה זו.

המנהלת ציינה כי השיבה לטלפונים רבים שהגיעו מהוריהם של התלמידים – כי התלמידים לומדים בביטחון ובשמירה והיא לא תשחרר ילדים באמצע יום הלימודים כדי למנוע בהלה וחרדה. דבריה שנאמרו בזקיפות קומה ובעברית צחה שכנעו אותנו המאזינים בחשיבות האדירה של מנהל כמנהיג.

לפני מספר חודשים צלצלתי למנהלת גב' רחל אלון מפתח תקוה לאחר שתקרה ענקית קרסה בביה"ס וגרמה לבהלה רבה בקרב הורים ותלמידים.

המנהלת תארה בפני התנהגותה וטפולה הנאות והמצויין בארוע המבהיל והקשה שחוו התלמידים. גב' אלון בורי סימה ללמוד הקורס להכשרת מנהלים בבר אילן ,בו למדה לעומק דרכי מנהיגות נאותות וחשובות בהובלת צוות מורים, הורים ותלמידים.

שאלתי את סגניתה של המנהלת בשיחת טלפון -במה המנהלת טובה, בכל... בכל... בכל תחום אמרה הסגנית, בקשתי שתציין שלושה תחומים בהם היא איתנה.

הסגנית- בעוצמה ובמהירות הכריזה: המנהלת שלנו היא:

מנהיגה אמיתית

מלהיבה את כולם שינועו אחריה

תפקוד מעולה בשעת משבר

הרהרתי בדבריה הנחרצים של ההסגנית שנשמעה כאוהדת ומחבבת את המנהלת שלה. בקולה נשמעה נחרצות בעמלה כסגנית המוכנה לעשות כל דבר בעוצמה, בחריצות בחשיבה וללא קושיות. יודע אנוכי מנסיוני הרב בשדה החינוך, כי מזכירות וסגניות טובות ורציניות עובדות לרוב אצל מנהיגים איכותיים, היינו טיב עמלם של העובדים תלוי במנהל, שהוא מנהיג, המנהל שהוא מנהיג בעמלו החינוכי החשוב והגדוש מוצא הוא זמן כדי לעודד ולשוחח עם כל עובד במשרדו- בבית ספרו. האם כל עובד מרגיש שהוא חלק מהותי וחוליה איתנה מהחברה הפדגוגית, משרשרת הניצחון של מובילי החינוך במוסד?

לא בכדי הדגישה סגנית חכמה זו במשפט הראשון על איכותה של המנהלת כי היא מנהיגה אמיתית, היא חשה שכל העשיה בביה"ס מעולה ונכון בזכות מי שעומד בראש הפירמידה ומוביל את כולם לכבוש היעדים שנקבעו המנהלת שלנו מנהיגה אמיתית.

בביה"ס אותו מנהלת רחל אלון שפע פרויקטים נפלאים, חשיבה שיתופית ומדרבנת בקרב כל המורים והמורים, הכל גלוי ויודע לכולם "יידע הוא כוח" והמורים שותפים אמיתיים לכל הנעשה בבית הספר, המנהלת מקשיבה לכל מורה ומעודדת דיונים שיחות ויכוחים ומחלוקות, בכך היא משכילה לפתח כל מורה בהתאם לכישוריו ולטפח מעלה מעלה הרצון, הנחישות והמוטיבציה של כל מורה – להצטיין, להעפיל על כל הר ולכבוש כל יעד, שהרי היעדים בבית ספרה של רחל אלון נקבעים ע"י כולם בחשיבה משולבת, כמו בכל מקום גם במוסד זה ,כל מורה שונה מחברו, האחדות , החברותא יוצרת קהילה מלוכדת, רחל כמנהיגה הבינה מיד בתחילת דרכה כי ההצלחה תלויה בה כמנהיגה מובילה ומשפיעה שתפקודה העיקרי הוא פיתוח והעצמת מורים, שהרי מורים מעולים יבצעו את משימת החינוך הקדושה בדרך עילאית ומצויינת.

הסגנית חשה כי כולם נוהרים אחרי דרכה הנפלאה של המנהלת בהיותה מנהיגה המקשיבה לכולם, מעודדת מורים ליזום ולהצטיין ומאפשרת "במה" לכל מורה איכותי כדי להגביר בו עוד יותר את יכולתו וכישוריו האישיים. היינו רחל המנהלת המנהיגה מפתחת מורים מנהיגים.

ההשפעה הגדולה והחשובה על התלמידים תלויה ב"חברים", רחל מטפחת מורים שיעצימו תלמידים מובילים היינו מנהיגות נוער. חיי החברה בולטים מאוד בבית ספרה המביא את המוסד החינוכי לאיכויות נפלאות בשיתוף כאמור גם... גם... של התלמידים בחשיבה ובעשייה.

המנהלת המצויינת מלהיבה את כולם ומושכת אותם במעלה כל הר, המזכירה חשה כי המורים נעשים טובים יותר ואיכותיים בזכות אותה התלהבות שהמנהלת מדגימה ומוליכה, הלהט המחובר לאמונה בדרכם החינוכית הינו שילוב מנצח בחינוך נכון וחכם.

כאשר הלהט מוגשם בנתיבי האמונה הפנימית הקיימת בכל מורה, המורה הש כי משימתו עבודתו היא "שליחות", להביא ילדי ישראל להישגים מצויינים, להיות הכי טובים, משימה נעלה זו מוקרנת היטב לכל הסביבה.

ההורים גם הם חשים כי ילדיהם שמחים ומאושרים לבוא לביה"ס, ניתן יחס אישי אוהד ומדרבן לכל תלמיד למצות יכולתו, פיתוח חברת ילדים, העוזרים ומסייעים אחד לשני מהווה מוקד בהצלחה מוסדית, המנהלת מעבירה המסר הנפלא הזה בבית ספרה – ונותנת דוגמא אישית בפעילויות שהיא יוזמת לפיתוחם קידומם ושילובם של התלמידים בכל העשיה החינוכית הערכית וההישגית.

כאשר ילד חש שהוא שמח ומאושר, הוא ירבה לעשות טוב לאחרים, הנתינה אהבת אדם, הסיוע לחבר, מהווים מוקדים חשובים בתחום החינוך המעמיק בבית הספר.

כאשר מנהלת מנהיגה מקרינה מנהיגות על כולם, הרי התפקוד של כל המורים מעפיל לשיא הפסגה, כל אחד מהמורים רוצה להגיע למעלה ההר בהתאם לכישוריו, כאשר שוררת אווירה נפלאה המשולב בלהט עידוד ומחמאות משתדלים יותר להצליח.

כאשר רואים המנהלת המנהיגה כיצד היא מתפקדת ברגעי משבר- כאשר תקרה נפלה – הרי היא מהווה מודל נפלא וחיובי לחיקוי ,כך ינהג כל מורה בכיתה אם יתגלו בעיות לוקליות .

להט אמונה והתמודדויות מגוונות וחכמות בעיתות משבר וקונפליקטים מונעים המשך בעייתי. ואלו מונעים מאוד מאוד אלימות, שהרי כל עשייתנו החינוכית היא עשיה עם ילדים, עם תלמידים נושמים חושבים ודינמיים, ככל שהמורה בהתנהגותו בדרכו החינוכית משתמש באמצעים המנהיגותיים, אותם הוא לומד מהמנהלת המנהיגה הרי כל בעיה הופכת לאתגר שניתן להתגבר עליו ולנוע עוד ועוד, לטפס ולכבוש כל יעד.

כן... כן... סגנית מנהלת בית הספר הבינה היטב ,יכלה להגדיר נכון וחכם - ב- 3 משפטים איכותה הנפלאה של המנהלת המנהיגה – רחל אלון.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב