מנהיגות בחברה הישראלית
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מנהיגות בחברה הישראלית 

מאת    [ 27/01/2010 ]
מילים במאמר: 1051   [ נצפה 3167 פעמים ]

 
 

מדינת ישראל <!-- @page { size: 8.5in 11in; margin: 0.79in } P { margin-bottom: 0.08in } -->

מנהיגות בחברה הישראלית – 10 הנערצים

 

 

ד"ר מיכה פופר בספרו "על מנהלים כמנהיגים" מדגיש את חשיבות התכונות המנהיגותיות ההופכות מנהל למנהיג,כאשר ע"פ ספרו, הוכח בעליל כי 200 מפעלים גדולים בארה"ב חבים את הצלחתם למנהלים שהפכו למנהיגים כריזמטיים והצליחו להשפיע על אחרים ליצור סביבה ואקלים מיטבי ולאפשר בכך מקורות ויצירתיות שהובילו להצלחה.

 

המנהיגות העסקית בארץ נתבקשה ע"י חברת גאלופ לדרג את צמרת המנהיגות העוסקית הנערצת עליהם ביותר. תוצאות הסקר נתפרסמו במוסף "עסקים" של עיתון "מעריב" מיום ג' בטבת תשס"א (29/12/2000).

 

גם אם עשרת המנהיגים העסקיים הנערצים מייצגים עפ"י הסקר מגוון התחומים המרכיבים את המשק הישראלי. מוכיח הסקר כי הקרדיט "הולך" תמיד למי שמסוגל להוכיח הצלחה לאורך זמן ולעשות זאת בתנאי חברות.

 

לפניכם – עשרת המנהיגים הנערצים על עמיתיהם מדורגים מ- 1 עד 10. כל אחד מהמנהיגים נתבקש ע"י מערכת "עסקים" לציין מה הן התכונות החשובות בעיניו הנחוצות למנהל, כדי להוביל להצלחה ולהיות מנהיג!

 

מענין להיווכח כי רבות, רבות מהתכונות שצויינו ע"י המנהיגות העסקית הנערצת, מתאימה למנהיגות בכל סקטור ובכל תחום ומצויה בהלימה לתאוריות המנהיגותיות העדכניות ביותר.

 

אני מניח כי מערכת החינוך יכולה להקיש וללמוד מהצלחתם המוכחת של מנהיגי המגזר העסקי, לאמץ את דרכם להוסיף , לשנות ולגוון בבחינת "כזה ראה וחדש"…

 

והרי כבר אמרנו שהמנהיגות החינוכית היא, היא הבסיס להצלחת המפעל החינוכי המוביל לבנין האומה כדברי הרב קוק זצ"ל:

יסוד האומה ביחס העתיד שלה

תלוי ביסוד החינוך

כבר נודע מכל חכמי לב

כי התיקון בחינוך הוא תיקון בכל.

מאמרי ראי"ה 229

 

 

 

 

סוף דבר

לעולם לעולם אל תתיאש!

אסור לוותר על התקווה!

(ר' נחמן מברסלב

ראה דברי סטף ורטהימר לעיל)

לאור עיון ברשימת התכונות שצויינו כמאפיינות מנהל-מנהיג כפי שרואים אותם "עשרת הנערצים" מהתחום העסקי ניתן למיינן לשתי קבוצות עקריות:


    • 

    שהתכונות התוך-אישיות בולטות בהן יותר.


    • 

    התכונות בין-אישיות בולטות בהן יותר.


    • 

    התכונות שנמצאו מאופיינות בכישורים המנהיגותיים התוך אישיים מתייחסיות לכישורים שבין אדם לעצמו
    א. המנהיג כאיש חזון
    *
    מציב מטרה
    * ממוקד ודבק במטרה
    * נחוש והחלטי
    * מתמיד

    ב. המנהיג כמקצוען
    * בעל ידיעה וראיה רחבית
    * סקרן, יצירתי, יזם
    * "מבין את השוק"
    * בעל שאיפה מתמדת לשיפור
    * בעל אומץ והעזה.
    * בעל יכולת הסתגלות ופתיחות לשינויים
    * תחרותי





    ג. המנהיג כבעל מרכיבים פנים-אישיותיים
    * בעל חוסן נפשי
    * אופטימי
    * ישר והגון


    • 

    התכונות שנמצאו מאופיינות בכישורים המנהיגותיים הבינאישיים
    מתייחסות לכישורים שבין אדם לחברו
    א. המנהיג כמשתף פעולה ומטפח קשר חברתי
    * מטפח צוות כאמן מנצח
    * בוחר אנשים נכונים
    * יודע כיצד לקשור אנשים טובים לארגון
    * מגבש גאוות יחידה
    * מתגמל.

    ב. המנהיג כאיש אמפטיה
    * חושב על האחר
    * מבין את הזולת
    * מאפשר ל"הגשים חלומות"
    * מאתר נקודות חוזק, מעודד ומאתגר
    * מבין את "צרכי הלקוחות.

    ג. המנהיג כבעל מרכיבים פנים-אישיותיים שהם תנאי לכישוריו הבינאישיים
    * מאמין באנשים
    * משמש דוגמא אישית

 

חשוב לציין שקיימת זרימה דו-כיוונית מתמדת והלימה בין התכונות הבינאישיות והתוך אישיות וגם בין הקבוצות כפי שהוצגו לעיל, שכן בסופו של דבר יש לראות במנהיג את האדם השלם שהוא יותר מסך כל המרכיבים שלו והוא "להיות בן אדם".

 

 

התכונה העקרית של המנהיג היא השפעתו על עירור המוטיבציה אצל אחרים כדי לרצות לעשות הכל, יותר טוב ויותר חיובי.

 

הדבר מאתים הן למנהל-המנהיג במגזר העסקי והן למנהל במגזר החינוכי.

 

הרב קוק אומר כי:

הצדיקים הטהורים

אינם קובלים על הרשעה

אלא מוסיפים צדק

אינם קובלים על הכפירה

אלא מוסיפים אמונה

אינם קובלים על הבערות

אלא מוסיפים חכמה.
"הצדיק" המדובר, המוסיף צדק, אמונה וחכמה וסוחף אחרים ללכת בעקבותיו – הוא הוא המנהיג המוכר לנו מעולמנו התורני.

 

המנהיג הדתי הרואה חשיבות להשפעתו על הזולת גם בתחום התורני חייב להאמין כי תפקידו והמשימות שהוטלו עליו באו לו בשליחות מאת הקב"ה ולהוביל את תפקידו מתוך אמונה זו.

 

יש לציין כי המנהל-המנהיג, השומר תורהו מצוות, מחויב לכישורי מנהיגות נוספים, אין לו די בכישורים בינו לבין עצמו ובינו לבין זולתו. מן הדין שיזכור תמיד לנווט מנהיגותו מתוך דוגמא אישית ולשים לנגד עיניו את המחויבות בינו לבין המקום בבחינת "שוויתי ה' לנגדי תמיד".

הוא הדין במנהיגות החינוכית בכל בית ספר.

 

אנו מאמינים שככל שנשכיל ונלמד לפתח כישורים מנהיגותיים איכותיים בתוך כל מוסד חינוכי דתי ולהפכו לבית ספר למנהיגות, כך נצליח יותר להגיע להצלחות המקום.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב