מנהל בית הספר מצוין כמנהיג
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מנהל בית הספר מצוין כמנהיג 

מאת    [ 27/01/2010 ]
מילים במאמר: 1525   [ נצפה 4326 פעמים ]

 
 

בס"ד <!-- @page { size: 8.5in 11in; margin: 0.79in } P { margin-bottom: 0.08in } -->

הדמות בעלת האחריות לתפקודו היעיל והחכם של בית הספר, להצלחתו ולהצטיינותו במירב התחומים הוא המנהל שהופך למנהיג. קיים הבדל מהותי בין מנהל טוב למנהיג, ניתן לרכוש כלים כדי להפוך ממנהל למנהיג, זו הדרך להצטיינות, לזקיפות קומה ולדימוי עצמי חיובי וטוב של המנהל ושל כל מורה בצוות. מנהל חכם- לומד וקורא כל הזמן, ככל שהמנהיג משכיל יותר קובע יותר עיתים לתורה, הוא רוכש לו יותר כלים מנהיגותיים המסייעים לו להוביל מערכת חינוכית עם צוות המורים. מנהל בית ספר הוא התפקיד החשוב ביותר בעיצוב פני הדור. בוגרים איכותיים שלנו ישכילו להצליח בכל משימה ובכל עבודה שבהם יעסקו. אם אנו נפנים בהם את הערכים הטובים ונעצב דמותם באיכות הטובה ביותר, הרי יצקנו תשתית מעולה, כאשר הבסיס איתן, ניתן עליו לבנות בנינים שונים ומגוונים. ניתן לעסוק בכל מקצוע בעתיד- אם החינוך הנכון והחכם טבוע בכל נימי נפשו של הבוגר.

כמה כללים מהותיים כדי להיות מנהל מנהיג מצוין:

 


    • 

    הקפד על הופעה אסתטית, אל תזלזל בכך.


    • 

    הצבת מטרות:

 

* בוא לכלל הסכמה על מטרותיך.

* הגדר לעצמך מהי דרך הפעולה הנכונה להשגת המטרות.

* בדוק את רמת ביצועיך במהלך העבודה.

* בדוק אם הפעולות תואמות את הכתוב במטרות.

 


    • 

    ניהול זמן נכון הוא בסיס חיוני ליעילות בעבודה.


    • 

    אתר את מבזבזי הזמן שלך ופעל לצמצמם


    • 

    השאר זמן בכל יום כדי לבדוק את יעילות ניצול הזמן.

חלק זמנך נכון וכראוי בין טיפול בבעיות שוטפות לבין תכנון עתידי.

 


    • 

    קבע יום ושעה קבועים לקריאת חומר פדגוגי עדכני.


    • 

    אל תתעסק בניירת או בטלפונים כאשר הינך מקשיב לזולתך.


    • 

    שמור על קשר עין עם בן שיחתך.


    • 

    אל תרבה במלל ובסיפורים ארוכים, הצג דבריך בקיצור ובאופן מאורגן.


    • 

    הבע עמדתך בניחותא, אל תתלהם.


    • 

    "הקשבה אקטיבית" אינה סיבה להפריע לזולתך באמצע דבריו.


    • 

    בסס עמדותיך על סמך נתונים עדכניים והתבסס על ספרות מקצועית רלוונטית.


    • 

    טפח תרבות של קריאה בקרב אנשי הצוות.


    • 

    טיפוח אינטלקטואלי הוא בסיס מרכזי וחיוני לכל עשייה חינוכית.


    • 

    העצמת המורה ופיתוחו המקצועי תלויה בך המנהל.


    • 

    הקפד להרים טלפון למורה חולה, לאיש צוות חולה.


    • 

    השפה הדבורה והנושאים המדוברים בחדר המורים היא פונקציה של מידת הקריאה של צוות המורים.


    • 

    ראוי שכל אמירה והיגד של כל דובר יהיו מבוססים על מקורות כתובים, תורניים, מקצועיים ואקדמאיים.


    • 

    הקפד לשלב בכל דיון ממקורות הבאים מארון הספרים היהודי.


    • 

    השתדל לעדכן את מוריך בספרות כתובה על כל נושא רלוונטי.


    • 

    מומלץ לסמן מילות מפתח ולהדגיש משפטים מרכזיים בכל מאמר.


    • 

    עודד את מוריך לשאול שאלות על כל מאמר שהעברת לעיונם.


    • 

    סכם מראש תאריכי יעד עם שותפיך לצוות המורים ולצוות הניהול.


    • 

    הימנע מרכילויות ! כך תגביר את מהימנותך !


    • 

    גלה ונצל נקודות חוזק של כל מורה.


    • 

    בכל מורה טמונות נקודות אור חשוף אותן ומצא כל דרך לממשן לטובת המערכת.


    • 

    עדכן את המורים בכל מידע רלוונטי, זה ייעל את עבודתם.


    • 

    התייחס לטעות כאל הזדמנות ללימוד וצמיחה, מי שלא עושה לא טועה.


    • 

    שדר רגיעה במצבי מתח ולחץ.


    • 

    הדבק את מוריך בהתלהבות שלך וסחוף אותם להיות שותפים.


    • 

    קבל על עצמך עול מלכות שמים בעשייתך החינוכית והקפד תמיד שכל מעשיך יהיו נחת רוח לפני הקב"ה.


    • 

    על תחושת "השליחות" להיות משולבת במוסיקת רקע בכל עשייתך החינוכית.


    • 

    למד, למד והנחל לצוות ולכל הקהילה את עקרון "השליחות" עפ"י מאמרו של הרב י.ד. סלובצ'ק-"השליחות".


    • 

    טפח במורים את האמונה בצדקת דרכו של החינוך הדתי – תורה עם דרך ארץ, תורה ועבודה, תורה ומדע.


    • 

    זקיפות קומה רעיונית ואידיאולוגית ותחושה של גאוות יחידה צריכים להנחות את עשייתנו החינוכית.


    • 

    השפעתך על המורים ועל התלמידים תהיה בעלת עוצמה אם תדאג בכל אורח חייך להיות מודל לחיקוי.


    • 

    החדר במוריך את האמונה העמוקה כי הם האחראים להצלחות ולכישלונות בכל תחום בביה"ס-לימודי, חינוכי, תורני, חברתי ואזרחי.


    • 

    שדר למוריך באופן עקבי ומתמשך את החיוניות שבגירוי האינטלקטואלי המביא לצמיחה אישית ומקצועית.


    • 

    מחויבותך כמנהל היא לדאוג לפיתוח מנהיגות חינוכית ולהצמחת המורה כמנהיג.


    • 

    "יש לפתח את כישרון הדיבור והאזנה... כדי שתלמידנו יוכלו להביע בשפה ברורה ונמרצת את מחשבותיהם... (הראיה קוק, מאמרי ראיה).


    • 

    ראוי לפתח הרטוריקה בך המנהל, במורים ובתלמידים.


    • 

    זכור לשדר ללא הרף את הצורך בטיפוח אקלים תורני בכיתה בפרט ובביה"ס בכלל.

בבחינת "בכל דרכיך דעהו".


    • 

    "אין לך חינוך בלתי שווה מחינוך שווה לבלתי שווים" (י' מנחם מנדל מקוצ'ק).


    • 

    "כשהנשמה מאירה גם שמים עוטי ערפל מפיקים אור נעים" הרב קוק.


    • 

    המשפיעים החזקים ביותר על הילדים הם החברים.


    • 

    הצלחה הגדולה ביותר קיימת במקומות בהם יש חברת ילדים.


    • 

    מנהיגות הנוער = הגורם הדומיננטי בהצלחה.


    • 

    נסה להשקיע ללא הרף בפיתוח מנהיגות נוער.


    • 

    זכור, הלקוחות הם חלק מהותי בהצלחה.


    • 

    ההורים הם הם הלקוחות.


    • 

    שלב את ההורים בחשיבה ובעשייה.


    • 

    השיווק והפרסום מהווים בדור זה מוקד בהצלחה.


    • 

    עבודת צוות הוא כלי מהותי בהתקדמות.


    • 

    טפח תכונות מנהיגות בך ובמוריך.


    • 

    נחישות, העזה, סיכון, כשלון כאתגר, אסרטיביות, מוטיבציה, רצון עז, אופטימיות.


    • 

    לקיחת אחריות-מוקד ראשון ועקרי בהצלחה, החדר זאת לכולם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

סיכום:

 

כיצד נסייע ב... :

 


    • 

    העצמת המורה


    • 

    המנהל כמנהיג


    • 

    שאילת שאלות


    • 

    כיצד לקדם את המורה המתחיל ?


    • 

    כיצד להאהיב תורה ?


    • 

    בין אדם לחברו


    • 

    יצירת דיאלוג


    • 

    חינוך לחיי חברה


    • 

    האחריות ומשמעותה


    • 

    אקלים מיטבי-המורה כמפתח


    • 

    עידוד


    • 

    ראיה אופטימית


    • 

    הקשבה

 

תחומים אלו ועוד... חייבים להיות נחלתך שלך כמנהל, הרעיונות חשובים, כל אחד לחוד, אך יש לטפל בהם גם ביחד. הפיכת דיאלוג לדיאלוג אמיתי בין מנהל למורה, בין מורה למורה, בין מורה להורה, בין מורה לתלמיד, חייבים לשלב תמיד דברי עידוד.

ההצלחה תלויה בהתנהלותו של המנהל כמנהיג. ראוי ללמוד כל הזמן כיצד להיות מנהיג, להפנים כל פעם כלי מנהיגותי נוסף ובכך תשכיל להניע את צוות המורים לראש ההר ולכבוש כל פסגה.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב