דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערכת החינוך במיטבה- וההורים 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 1263   [ נצפה 3168 פעמים ]

בס"ד

התנהגותו של האדם, ערכיו, שאיפותיו,הצלחותיו,הגשמת חלומותיו תלויים כולם בעיצוב דמותו בהיותו תלמיד במערכת החינוך. ככל שנשכיל להבין את הילד , כל ילד , את תכונותיו, אופיו, עוצמתו, מיצוי היכולת האישית,ככל שנצליח לאתגרו מבחינה שכלית וריגשית, ערכית, לימודית, התנהגותית וחברתית,ככל שנטמיע בו עקרונות חינוכיים בסיסיים כמו לומד עצמאי, אופטימיות, אחריות , סיוע לחבר נתינה כמוקד בפיתוח האישיות, כן נזכה לעדנה בעמלנו בעתיד

אומר הרב קוק:עלינו ללמוד את איפיוני הדור כדי להתאים להם את שיטות ההוראה , הכלים והדרכים החינוכיים. שהרי השינויים מתחוללים ללא הרף. ככל שנפנים בתוכנו המורים כללו החשוב של הרב קוק וככל שנבין כי חלק מהותי בהצלחה הוא התמודדות בהצלחה עם תהליכי שינוי- כן נראה עולם מצטיין.

כתוב במכת חגיגה" אין בית מדרש ללא חידוש" .החידוש המתמיד הוא בסיס לאתגרי חשיבה של עובדי הוראה. החדשנות השינוי והשיפור חייבים להיות מבוססים על עברו של עם.השימור ששמר וקיים את עם ישראל לדורותיו.

הבסיס של היהדות חייב להנחות אותנו בכל תהליכי ההתחדשות. צריך להתקדם, לשאוף לטפס במעלה ההר למרות כל המכשולים שבדרך, ליצור מוטיבציה לרצות לרוץ קדימה אך תמיד תמיד בכל כיבוש פסגת ההר, בכל השגת היעדים חובה עלינו להתבונן אחורה לראות מנין הגענו הלום.

כל בנין ויהא הגבוה והמפואר ביותר ניתן לחדשו, להוסיף קומה, לשפץ הקיים להדר בכלים מרהיבים ועדכניים, אך תמיד צריך לזכור- כי הוא עומד על תילו – בזכות הבסיס, התשתית של המבנה- הוא העיקר , עליו ניתן כל הזמן לחדש ולחדש.

עלינו למקד עמלנו החינוכי ברעיונות שונים ומרתקים כמו:

1.סוד ההקשבה, המקרב אנשים ומאחד אותם.

2.חשיבות העידוד והשבח במקום ביקורת בלתי פוסקת.

3.היחס האנושי והחשוב מאוד לכל ילד מצעירותו .

4.מתן כבוד לכל אדם באשר כבודו של אדם יוצר אדם מאושר.

5.הוראה מתוך חוויה ושמחה- הגורמת להגברת הרצון והשאיפות.

6.חינוך לאופטימיות הרואה תמיד את מחצית הכוס המלאה.

7.טיפוח המצויינים והגעתם לשחקים בצד השיפור המתמיד של החלשים והבינוניים.

8חינוך מתוך זקיפות קומה אישית, משפחתית, קהילתית,לאומית.

9.התמודדות מול עולם משתנה- דרך רכישת יידע עולם מתוך קריאת ספר.

10.שיפור השפה- האוריינות כדי להתמודד היטב מול עולם משתנה.

11.העמקת החינוך ליושר, הגינות, התחשבות בזולת, עזרה לחלשים והוראת עמיתים.

12.העמקת האהבה בין הורים לבניהם ובין מורים לתלמידים.

13.העמקת השיתופיות של התלמידים ושל ההורים בעשיה החינוכית.

14.הענקת תחושת שייכות של המורים ההורים והתלמידים לבית הספר.

 

2

מיקוד העשיה וההצלחה חייב כאמור להיות ממוסד על הבסיס האיתן של היהדות מדורי דורות.

שאלתי רבות תלמידים ממועצות התלמידים, מי המשפיע עליהם ביותר - השיבו לי רובם – כי החברים הם הגורמים המשפיעים ביותר עליהם .

על כן , עלינו ההורים והמורים לדאוג ל-2- עקרונות מהותיים כדי להצליח –לאור גישה זו.

1.ליצור חיי חברה נהדרים בבית הספר ובבית, בישוב ובשכונה. לדאוג ללא הרף לחברותא בין הילדים שתהא מבוססת על ערכים חיוביים ואנושיים, על סיוע אחד לחברו, כפי שכתוב בפרקי אבות "קנה לך חבר" ,חבר קונים בכסף- במתנות, במילים, בתחושות, באהבה , בנתינה.

 

2.לפתח מנהיגות נוער, מנהיגים שיובילו וישפיעו על חבריהם, שהרי הם המשפיעים ביותר משום הכלל הנכון " נוער משפיע על נוער " . כך שעלינו להעצים תלמידים מקטנותם עד בגרותם, שיהיו מנהיגי – הנוער בדרך הנכונה . שיובילו את חבריהם ליעדים החשובים והמצויינים ביותר.

 

מערכת החינוך, המנהלים והמורים חייבים להפוך למנהיגים- המשפיעים על התלמידים, עליהם לפתח מנהיגות נוער ערכית מגני הילדים ועד סוף התיכון, הם חייבים לעגן עשייתם בהתאם לתפיסות עולם עדכניות ולהחדיר בהם את האמונה בעצמם וביכולתם שלהם לקדם, לשפר ןלהעפיל מעלה.

יחד עם העשיה במוסדות החינוך חייבים ההורים בדור זה להבין כי האחריות מוטלת גם עליהם.האחריות של ההורים לעיצוב ולחינוך ילדיהם מבחינות רבות כדי להיות שותפים למערכת החינוך. גם אם ההורים לא למדו להיות הורים הם חייבים להטות אוזן ושכם ולהתאחד במשימה החשובה ביותר חינוך הבנים.

אנו מאמינים כי תלמיד יימצא כל יכולתו, ישאף להתקדם וללמוד, יוסיף נדבך נוסף של מוטיבציה ורצון עז- להתגבר על כל מכשול שבדרך, לחלוף על גורמים עויינים ולהצליח, אם רק נגביר בו אנו ההורים והמורים, כמה תחומים היוצרים מוטיבציה זו, כמו:


    • 

    שיחה מדי יום עם כל ילד לפחות במשך -7 – דקות,שיחה על נושאים מגוונים, לא- ממש לא על קורות אותו היום וודאי לא על " מעשיו הרעים " של הילד.


    • 

    התמקדות בנקודות החוזק שבכל ילד, לנסות לפתח ולטפח אותם במיוחד. דרך "האור" הוא יתגבר על חולשות.


    • 

    נסו ליצור דיאלוג עם כל ילד.


    • 

    " ההערות " לילדינו חייבות להיות מעודדות ומשבחות יותר מביקותיות. נא ערכו מאזן על הערות החיוביות מול השליליות שלכם.


    • 

    סיפור- סיפור מדי ערב לכל ילד, כך מגבירים את היחס והכבוד ומעשירים את האוצר הלשוני , האוצר הטמון במוח.


    • 

    הגבירו בילד את האופטימיות- כך יוכל להתגבר על כל קושי ועל כל כשלון ולראות בהם משהו חולף וזמני ולא קבוע.שיראו הסובב אותם בצבע וורוד.


    • 

    נסו מדי יום לומר לכל ילד בטלפון ופנים אל פנים " אני אוהב אותך " זה יוצר המון זקיפות קומה ומוסיף ביטחון אישי.


    • 

     


    • 

    3


    • 

    טפחו בהם הערכה למקורות היהדות ולהיסטוריה של העם היהודי גם אם אינם שומרי תורה ומצוות . זה מוסיף גאווה אישית ולאומית ומחזק את האישיות.


    • 

    ארצנו נהדרת, הטבע מקסים ופורח, סעו עם ילדיכם לטייל בארץ ולהנות מיופיה המרתק.ההורים מקנים אהבה לארץ אך גם המון הידוק הקשר המשפחתי.


    • 

    השתדלו להקשיב לילדכם, הקשבה מלאה ואמיתית, שתפו אותם בחשיבה ובהחלטות, דברו אליהם בגובה העיניים.

 

אנו מורים והורים חייבים בדור זה לשאת יחדיו על גבינו את " האחריות" לצמיחתם האיתנה של הילדים שלנו, מתוך שיתופיות והבנה הדדית ולמידה מאוחדת, בשילוב עקרונות חינוכיים, ערכיים והטמעתם בקרבנו שלנו. הכל בקצב רגיל ולא מהיר, בתהליך נכון ומבוקר ועם חכמה רבה, עלינו להפנים את דברי הרמב"םהאומר שהשלב הראשון בחינוך הוא "ההרגל" , כל מיומנות חייבים לתרגל כדי שתהא מוטמעת היטב, שהרי אין קפיצות דרך בחינוך.

חשוב לשנן דבריו החכמים של הרבי מקוצק:

יגעת ומצאת תאמין

יגעת ולא מצאת גם תאמין

שריגעי היגיעה הם המציאה

עלינו לדעת שהנתיב, המסלול ,הדרך, התהליכים גם הם חשובים גם אם לא תמיד משיגים את היעד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב