השמחה מביאה להצטיינות
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

השמחה מביאה להצטיינות 

מאת    [ 27/01/2010 ]
מילים במאמר: 1263   [ נצפה 2245 פעמים ]

 
 

בס"ד <!-- @page { size: 8.5in 11in; margin: 0.79in } P { margin-bottom: 0.08in } -->

פיתוח המצוינות מהווה מוקד חשוב ועקרוני ביהדות מאז ומתמיד.

ככל שנתמקד בטיפוח נקודות החוזק שבכל ילד ולא בנקודות החולשה שלו כך נטמיע בו את האמונה בעצמו וביכולתו, הילד יחוש שהוא מצליח, ילד יכול להצטיין רק בתחומי הפוטנציאל הקיימים בו.

עלינו הורים ומורים תמיד תמיד לאתר את הפוטנציאל ואותו לפתח כל הזמן.

ילד הרוחש בטחון עצמי בגלל הצלחותיו הוא שמח ומאושר.

רק ילד שמח מוכן להתמודד עם רעיונות נוספים, להיות יצירתי ויוזם, לנסות, להעיז ולהתקדם.

כאשר ילד שמח כישלונות הביניים בתהליכים אינם מדכאים אותו, הוא והאמונה בעצמו והרצון להצליח מוטמנים בו – בגלל הצלחותיו הרי הוא ינסה למצוא כלים אחרים ושונים כדי להתגבר על הבעיה... או על הכשלון הרגעי ולהצליח.

הכשלון לילד שמח – מהווה אתגר להיות שמח – בהצלחה הבאה.

חינוך ילד מקטנות בבית ובבית הספר להיות אופטימי מהווה מקור חיוני להצליח ולהיות שמח, בילד פסימי מצוי הדכאון המרתיע אותו לנסות להיות טוב, מצויין ולהצליח.

אנו מודעים לכך שילד שמח כמו כל אדם בכל גיל קיים בו הורמון האנדורפין שאינו מצוי במדוכאים ובעצובים, לכן היהדות מאז ומתמיד מדגישה חשיבות מצוות ביקור חולים, הביקור גורם לחולה שמחה.

אנו מודעים לאמירה המפורסמת – שילד אומר כשהוא שמח ומאושר – "כיף לי לבוא לבית הספר",מדוע? – כי יש לי חברים, חיי חברה יוצרים,בונים ומפגינים את השמחה בתוך כל נימי נפשו של הילד.

ברור לי כי חיי חברה גורמים לכל אדם בכל גיל להיות מאושר ושמח.

אפשר ורצוי כל הזמן להקנות לילדים אופטימיות ושמחה.

כאשר קיימת בילד הערכה עצמית-הבריאות הנפשית שלו פורחת, העידוד,המחמאות ודברי השבח לילדים מקטנותם מטמיע בהם את החשיבה החיובית והאמונה בעצמם.

כמובן שיש כל הזמן למצוא פעילויות חיוביות, ערכיות,חברתיות ולימודיות בהם הילד מצליח ואותם לעודד ולשבח.

חובה עלינו להבין כי קיים כל הזמן שילוב הדוק של האינטליגנציה השכלית והאינטליגנציה הריגשית.

 

 

 

 

 

קיימת השפעה הדדית מדהימה בין שתי האינטליגנציות, ככל שנרבה באהבה,בכבוד,ביחס,בשיתופיות,בתחושת שייכות,באמפתיה,בעידוד ובהקשבה לילדים כך נזכה להבחין במוח פורה יותר משובח ויצירתי, כאשר ילד הזוכה לאהדה ואהבה מסביבו הוא שמח ומאושר,השמחה פותחת תאי המוח לחשיבה ולהצלחה.

הקניית מיומנויות שליטה ניתן ליישם בילד שמח ומאושר,כאשר בעולמנו המרתק – הסביבה משפיעה על כל הליכותיו והתנהגותו של הילד, כאשר אנו הורים ומורים – המהווים את הסביבה התומכת נוסף אלינו גם את ה"חברים" הרי נצליח להפוך הילדים לשמחים ומצטיינים.

ילד ינוע ויטפס על כל הר – אף כי קיימים סלעים,מהמורות,קוצים ודרדרים בדרך רק אם קיימים בו אופטימיות,אמונה בעצמו ורצון להגיע לפסגה, לעצובים ולמדוכאים לא קיים רצון ומוטיבציה להתאמץ ולהתגבר על המכשולים כדי לכבוש פסגת כל יעד.

ילד שמח מטמיע בתוכו האמונה שניתן ואפשר להגיע לכל יעד אם רוצים,הרצון תלוי בילד שמח ומאושר.

ילד פסימי – משתמש באוצר מילים שונה מהמצליחן האופטימי.

בשפתו של הפסימי קיימים המשפטים – אצלי זה לא מצליח... אני לא מסוגל... אף פעם לא הולך לי... הרי הסיכויים לנוע קדימה נמוכים וקלושים.

חשוב להרגיל ילד להבין כי הכשלון הוא דבר טבעי ויש להתגבר עליו. לא בכדי קיימים היום רופאים – ליצנים לילדים.

ידוע במחקרים רבים כי גם חולים מבוגרים – מתרפאים ביתר עוצמה – כאשר הסביבה האופפת אותם מגבירה בהם השמחה והאושר.

אדם ללא "חברים" ללא סביבה אוהדת ומרעיפה הומור,אהבה וכבוד- הוא עצוב מדוכא ופסימי.

מנסיוני הרב במערכת החינוך למדתי – כי מילת המפתח להצלחה – היא "אחריות", מנהל מנהיג יצליח להגיע לרוב ההישגים בבית הספר, ככל שהוא יקנה למורים,לתלמידים ולהורים את ה"אחריות" להצלחה.

כאשר ברור לנו כי האחריות לכל – מונחת על כתפו של כל אחד,הרי נגביר בנו את האמונה בעצמנו,את הרעיונות היצירתיים,את היוזמות והכלים המהותיים והתכונות כדי להתאים כל חלק לכל תלמיד ולהצליח.

אנו מודעים לכך שמורים העמלים בעבודתם החינוכית נוטלים על עצמם "אחריות" להצלחה, הרי האמונה בעצמם גוברת, המוח יצירתי יותר הם מצליחים לטפח תלמידים מצויינים והמורים הללו נושאי "האחריות" תמיד שמחים ומאושרים,אווירה שמחה – חינוך ילדים להיות שמחים.

כך ההורים-עם ילדיהם,חובה עליהם להקרין כל הזמן שמחה בבית. אנו הורים ומורים מהווים דוגמא אישית בכל התנהגותינו, השמחה שבנו שבתוכנו מוקרנת מפנינו כלפי חוץ.

הורה עצבני,כעסן ,צעקן, שאינו מקשיב משדר דיכאון ופסימיות,הילדים לומדים ממנו,מכל התנהגותו.

הורה נחמד, נעים הליכות, מחייך, מרבה להקשיב, משתף הילדים בחשיבה ובעשייה,מקרין אמונה ורצון להצליח הוא משדר לילד – כך ראוי לנהוג, להיות שמח ומאושר.

החכם מכל אדם - שלמה המלך כותב – "חכמת אדם תאור פניו".

החכמה הטמונה באדם – אם אינה נראית בפניו של האדם, אם היא מוחבאת בתוכו, אין לה ערך ממשי בחינוך.

החכמה הניבטת מפניו של האדם מקרינה כלפי כל הסובב אמונה והצלחה.

מפנים חכמות יפות ושמחות לומדים הרבה יותר טוב.

היות וכל ילד בבית ובכיתה שונה מחבריו,הרי חובה על כל הורה ומורה לדאוג ליחס אישי לכל ילד,כך השפעתנו הרבה יותר מהותית ומשמעותית, שיחה אישית עם כל תלמיד – הוא חובתו של כל מורה – בשילוב כמובן עם גיבוש כיתתי – היינו ייחודיות מתוך אחדות,כך בבית ההורה צריך לאחד המשפחה לגבש אותה, אך לדאוג לשיחה אישית מדי יום עם כל ילד לחוד.

מחקרים מבהירים כי הקצאת 7 דקות מדי יום לכל ילד מדרבנות אותו להיות הטוב ביותר, להצטיין ולהיות שמח ומאושר.

למדנו מהניסיון – כי חשוב ללמד מתוך חוויה הגורמת לשמחה ואושר.

ללמוד – בכל גיל , הנני מכיר סטודנטים רבים הלומדים לתואר שני ושלישי וחלקם הגדול כמובן חוקרים נושא היינו עבודה עם תיזה, בשיחותי הרבות עימם מתברר לי כי היזמות והרעיונות היצירתיים של כל אחד ואחת מהם תלוי מאוד "במנחה", ככל שהוא מביע דעותיו ורעיונותיו מתוך שמחה המוח של הסטודנט- יעיל ופורח יותר.

היינו הצלחתו של ילד בהתפתחותו ובמיצוי כישוריו תלווה בהורים ובמורים, הם בהתנהגותם וביחסם לילד משפיעים על מוח פורה ואיכותי – ככל שהם מקנים לילד כלים ומיומנויות הגורמים לילד להיות שמח – כך נצפה לתפוקות נפלאות ומרתקות.

הצלחתו הנפלאה של מורה תלויה אף היא במנהל – היוצר אוירה נעימה הגורמת למורה להיות מאושר ושמח.

כל עובד בכל מפעל, כל סטודנט בכל נושא ובכל דרגה יפתח מוח פורה ככל שהמרצה והמנחה- הם בעלי כישורי אינטליגנציה ריגשית הגורמים ללומד להיות שמח ומאושר.

ילד וכל אדם מדוכא ועצוב לא יכול להיות יצירתי וחכם,שאלות איכותיות נשאלות מתוך מוח שמח ומאושר.

פיתוח המוטיבציה, הגדרת הבטחון העצמי, המראת הדימוי העצמי,העצמת נקודות החוזק שבכל אחד,הגברת האמונה בנו – ביכולתנו, טיפוח הרצון האישי להצליח, הגברת האמונה בנו בעצמנו-כי אנו מסוגלים להמריא עם מוח פורה וחכם תלויים כולם בסביבה האופפת אותנו – היוצרת בנו שמחה ואושר.

 

השמחה מהווה מוקד בסיסי וחשוב בהצטיינות ובמיצוי היכולת הטמונה בנו.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב