דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אתה משקיע או סוחר בבורסה? 

מאת    [ 22/12/2006 ]

מילים במאמר: 790   [ נצפה 7465 פעמים ]

סליחה האם אתה משקיע או סוחר? 

 השאלה הזו שווה המון כסף ויתכן ואפילו לא ידעת!!!  בשנת 2002 הוחלט להטיל מס על  רווחים בשוק ההון ובעקבות כך החל מינואר 2003  מגישים כל חברי הבורסה (בנקים וחברות השקעה)לפקיד השומה במס הכנסה דו"ח על הפעילות המתבצעת דרכם בניירות ערך כלומר כל פעילות שמבוצעת בשוק ההון על ידי המשקיעים השונים מדווחת ישירות למס הכנסה.

מצב זה הוא מצב חדש לחלוטין מאחר ובעבר למס הכנסה לא הייתה גישה ישירה למקורות מידע אלה מאחר וחברי הבורסה שמרו על פרטיות הלקוחות בקנאות.

אבל ,חוק זה חוק וחוקי המשחק השתנו."מה זה קשור אלי ?" ישאל המשקיע הממוצע  ובכן קשור גם קשור.החל משנת 2005 לפי החוק שנקבע יש משמעות לדרך ,לשיטה,להיקף ולאופי שיטת המסחר של כל אחד ואחד מהמשקיעים.

החל משנה זו ישלם מי שמוגדר "סוחר בניירות ערך" 49% מס על הרווחים שלו בשוק ההון וזה שיקרא מ"משקיע בניירות ערך " ישלם רק 15% על הרווחים.

ובכן, ברור שכל אחד ירצה להיות לצורך העניין "משקיע" ומס הכנסה יעדיף כל אחד מאלה "סוחר".

בחוזר מה30 ביוני שנת 2004  שיצא ממס הכנסה וכותרתו "סיווג הכנסות ממכירת ניירות ערך ומעסקאות עתידיות כהכנסה פירותית או הונית" אשר ניתן לקרוא במלואו באתר מס הכנסה ניתן להבין שעל מנת להבחין בין "משקיע" ל"סוחר"  מבחני סיווג  שהם למעשה הבסיס להתדיינות בינך לבין מס הכנסה אם וכאשר יהיה דיון כזה.

להלן המבחנים לפי הסדר המובא באתר מס הכנסה אבל במילים פשוטות וברורות יותר.

מבחן התדירות-מבחן התדירות אמור לבחון כמה פעולות מבצע המשקיע בשוק ההון על מנת להיחשב כ"משקיע" וכמה פעולות משקיע "סוחר" על מנת להיחשב ככזה.החוזר אינו מציין את המספר המדויק של מספרי העסקאות  שדרושות על מנת להיחשב סוחר או משקיע ויש להניח שכל מקרה ידון לגופו אם וכאשר יגיע לדיון.

בדוגמאות שמביא סוף החוזר ניתן להבין כי כמה עשרות פעולות בחודש עשויות להיחשב כסבירות עבור "משקיע" לעומת סוחר.

מבחן תקופת ההחזקה בנכס-משקיע יומי עליו כתבתי בפרק האימונים עשוי בהחלט להיחשב כסוחר.לפי מבחן זה משקיע המחזיק בניירות הערך שקנה לפרק זמן קצר יש בו סממן של סוחר.

כלומר אם אתה רוכש מניות ומחזיק בהם מעל חודש אתה עשוי להיחשב "משקיע" ולא "סוחר"מבחן הבקיאות והמומחיות-משקיע המשתמש בשרותם של יועצי השקעות למשל בבנקים או בחברות השקעה כלומר בברוקרים לא יחשב כסוחר לפי החוזר.

גם מי שמשקיע בשוק לפי ידע שרכש מקריאה של עיתונים כלכליים ולא בטוח שיחשב כסוחר אבל מי שלמד בקורסי השקעות או במכללות ואוניברסיטאות את התחום ועוסק בו עשוי להיחשב כמומחה וככזה עשוי להיות מסווג כ"סוחר"מבחן היקף ההשקעה-במבחן זה נבחנים הסכומים אותם משקיע "המשקיע" או "הסוחר".

נבדקות הפרופורציות בין השקעתו בשוק ההון לעומת השקעתו  בענפים אחרים מאחר ויש לבדוק את היחס בין ההשקעות השונות.

עוד כותב החוזר של מס הכנסה כי יש להתייחס בזהירות רבה לנישומים המבצעים פעילות בחסכונות שלהם והיא למעשה פעילות שאינה עסקית למרות שההשקעה ביחס להשקעות האחרות עשוי להיות לרעתם.

מבחן המימון-מבחן המימון בה לבדוק את מקור הכסף אשר באמצעותו רוכש המשקיע ניירות ערך.מימון על ידי אשראי לזמן קשר או הון שהוא אינו הון עצמי של המשקיע יכול להיחשב שפעילות של "סוחר".

מבחן הארגון-במבחן זה נבדקת למעשה שיטת העבודה של המשקיע. אם מדובר במשקיע הרוכש ומוכר מניות בעצמו הוא עשוי להיכנס במבחן זה לקטגוריית "המשקיע" אבל אם המשקיע מפעיל צוות של פקידים  בעל מערך עבודה וניירת מסודרת לכל פעולה עשוי להיחשב כ"סוחר"מבחן ההבשלה וההשבחה-בסעיף זה נקבע כי ביצוע פעולות להעלאת והשבחת הנכס עשויות להיחשב כפעילות עסקית וככזו עשוי העוסק בה להיחשב "כסוחר".

מבחן טיב הנכס-במבחן זה נבחנת ההשקעה עצמה כלומר סוג נייר הערך המוחזק על ידי המשקיע. נייר ערך בעל אופי ספקולטיבי אומר החוזר עשוי להחשיב את המשקיע בו "לסוחר".

מבחן הנסיבות המיוחדות-מבחן זה בוחן את ההשקעה למעשה שהשקיע המשקיע בבחירת ההשקעה לפני ביצוע הפעולה.משקיע רגיל מקבל החלטות בצורה מהירה יותר מסוחר.המבחן הזה כמוגדר בחוזר הוא מבחן גג כלומר המשמעותי מבין המבחנים ובו יוכרע למעשה אם מדובר בפעילות של "משקיע" או "סוחר". 

נקודות נוספות שמעלה החוזר הזה הם כי פעילות בעסקאות עתידיות  אינה שונה מכל עסקה אחרת בניירות ערך .אבל יש לשים לב כי עסקה עתידית כזו באה להגן על התיק בלבד ולא ממומשת בסופו ש תהליך לא תחשב כעסקית.

מקרים מובהקים לבחינה של הכנסה עסקית מניירות ערך.
 1.משקיעים שביצעו מניפולציות  בניירות ערך.
2.פעילות ברוקרים בתיקם האישי.
3.פעילות של משקיעים בשוק ההון וזו פעילותם העיקרית
.4.משקיעים המבצעים כמות  פעולות  גדולה בניירות ערך ,משקיעים סכומי כסף גדולים ומחזיקים את ניירות הערך לזמן קצר. ומנגד מקרים מובהקים לבחינה של משקיע ולא סוחר.

 1.משקיע חסר ניסיון המשקיע את חסכונותיו במניות.

המניות מוחזקות לפרק זמן של חודשיים ומבוצעות בהן כמה עשרות פעולות בחודש או יותר כאשר הפעילות מבוצעת על ידי סוחר השקעות.

 2.רכישה של אופציה על מנת להגן על תיק ההשקעות. לסיום יש לציין כי על מנת לעבור מקטגוריה של משקיע לקטגוריה של סוחר המשלם 49% מס עליך לעמוד ביותר ממבחן אחד מהבחנים שהוזכרו לעיל.

בכל מקרה אם את חושב שאתה עשוי בצורה זו או אחרת להיות מסווג בקטגוריה של סוחר ,מומלץ  לגשת להתיעצות מקצועית עם רואה חשבון מוסמך המבין בתחום (אין המון כאלה) ולבדוק בדיוק מה עליך לעשות וכיצד לנהוגזה המקום בו אתה כמשקיע צריך לבדוק את אופן הפעולה שלך על מנת שלא תתעורר למצב לא רצוי.

אז כבר קבעת עם עצמך לבדוק את הנתונים?בשורות טובות והשקעות מוצלחותצביקה ברגמן.

צביקה ברגמן.משקיע בבורסה ,איש עסקים ,מרצה לשוק ההון ומחברם של ספרים רבים בתחום.על הספרים,טיפים חינם ועוד תוכל לקבל פרטים
http://www.sodot.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב