דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרדיגמה תבניות חשיבה 

מאת    [ 25/01/2010 ]

מילים במאמר: 525   [ נצפה 7506 פעמים ]

פרדיגמה היא בעצם תבנית חשיבה לפיה אנו מתנהלים. תבניות חשיבה מנתבות את פעולותינו בחיים. הן מסבירות לנו כיצד עלינו להתנהג ומה לעשות בסיטואציות מסוימות. פרדיגמה לעיתים גם משפיעות על מה ואיך נחשוב לגבי אובייקטים, אנשים, אירועים וכד'. אימון אישי הינו תהליך בו אנו לומדים לשנות פרדיגמות שאינן מיטיבות איתנו.

פרדיגמות הן תבניות חשיבה שנוצרו והתהוו עוד בילדותינו והן תלויות חינוך ותרבות. ישנה פרדיגמה שדינה שונה בתרבויות שונות. כך למשל בישראל לא נעיז להשאיר ברז מטפטף מים בעוד באירופה אין לך התייחסות מיוחדת.

פרדיגמה יכולה להתהוות גם בעקבות וחוויות ניסיונות מצטברים במהלך החיים. כך לדוגמא אם חתכנו סלט ונחתכנו נלמד כי סכין הוא כלי מסוכן.

פרדיגמה יוצרת פעולות המביאות להרגלים. ההרגלים הללו מתחזקים ויוצרים עוד פעולות בהתאם לפרדיגמה. תהליך זה מחזק את הפרדיגמה והיא מחזקת את ההרגלים והפעולות וחוזר חלילה.

תהליך זה יוצר דפוסים. דפוסים הם קיבעון מחשבתי, כלומר פעולה או הרגל החוזר לפי תבנית קבועה. גם הדפוסים מחזקים פרדיגמות ופרדיגמות מחזקות דפוסים.

הדפוסים והפרדיגמות נטבעו בטבע האדם על מנת לחזק משהו אמין ובטוח ולהגן מפני המסוכן. אולם כיום יכולה להיות פרדיגמה שתיטיב עימנו ופרדיגמה שתרע איתנו.

אימון אישי יכול לשנות קיבעון מחשבתי זה, המעוגן בתוך פרדיגמה או דפוס, ולפתוח את עולמינו לקבלת מצבים, אנשים, סיטואציות ודברים שונים ובלתי מוכרים.

גם השפה מעידה על תבניות חשיבה. למעשה, תבניות חשיבה יוצרות במידה מסוימת, את השפה. השפה נותנת ביטוי מילולי לתבניות החשיבה שלנו. בהתאם לזאת, כל מה שנגיד יהיה נכון מכיוון שאנו מחזקים את הפרדיגמה אותה ביטאנו באופן מילולי ע"י פעולות מתאימות.

למשל אם נגיד: "הולך להיות טיול מעייף", הוא באמת יהיה מעייף בחוויה שלנו מפני שכך הוא הוגדר. הפרדיגמה שתיווצר תגרום לפעולות שייגרמו לטיול מעייף. מצד שני, נוכל להגיד "יהיה טיול מאתגר, או מעניין", ואז נחווה אותו בהתאם למה שביטאנו. השפה יוצרת מציאות זו בעצם נבואה שמגשימה את עצמה.

היום אנו חיים על פי דפוסים ופרדיגמות אשר קשה מאד לשנותם. בשל המודעות הגוברת, פותחו כלים של אימון אישי. כלים אלו מאפשרים לחדור לתהליך המחשבתי היוצר פרדיגמה ולשנות אותו.

אימון אישי יכול להביא לשינוי מחשבתי – מיקוד ראשית העבודה, בתהליך של אימון אישי, הוא בשינוי חשיבה או ביצירת חוויות חיוביות אשר הם יביאו לשינוי. חוויות חיוביות יכולות להביא לשינוי פרדיגמה אשר איננה מיטיבה איתנו. פרדיגמה, בעזרת אימון אישי, יכולה להשתנות.

פרדיגמה אינה חייבת להיות שלילית, אך היא יכולה להיות מעכבת באופן שישפיע בצורה שלילית על חיינו. בכוחו של אימון אישי לשנות זאת להביא בני אדם לחשיבה חיובית ולאיכות חיים טובה יותר.

 

 

 

רונית לוי-תלמי מאמנת אישית מפתחת שיטת האימון הראשון בארץ ל"נשות נכים" מאמנת את קהילת הלהט"ב ובני משפחותיהם מאמנת נשים בצמתי התלבטות,משבר ושינוי ronitlt51@gmail.com http://www.ronitlt.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב