דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיוך זהב לגיל הזהב: שיניים בריאות בגיל מבוגר 

מאת    [ 19/01/2010 ]

מילים במאמר: 1044   [ נצפה 3884 פעמים ]

גיל הזהב ובריאות חלל הפה

 

ד"ר גיא וולפין

 

אין דבר יפה יותר מחיוך רחב שחושף שיניים צחורות. אך מה לעשות שעם הגיל גם השיניים הן כבר לא מה שהיו פעם. גם בגיל הזהב אנו זקוקים לפה שלנו במצב אופטימלי. לכן מבדקים תקופתיים חיוניים ביותר. מה הם כוללים, איך הם מתבצעים, וכיצד בריאות השיניים והחניכיים קשורה לבריאות הגוף הכללית?

 

ככל שאנו מזדקנים, מופיעות בפינו יותר ויותר בעיות בחלל הפה: עששת (חורים), שיניים מתנדנדות, בעיות חניכיים, יובש פה ועוד. מעל הכל הבעייה שמאפיינת את גיל הזהב הינה אובדן שיניים, ושינויים לרעה במערכת הלעיסה. אם ניטלות תרופות הגורמות ליובש בפה או "מנפחות" את החניכיים, יש צורך במעקב הדוק של רופא במקביל לרופא השיניים. במחקרים שונים נמצא קשר הדוק בין בריאות השיניים והחניכיים לבין בריאות כללית גופנית. הוכח, לדוגמא, כי אנשים הסובלים מזיהומים בחניכיים עלולים בשיעור גבוה יותר ללקות באירועים מוחיים ובהתקפי לב. למען בריאות הפה ולמען הבריאות הכללית, מומלץ להבדק באופן סדיר ע"י רופא השיניים לפחות כל 6 חודשים.

 

בעידן המודרני רפואת השיניים יודעת להציע פתרונות לבעיות שבעבר היה קשה להתמודד איתן. לדוגמא, חוסר שיניים נרחב בעבר היה נפתר אך ורק ע"י תותבות, אך כיום אפשר להציע שתלים, או לחלופין תותבות מודרניות על שתלים, ותותבות עם ווים שקופים אסתטיים.

 

הבדיקה התקופתית מורכבת מכמה שלבים:

א. ייעוץ: בתחילת הטיפול, אנא עדכנו את הרופא : אם אתם מעשנים, אם הינכם סובלים מבעיה רפואית כזו או אחרת ואודות הטיפול הקיים, על כל שינוי בבריאותכם הכללית, אלרגיה או לקיחת תקופות באופן קבוע או זמני, אם אתם סובלים מחשש כלשהו מפני הביקור אצל רופא השיניים, על כל נגע בחלל הפה, על כל דרך שיכולה לסייע לקליניקה להקל לכם בהגעה, לוגיסטיקה או תקשורת ועל כל מתח בחייכם, מאחר ומתחים משפיעים על בריאות חלל הפה.

 

ב. בדיקה וטיפול: רופא השיניים ינסה לאתר מחלות חניכיים, חורים, סתימות חסרות, שיניים שבורות, זיהום, נגעים סרטניים או תסמינים של בעיות אחרות. יש קשר הדוק בין בריאות הפה והשיניים לבין בריאות גופנית כללית, כאשר ישנן מחלות חמורות שאפשר לאתרן בפה לפני שיופיעו בשאר הגוף. בזכות הבדיקה אפשר לאתר או לשלול מחלות אלו.

 

ג. ניקוי: תחילה, רופא השיניים או השיננית יסלקו את אבנית השן ויבריקו את השיניים. במקביל, כדאי לבוא עם מברשת השיניים מהבית, ולקבל המלצות לגבי צורת הציחצוח, אביזרים נוספים שכדאי להעזר בהם, המלצות לתזונה נכונה ועוד.

 

ד.  תחזוקה: אם יש לכם גשר, תותבת או שתל, הבדיקה התקופתית היא הזדמנות טובה לסרוק את מצבו. למשל, תותבת שאינה יציבה עלולה לגרום להרס השיניים והחניכיים שתומכות בה, ולהוות בית גידול מצויין לפטריות וחיידקים. במקרה כזה, למשל, אפשר לבצע ריפוד לתותבת ואיזון סגר, או במידת הצורך - להחליפה.

 

בדיקות אלה יכולות להיראות יקרות, בייחוד אם אתם מתפרנסים מקצבה. עם זאת, כדאי לשאול אודות הנחות לבני גיל הזהב - קליניקות רבות מציעות מחירים, שיכולים להתאים לדרישות של הלקוח. אל תתביישו לאמוד את העלות הכוללת של הטיפול. רפואה מונעת חיונית תמיד, גם בגיל הזהב, על אף שלעתים נוטים לשכוח את זה.

 

 

שמירה על היגיינת הפה והשיניים בגיל הזהב

שיעור המבוגרים המאבדים את שיניהם הולך ויורד בעשורים האחרונים. ניתן לייחס זאת לעלייה ברמת ההיגיינה והמודעות לבריאות ומראה הפה והשיניים. אם בעבר פה חסר שיניים או שיני זהב היו מאפיינים לזקנה, כיום עם העלייה באורך החיים ובאיכותם זוהי תופעה נדירה.

 

בעיות שינים יכולות להוות אינדיקציה לבעיות בריאות חמורות. אם החניכיים מדממות ללא סיבה ברורה, פנו לרופא השיניים מיד. עדיף לאבד שן אחת או שתיים מלדחות את הפנייה לרופא שיניים עד לשלב בו תידרש עקירה של כל השיניים. בעיות או כאבים רבים יכולים לנבוע מבעיות שיניים או דימום בחניכיים.

 

במיוחד בגיל מבוגר, חשוב לשמור היטב על השיניים: צחצחו שיניים לאחר כל ארוחה, השתמשו בחוט דנטלי ופנו לרופא השיניים כל חצי שנה. שמירה על השיניים כוללת גם הימנעות מזיהומים וטיפול בפצעים או בעיות אחרות מיידית. על חולי סוכרת להיות זהירים במיוחד ולשמור היטב על שיניהם.

 

בעת צחצוח השיניים, בין אם טבעיות או לא, עסו את החניכיים כדי לשמור על חוזקן. אם השינים מלאכותיות, במקרה של חניכיים רגישות ורכות, החזקת שיניים תותבות בפה יכולה לגרום לכאבים ואי נוחות.

 

להלן כמה שלבים להשגת חיוך יפה ושיניים בריאות:


    • שתו מים עם פלואוריד או השתמשו במשחת שינים עם פלואוריד אשר מגן מעששת.
    • מנעו הופעת אבנית השיניים כדי למנוע מחלת חניכיים.
    • הקפידו על צחצוח נכון ושימוש באביזרים נלווים, כמו מברשות מיוחדות, חוט דנטלי, שטיפות פה וכו'.
    • פנו לפחות פעם בששה חודשים לרופא השיניים, לבדיקת הפה והשיניים ולטיפולים שוטפים. במקביל, בקשו הדרכה ועצות לצחצוח ולתזונה נכונה.
    • הימנעו מעישון ומלעיסת טבק.
    • שתו פחות אלכוהול, שמעלה את הסיכון לסרטן הפה והגרון.

 

שיניים רקובות - סיכון להתקף לב

שיניים רקובות יכולות להוות סיכון גבוה יותר לאי סדירות של הלב. ככל שמתבגר האדם, עולה הסיכון לעששת (חורים) בשיניים, ולנסיגת חניכיים. כאשר ישנה נסיגת חניכיים, צוואר השן נחשף, ובהמשך גם שורש השן מתגלה. לכן, בגילאים אלו עולה רמת הסיכון במיוחד לעששות בצוואר השן או לעששות שורשים. הבעייה מחמירה עוד יותר אם במקביל ישנה בעייה של יובש פה בגלל צמצום הפרשת הרוק, למשל עקב נטילת תרופות מסויימות המשמשות לטיפול בהפרעות קצב. לפי מחקר שפורסם בכתב העת של החברה האמריקאית לגריאטריה, מסתבר כי הבעייה הינה דו-סיטרית: קשישים הסובלים מחורים בשורש השן הם בסיכון גבוה יותר לאי סדירות של קצב דפיקות הלב.
במחקר השתתפו 125 נחקרים מעל לגיל 80 הנהנים בדרך כלל מבריאות טובה וחיים במסגרת קהילתית בסביבה עירונית. החוקרים גילו, שנחקרים בעלי שלושה או יותר חורים פעילים בשורשי השיניים הם בסיכון יותר מכפול לסבול מאי סדירויות בקצב הלב בהשוואה לנחקרים שנהנו משיניים בריאות.
החוקרים ציינו כי חורים בשורשי השיניים יכולים להוות אינדיקציה לירידה במצב הבריאות הפיסית הכללית של האוכלוסייה הבוגרת, והדגישו מפורשות את היות הפה חלק אינטגראלי מהגוף.
"הממצאים מצביעים על החשיבות במתן הערכה ותשומת לב יתרה לבעיות האוראליות של קהילת אוכלוסיית הקשישים", מציין פאול הולם פדרסון, ממנהלי המחקר. אי סדירויות של קצב הלב יכולות להיות אינדיקציה למחלות אחרות שעדיין אינן מאובחנות בקרב הקשישים. ולכן, מדגישים החוקרים, ישנה חשיבות להתייחסות רצינית למחלות השיניים של הקשישים.
הם מוסיפים, כי ייתכן שגילם המתקדם של משתתפי המחקר, היווה גורם משפיע בקביעת קשר בין מחלה פריודונטלית כוללת ואי סדירות של קצב הלב, שכן, ייתכן שאנשים שיכלו להוות דוגמאות חד משמעיות לקשר בין המחלות לא זכו להגיע לגיל 80.

 

 

לקריאת גירסה מלאה כוללת תמונות לחץ כאן

הוראות שימוש ותחזוקה לתותבות

תותבות על שתלים: all on 4 ושיטות אחרות

 

ד"ר גיא וולפין רפואת שיניים ואסתטיקה דנטלית http://www.dr-guy.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב