דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צעצועים כסוכני חיברות 

מאת    [ 17/01/2010 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 2818 פעמים ]

צעצועי התפתחות מוכרים בכל העולם כסדרה של צעצועים העובדים על היכולת המוטורית והשכלית של התינוק. היתרון הברור בצעצועי התפתחות הוא ההיבט האוניברסלי שלהם. כלומר, צעצוע התפתחות נכון לתינוק בקצה אחד של העולם כמו שהוא נכון לכל תינוק אחר.

קצב ההתפתחות של תינוקות בכל העולם, גם הוא קבוע פחות או יותר. השכל התינוקי מטמיע זיהויים, מושגים ודימויים באותו קצב. תינוקות, בשלבים הבסיסיים של התפתחותם מתייחסים לעולם באותה צורה. הם מפתחים יכולות מוטוריות דומות כמו זחילה, עמידה וקשרים בין המוח לגפיים, ומזהים באופן תבוני את הוריהם, הבית והעולם סביבם.

דימויים של חיות למשל, דומים גם כן. כל תינוק יזהה מהו כלב, מהו חתול ומהי ציפור. כל ילד יזהה אור, רוח או חושך. כל ילד יזהה בית, עמוד או אבן. איפה אם כן מתחיל השינוי?

צעצועים ומתנות– ההיבט התרבותי.

כל תרבות היא כמו אורגניזם חי המטמיעה תהליכים ומושגים מינקות. נניח, למשל, שילד במזרח אסיה יעבור ליד מקדש בודהיסטי, בתחילה הוא יזהה זאת, כמו כל תינוק אחר, כבית אולם בהמשך ההתפתחות התבונית שלו הוא יזהה זאת כמקדש ולבסוף כמקדש מסויים, מקדש בודהיסטי.

ילד מישראל יעבור את אותו תהליך חיברות עם בית כנסת, מסגד או כנסייה. בית העירייה, הכותל או מסעדה מקומית. בצורה זו התינוקות נחשפים לתרבות המקומית אשר מכוונת את שכלם לחשוב בצורה מסויימת. זה נשמע קצת נוקשה אך אלה הם העובדות בבחינת "אין אדם שהוא אי בודד".

מתנות לילדים תמיד היו נושא שיש להתעמק בו. בבואנו לקנות מתנה לילד ויהיה זה צעצוע התפתחות נחשוב גם על המסר החינוכיתרבותי שהצעצוע מעביר. שמלת כלה לילדה מקובלת מאוד בתרבות הנוצרית יהודית אך לא מקובלת בתרבות ההודית, למשל.

ועוד, משחק הרכבה עם אותיות עבריות הוא צעצוע התפתחות לכל דבר אך הוא מוכוון לידיעת השפה שהיא, כידוע לכל, מסממני התרבות המובהקים ביותר. בישראל נהוג לקנות לילדים חיילי צעצוע, דבר שהיה מזעזע כל הורה מטיבט למשל. עיצוב חדרי ילדים באירופה לא יהיה דומה לעיצוב חדרי ילדים בדרום אמריקה. כל תרבות והדגשים שלה, כל ילד ומערכת הדימויים התרבותית שלו.

צעצועים הם סוכן חיברות ראשון המעלה להטמעת אידיאולגיות ומסרים. מספיק להבחין בטרנד האקולוגי שהביא איתו צעצועי עץ בהמוניהם כדי להבין כיצד העסק עובד. כל זה טוב ויפה ולעתים מחוייב המציאות אך חשוב לזכור כי ברגע שהילד מפתח עצמאות חשיבתית, צריך לאפשר לו לבחון את הדרכים ואת המושגים אותם הטמיעו בו בילדותו.

GreenWeb כותבים גם על מדבקות קיר ועל צעצועי התפתחות. אם תרצו לקרוא על בגדי ילדים ועוד מגוון נושאים מרתקים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב