דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בימי הולדת לומדים 

מאת    [ 17/01/2010 ]

מילים במאמר: 830   [ נצפה 2788 פעמים ]

 

מוקדש לגננת איריס הנפלאה

ולנכדתי אביגיל

 

סבתא וסבא נוהגים להשתתף, בכל ימי ההולדת של נכדיהם, הנערכים בגני הילדים. הסבתא תמיד משתלבת בשמחת הנכד בנגינה באקורדיון.הנגינה מלווה בשיחה עם הילדים-תוך כדי שאילת שאלות ומתן תשובות. הסבתא מבהירה מהו מבנה האקורדיון, מהם קלידים... תווים.. ליווי..ועוד תחומים הקשורים במוסיקה. איכותם של ימי הולדת תלויים באיכותה של הגננת.

גננת יוזמת ויצירתית הופכת את שמחת יום ההולדת ליום חוויה, אושר ושמחה אך אם הילדים קנו גם חכמה בינה ודעת, היינו אם השמחה לוותה בלמידה, הרי המשמעות של השמחה עמוקה ויעילה.

הילדים הצעירים שלומדים – מתוך שמחה מאושרים יותר וכמובן זוכרים היטב את החוויה שעברו. בעשרות ימי הולדת שהשתתפנו אני יכול לבסס העקרונות שרכשנו "כמחקר" עמוק. ציפינו כאמור

בכ- 50 גננות בעריכתן ימי הולדת.

ביום ההולדת שצפינו אצל הגננת איריס הבחנו כולנו ההורים, וכן סבא וסבתא, כי כל ילדי הגן, שהיו שותפים לשמחת יום ההולדת, נראו מרותקים, מחוברים, משולבים, מקשיבים, מאושרים ושמחים. כמו-כן שתי הבנות שחגגו יום הולדת היו ממוקדות מחייכות גם בזמן שילוב המשחקים והמשימות בהם השתתפו ילדי הגן. במיוחד שתי בנות יום ההולדת, היו מרתקים מגוונים ובעיקר.. בעיקר.. הכל נבע מתוך לימודים, משחקים, ריקודים, קופצים, מוחאים כפיים, מדברים שרים בשקט ובקול רם ואף בצעקות כדי שגם הגן הסמוך ישמע אותנו......

מה למדו ביום ההולדת?

שירה של כולם בצוותא, האזנה למוסיקה והשתתפות בשפע תנועות לקול המוסיקה, חשנו שהילדים יודעים להאזין היטב למוסיקה ולבצע משימות בהתאם.

יש בזה למידה משמעותית מרתקת ומעניינת, התנועות, מחיאות הכף, הרמת ידיים, רגליים, הכל בהתאם לנשמע מהמוסיקה, לומדים להקשיב ולבצע, משימות עם מספר איברים בגופם.

כולם.. כולם.. משתתפים, ויש ילדים שונים ומגוונים. חשנו כי הגננת איריס מאמינה בכולם, היחד האחדות, אך גם בייחודיות של כל ילד, בתכונותיו. היא מיישמת דברי החכם מכל אדם:" חנוך לנער עפ"י דרכו" איריס לא צעקה על אף תלמיד שלא הצטרף מיידית למעגל הרוקדים, גם אם תלמיד אחד- עקשן היה ולא התחשק לו להצטרף, איריס תוך כדי ריקוד והשמעת קולות בשירה ובשמחה הרימה הילד על ידיה חיבקה אותו הרגיעה אותו... הילד באהבתה של איריס הגננת השתלב בריקוד עם שאר הילדים. תוך כדי ריקוד ביצעו משימות מתוך הקלטת ומתוך דברי הגננת, שרים רוקדים, וכולם מקשיבים לגננת – לומדים.

 

 

 

משימות ביצוע בקבוצות – ולומדים

במהלך יום ההולדת, ניתנו משימות בצלחות, בהשחלה, על הרצפה בריקוד בשירה. המשימות לוו בהוראות ברורות ובהירות אך תוך כדי למידה: להשחיל 7 סוכריות על מקל, כל קבוצה שתי מקלות, תחרות מי ראשון... שני... ואיזה קבוצה סיימה? בכל קבוצה רק 3 תלמידים , כולם סופרים כל הזמן ביום ההולדת משלבים את הלוח...

כמה סוכריות על מקל? בודקים..

בכל קבוצה שתי מקלות כמה ביחד –כולם יודעים ש-7 ועוד 7 הם 14. תרגילים נוספים ניתנים –כל ילדי הגן מרותקים כדי להאזין לשאלות למשימות, לבצען, ולהשיב תשובות.

מדהים- יידע אדיר נפלא, מכובד של ילדים בני 5 הכל בזכות גננת המלמדת כל הזמן.

במשך שעה ומחצה – זמן יום ההולדת ניראה כי הכל היה מתוכנן מאוד, המשימות היו מאורגנות ומשולבות בשפע אירועים מרתקים, הילדים שלמדו מתוך שמחה נראו מאושרים ושמחים.

המחקרים מבהירים לנו כי לילד שמח ומאושר יש הורמונים אחרים מהמדוכא העצוב והפסימי...

ילד שמח הינו פעיל דינמי ומוכן להתמודד עם שפע משימות קשות.כאשר לומדים מתוך שמחה מאושרים ומוכנים להתמודד עם משימות למידה נוספות ואף קשות.

ילד שמח הוא אופטימי, מתמודד עם קשיים ורואה בכל כשלון או קושי- אתגר לנסות שוב כדי להצליח...

יחס קבוצתי ואישי

תוך כדי יום הולדת, הגננת נוקבת בשמם של ילדים לביצוע משימות, מעירה הערות על עשייה טובה ומכובדת, כמו –כן משלבת דברי עידוד מחמאות ודברי שבח לקבוצות מצליחות.

כאשר כולם .. כולם רוקדים משולבי ידיים או בזוגות במעגלים ובתנועה מרתקת המלווה בתנועות ידיים מגוונות, הגננת איתם כל הזמן, בשירה בהוראות, בריקוד, בהליכה והכל מתוך הערות בונות ומעודדות.

 

הגננת איריס במרכז יום ההולדת- החיוך על פניה משדר הכל. כפי שנאמר: " חכמת אדם תאיר פניו" כאשר הילדים מתבוננים בפניה המאירות –הזורחות של הגננת הם מקבלים עידוד רב להמשיך

לנוע, ולבצע כל ההוראות והעיקר ללמוד מתוך שמחה ואושר.

 

כל גננת חייבת ללמוד מאיריס- עקרון בסיסי ויסודי בגני הילדים, ללמד, ליזום, לאפשר יצירתיות של כל ילד בהתאם לכישוריו ויכולתו ולדעת להשתלב בחיי חברה- באחדות הקבוצה מתוך התפתחות אישית- אינדיודואלית בהתאם לעצמי ולכישורי.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב