אחריות למיצוי הפוטנציאל
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

אחריות למיצוי הפוטנציאל 

מאת    [ 17/01/2010 ]
מילים במאמר: 1145   [ נצפה 1793 פעמים ]

 
 

 

למדנו בדף היומי במסכת קידושין ל' על מצוות האב לבנו, ללמדו תורה אומנות ועוד... וכן מצוין מחויבות הבן להוריו "איש אמו ואביו תראו" "כבד את אביך....". שואלת הגמרא בסוגיה-

אם האב והבן רוצים ללמוד תורה אך רק אחד מהם יכול ללמוד מבחינה משפחתית, אומרת הגמרא שהאב ילמד ושהבן ייצא לעבודה ויפרנס המשפחה, ממשיכה הגמרא בסוגיה – אם הבן חרוץ,חכם,נבון,שואל שאלות,מצטיין, בעל פוטנציאל, יכולת וכישורים נפלאים או אז מדגישה הגמרא – הילד ילמד תורה והאב יפרנס המשפחה.

היינו, הגמרא מגדירה לנו עקרון בסיסי וחשוב בחינוך הילדים כאשר קיים הפוטנציאל של "מצוינות", חכמה, בינה ודעת בילדים, חובה עלינו הורים ומורים לאתר כל נתיב כדי למצות הפוטנציאל ולהוציאו מן הכוח אל הפועל, לשבחו, להעשירו ולהפריחו, כך עלינו לעשות-מורים ואנשי חינוך להתנהג בעמלנו החינוכי הקדוש. לנסות כל הזמן לאתר את היכולת הטמונה בכל ילד-לפתחו,לקדמו ולהעפיל עם החכמה הקיימת לרום הפסגה.

ציינתי לא אחת,שיש ילדים שהפוטנציאל מתגלה אצלם בגיל מבוגר יותר.התגלו הם כגאונים בעלי יידע ועוצמה של מצוינות דבר המדגיש כי עלינו,בכל מהלך חיינו לאתר כישורי כל אחד ולהפעיל סביבה לימודית מגוונת,מעניינת כדי לנסות למצות כל היכולת המצויה במוח.

שכני וידידי מקטנות שהיה מהנדס הטכניון גילה רק בהיותו בפנסיה כי טמון בו כישרון ציור מדהים מאז הוא ממצה היכולת שהייתה חבויה במוחו עשרות שנים.

כל קירות ביתו גדושים בציוריו של מהנדס החשמל. מעניין להבחין באושרו ושמחתו כאשר הוא עוסק בציור ממש – הלכה למעשה או כאשר הוא מסביר לאורחים על מהות הציורים.

ללומדי הדף היומי בקהילתנו הלומדים מידי בוקר יש תלמידי חכמים "המלמדים" אותנו מידי יום דף גמרא, מה עושים כאשר חלקם נוסעים לנופש אל לחו"ל? יש בין הלומדים תלמידי חכמים המשמשים כממלאי מקום נהדרים ואיכותיים אשר "מלמדים" אותנו בעוצמה, בחן ובחכמה נפלאה.

אך לפעמים בקשתנו ל"מלמד" נענית בשלילה כי "אין לי זמן", הפעם ביקשתי מהמלמד המוכשר ללמדנו ולא הקשבתי לסיבה (אין לי זמן),

השיעור היה מדהים,איכותי ומשולב בשפע אמצעים דידקטיים מרתקים, כפי שציין בפני -אני קודם כל מסביר את הרעיון,מתמקד בצילומים,מסביר רעיון הסוגיה ורק אז "מלמד" החומר. כך הם מבינים יותר טוב את הסוגיה גם אם היא קשה ומסובכת. דידקטיקן מעולה זה הוא בעל יכולת נפלאה עם ראש פורה וחכם.,הוא מלמדנו רק כממלא מקום.

היינו אינו מנצל כישוריו החינוכיים-האיכותיים הטמונים בו כי "אין לו זמן", יש בו יידע,חכמה,כלים ודרכים – מתודה דידקטית נפלאה להבהיר סוגיות בתלמוד גם אם הם קשים, אך הוא לא ערוך ללמדנו-כי הוא עסוק.

הבהרתי לו עיקרון חשוב מאוד בעשייה בכל תחום, כי "רק לאדם עסוק יש זמן" במהלך עבודתי הענפה במשרד החינוך כמפקח שנים רבות, נאלצתי לעיתים להכין חומר בדחיפות,יתירה,לעולם ביקשתי סיוע -עזרה ממפקחים "עסוקים" .

כל משימה ואף הקשה ביותר המוטלת על אנשים עסוקים יבצעו הם את המוטל עליהם ביתר שאת,בעוצמה וביעילות רבה.

ניהול זמן מהווה מוקד חשוב מאוד בהצלחה החינוכית ובכל תחום. נמצא במחקרים כי ניצול זמן יעיל נכון וחכם – מגביר את התוצרים האיכותיים.

רבים מהאנשים ה"עסוקים" מבלים זמן רב בקריאת עיתונים... בצפייה בטלויזיה.... ובתנומה במשך שעות רבות .

אף כי – כמובן שישנם אנשים העסוקים מאוד בעבודתם, אך חובה עלינו לתכנן חיים שיש בהם איזון, איזון בין עבודה ומשפחה, בין עמלנו לפרנסת המשפחה וקביעת עיתים לתורה, בין דאגה לפרנסת יקירנו לבין סיוע ועזרה לזולת, לחברים הזקוקים לעזרה ולסיוע.

מיכה פופר בספרו על מנהלים כמנהיגות מתאר את האפיון של 200 המנהיגים המצוינים ביותר בארה"ב = ההובי,התחביב,לכולם יש עיסוק נוסף שונה ואחר מעמלם המצוין, שהרי מדובר ב-200 המנהיגים הטובים ביותר, המוח יהא יצירתי יותר אם במהלך ניצול הזמן עוסקים גם בתחומים מגוונים שאינם קשורים בעמל הרגיל והטוב, שחרור המוח לתחומים אחרים ומגוונים הופכים אותו ליצירתי ואיכותי יותר.

אם כן, אמרתי למלמד עם הפוטנציאל המצוין ללמדנו תורה, הייה כמו המנהיגים הטובים ביותר, שלב זמן שונה ואחר מעיסוקך – למדנו תורה, בטוחני שכתוצאה מכך תהא יותר יצירתי ומצליח בעבודתך ואנו נזכה לשיעור מעניין מרתק ודידקטי.

עלינו הורים ומורים לאתר הפוטנציאל בכל ילד בבית ובבית הספר, לפתח ולטפח תחומים חזקים אלה אך תמיד לשלב חוגים, תחביבים נוספים מעבר למיקוד העיקרי של הפעלת החכמה. המוח יהא יותר יצירתי ונבון ככל שנשלב בחיינו – זמן לתחביב שונה ואחר מהעיקר – שבעיסוקנו.

כאמור,מתודה נכונה וחכמה זו צריכה להנחות אותנו בכל גיל שהרי לעיתים הפוטנציאל הטמון בנו מתגלה רק בגיל מבוגר יותר – אך גם אז חשוב לשלב תחביב – שונה ואחר מהכישורים האופייניים שלנו.

לימוד תורה,קביעת עיתים לתורה יכולים להיות ההובי –התחביב הנפלא,המרתק והמעולה לכל אדם בעמלו, בכך אנו מקיימים מצוות לימוד תורה, שהפכה את העם היהודי לחכם מכל האומות ומאידך לימוד חכם זה של תורה – יגביר המוטיבציה להצליח להתקדם ולחדש תחומים בעמלו של כל אדם.

לימוד הגמרא מעודד אותנו "לשאול שאלות",להתווכח, זו המתודה הטובה ביותר להיות חכם, להעצים את הידע הטמון במוח ולהופכו לחכמה,הלימוד והפעלת תאי המוח מונע הריסתם של התאים במוח ובכך מאריך את ימינו האיכותיים והנפלאים.

כאשר תאי המוח בגיל מסוים אינם מתחדשים, השימוש בהם – דרך הלימוד שומר עליהם ומונע הריסתם,בכך שלימוד התורה מחזק האדם להיות חכם גם בזקנותו.

החכם מכל אדם לימדני – המשפט הנפלא והמדהים

"יפוצו מעיינותיך חוצה"

היינו כל אדם חכם ונבון – הלומד כל חייו ומפתח הפוטנציאל הקיים בו, יגדיל תורה ויאדירה רק אם הוא גם ילמד אחרים,היינו כל החיים שלנו עלינו

ללמוד וללמד, ללמוד לפתח החכמה,הבינה והדעת ולהפיץ תורתנו לדור הבא – לאחרים.

קודם כל חשוב ללמוד –להפוך את עצמנו מבור לבאר ומבאר למעיין,או אז לפרוץ קדימה ולהפיץ המים – החכמה החוצה,ללמד כולם תורה ודעת.

 

חברנו היקר והנפלא בעל הפוטנציאל נענה לאחרונה לבקשתנו לשמש כממלא מקום "המלמדים" בנמרצות בעוצמה בפיקחות ובאיכות מדהימה, כולי שמחה שהוא מיישם המשפט הנכון והחכם – "רק אדם עסוק יש לו זמן" וכן את תפיסת העולם וכישוריו.

 

ה"עסוק" שלנו מפגין לכולנו – הפוטנציאל הנפלא הטמון בו. ראוי שהוא ימשיך בדרכו ושממנו נלמד כולנו כי האחריות למיצוי הפוטנציאל הקיים בכל אחד מאתנו מוטל על כתפיו של כל יחיד.

"המלמד" שלנו מבהיר לנו גם עיקרון דידקטי-מתודי בחינוך-המבהיר כי בכל גיל הלמידה וההפנמה תלויה רק "במלמד",בדרך,בשיטה,במתודה שהוא משתמש בלימוד של סוגיות מגוונות.

 

"יישר כוח" "למלמד" העסוק ולכל חבריו "המלמדים" המקצים שעות רבות להכנת שיעוריהם התורניים כדי להקנות-להרביץ בנו-תורה ולהאדירה.

יהי רצון שיזכו לשנים רבות של אושר שמחה ובריאות.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב