אם בחקתי תלכו
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

אם בחקתי תלכו 

מאת    [ 17/01/2010 ]
מילים במאמר: 852   [ נצפה 1697 פעמים ]

 
 

 

רש"י מסביר המשפט – "אם בחקתי תלכו" – שתהיו "עמלים" בתורה.

הרש"ר הירש מבהיר כי "תלכו" היינו הליכה,תנועה לקראת מטרה,

של האדם להשגת יעדים ומטרות המספקים את רצונו של האדם.

השגת יעדים צריכה להיות לקראת יעדים טובים ואיכותיים,טהורים,אך לא די בתכנון,ההליכה,התנועה לקראת השגת המטרות חייבת להיות ישרה,הגונה,מוסרית וחכמה.

שאיפתו של האדם לנוע מעלה לראש הפסגה כדי לנצח,להיות טוב ואיכותי,להתקדם בהישגיו חשובה מאוד,אך עליו לנוע בדרך ישרה והגונה ללא שקרים ועוולות לאחרים.

כאשר האדם ישמור מצוותיו של הקב"ה,הרי כל הליכותיו יהיו הוגנות וטובות,מצפונו של האדם המקיים מצוות – תמיד נכונות.

אם "נלך" בחוקותיו של הקב"ה – כל העשייה שלנו במגוון התחומים-הפיזי,החברתי,המדיני,יהיו טהורים וטובים.

כאשר מוח האדם הוגה וחושב מתוך אמונה,מתוך קיום מצוות הרי ההליכה לקראת... תהא תמיד חיובית וטהורה,מעשינו יהיו תמיד צודקים והוגנים.

פרשנים רבים נוספים עמדו על השימוש במונח "הליכה",שהרי קיום המצוות מבטא תהליך,מבהיר פרופ' ישעיהו ליבוביץ כי ביצוע כל משימה מן הכוח אל הפועל חייבת להיות מבוצעת בדרך-בהליכה נכונה.

האדם במעשיו מפיק משיג ומפתח במעשיו את המציאות,בכך הוא נבדל מכל המצוי בטבע.

חוקי השמים והארץ-קבועים ללא שינויים,לא מתחלפים.

ההליכה-מבהירה גם שהתורה-המצוות אינם מצויים "רק" במקום אחד,הם מצויים בכל מקום,כפי שמציין הרבי מקוצק,התורה נמצאת בכל מקום שנותנים לה להיכנס.

חשוב שנדע,נבין ונטמיע כולנו ההבנה המעשית,כי לימוד תורה הוא חשוב ביותר,האדם נעשה חכם ונבון מתוך לימוד תורה,לא בכדי נחשב העם היהודי לחכם מכל האומות.

המוח החכם והפורה מלימוד תורה יכול להחליט החלטות טובות ויעילות בדרכו של האדם,אך חשיבה חיובית ואיכותית זו צריכה לבוא לידי ביצוע ברגש-באינטליגנציה הרגשית,לעיתים המעבר מהמוח ללב – מהשכל לרגש מקוטע,שהרי הרגש לעיתים רבות שולט באדם – בהליכותיו לקראת ביצוע המשימה.

כאמור – "אם בחקותי תלכו",לא רק שעליכם ללמוד להשכיל ולהפנים הלימוד,אלא עליכם גם לבצע המצוות על הצד הטוב ביותר.

הביצוע מבוטא בהליכה לכן "אם בחקותי תלכו" אם תעשו תבצעו היטב החשיבה – המצוות,או אז תזכו לכל טוב... כפי שמצוין ונתתי גשמיכם בעיתם ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה ייתן פריו...ואכלתם לחמכם לשובע. "ונתתי שלום בארץ..."

מציין הרב נבנצאל – כי בעת ירידת המידע שבמןח אל ליבנו – נוצר כרסום, קיימת נסיגה בנחישות,שהרי לעיתים האדם מקבל החלטות נפלאות,אך הם מתקלקלות בעת הביצוע.

חייב כל אדם להיות נחוש בעת קבלת החלטות – כדי לבצען הלכה למעשה ברוח חיובית ואיתנה,באיכות טובה ישרה והגונה,מוח פורה ורענן בתהליכי שינוי והתחדשות כל הזמן, הוא דבר נפלא,יצירתי ונהדר,אך צריך לבנות מוח שכל העשייה שבו תהא ברוח התורה – נכונה,אמיתית וישרה.

חובה עלינו לדעת-שכל העשייה תלויה בנו-במוח שלנו ובמעשים שלנו.

אנו מודעים לתפיסת העולם המשדרת לנו – כי "אין דרך קיצור",אי אפשר להשיג יעדים ולהטמיען בתוכנו במהירות,בבת-אחת,באמירה,בהיגד.

כל תכונה חייבת להעשות "בתהליך",היינו בהליכה,בתנועה ובשלבים,אין הכתוב מציין אם את חוקתי תשמרו... תעשו... תקיימו... אלא מודגשת המילה "תלכו",ההליכה היא איטית מבוססת,מעוגנת בחשיבה בתכנון "בתהליך", התהליך מבוסס תמיד על חשיבה מוקדמת,על תכנון,כל הליכה-כל תהליך חייב להיות מעוגן בשלבים,מן הקל לכבד,מן הפשט למורכב,מפרטים לכללים.

כאשר מורים והורים רוצים להקנות לילדים תכונות אופי,יכולת אינטלקטואלית,הליכות עולם,הרי עליהם לבצע החינוך באיטיות ובשלבים,ההליכה צריכה להיות מעניינת,מרתקת,ספוגה בחוויות,בשמחה ובאושר.

אסור לנו להקנות "תכונות" בקשיחות,חובה לשלב בכל התהליכים שמחה,אהבה,כבוד ויחס הוגן, השמחה מביאה לאושר ולקיום מוטיבציה ורצון עז – להמשיך לנוע קדימה ללכת עוד צעד כדי להגיע לכל מטרה ראוי שנדע כולנו – המבוגרים,כי הקניית ערכים ותכונות תלויה רק בנו,בדרך החינוכית בה אנו נוהגים,דרך שתשולב באהבה ובשמחה,או אז הראש זקוף,כי בעצמו וביכולתו הנפלאה מוסיפה רצון נוסף להמשיך להתאמץ בהליכה לקראת קיום החוקים והמצוות.

בתפילת "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל" שאנו אומרים מדי בוקר אנו מעגנים תפיסת עולמנו-שהכל תלוי בשלבי החינוך הראשונים.

"האהל" מבטא את תחילת הדרך בכל תחום, כאשר ההורים והמורים יוצרים "טיב" "איכות" "משמעותית" בכל תחום חינוכי כבר בתחילת הדרך מתקופת "האהלים", הרי שהתכונות החיוביות מוחדרות היטב לגופנו,הופכות הן לחלק בלתי נפרד מהתנהגותנו או אז-בגדולתו של האדם-תהיינה התכונות שהוקנו קטנות מתחילת הדרך-מהאוהלים-תשתית-בסיס שעליו ניתן לבנות ערכים נוספים.

כל בניית בנית ענק,גדול ומהודר – יחזיק מעמד שנים רבות,אך אם הבסיס עליו נבנה הבית איתן וחזק.

כאשר "האהל" בנוי מתכונות נפלאות "וטובות", "מה טובו אוהליך יעקב", או אז – גם "משכנותיך ישראל".המשכנות – בתי הקבע בהם שוכנים האנשים יהיו בעלי משמעות איתנה חיובית ונפלאה.

כאשר מקטנות הופכים האדם לחיובי וערכי – הרי בהתבגרותו הוא ספוג בכלים חשובים ומצויינים וכל דרכו העתידיים תהא נכונה ערכית,חברתית ותורנית.

עלינו לדאוג מקטנות לתכנן הבסיס האיתן של דרכי חינוך,להטמיע אותם לאט ללא קיצורי דרך,לעשות מאמצים,לתכנן שיטות,דרכים וכלים מעניינים ומרתקים,לבנות תהליכים נכונים וחכמים ולזכור... לזכור תמיד כי כל חינוך דורש הליכה – "אם בחוקתי תלכו",דרוש תמיד,תנועה,מאמץ,התוצאות-התוצרים,התפוקות תלויות בנו בהורים ובמורים,השקעה נכונה וחכמה – בתנועה.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב