אין אדם לומד תורה אלא ממקום שליבו חפץ
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

אין אדם לומד תורה אלא ממקום שליבו חפץ 

מאת    [ 17/01/2010 ]
מילים במאמר: 1902   [ נצפה 4174 פעמים ]

 
 

 

"אין אדם לומד תורה אלא ממקום שליבו חפץ" (עבודה זרה יט', א')

ד"ר יחיאל שרמן

 

 

מוקדש לרחל שמוקלר- מנהלת ביה"ס שילה, קרית אונו

 

 

קירות "מדברים" משפיעים מאוד על חינוך איתן ונכון של הילדים. נמצא כי בכל המוסדות בהם מקפידים על קירות המכוסים בחומר לימודי ערכי, חברתי וסדנאי בצורה אסתטית ויפה- הרי התלמידים אינם מזיקים או מקשקשים על קיר נאה,לרוב הם מכבדים ומעריכים מוסד שצורתו יפה ומכובדת.

ככל שהקיר גם "מדבר" היינו קיר פעיל מבחינת התלמידים הרי הוא מקבל משמעות חינוכית ומעשית. ראוי להדגיש כי "הקירות" משפיעות על המורים ההורים והאורחים.

חזון ביה"ס המפורט על קירות הבית מבהיר לכולם כל הזמן את היעדים והמטרות שביה"ס עמל עליהם יומם ולילה.

כאשר מורים הורים ותלמידים עוסקים בלימוד – בהישגים, בערכים בחינוך חברתי- הלכה למעשה בכיתות והם נתקלים ברעיונות אלה הכתובים על הקירות , הרי הקיר מקבל פתאום משמעות נהדרת.

הסטודנטיות המצוינות ממכללת אורות ביקרו בביה"ס שילה בקריית אונו בהנהלתה המרתקת של המנהלת – המנהיגה רחל שמוקלר.

אולם הכניסה לביה"ס- קושט בדרך מרתקת המבהירה היטב לקראת אילו פסגות רוצים להגיע.מרתק היה לקרוא את ראשי הפרקים של הרעיונות וחלק מן הכלים והמיומנות כדי לכבוש כל יעד.

ראוי שכל מוסר חינוכי יפתח כלים ורעיונות יצירתיים בקביעת החזון וידגיש הצרכים לכיבושם וכן את הייחודיות שלו.

 

מהכתוב על הקירות:

 

חינוך תורני חינוך לערכים פיתוח מצוינות

לימוד תורה בחברותא חונכות בית ספר מנגן

להורים ולילדים תלמידים כל תלמיד הוא אמן

למען תלמידים

 

 

 

 

פיתוח מצויינות פיתוח כישורים

מעבדה מתמטית חטיבה צעירה

פיתוח חשיבה מתמטית למידה ע"פ האינטליגנציות המרובות

 

כפי שהמנהלת ציינה בי"ס שילה הינו:בית חינוך למדעים,טבע וסביבה.

 

במוסד מגיעים להישגים נפלאים בזכות

שילוב המורים בכל העשייה ,

בניית צוות מלוכד ומגובש ,

נתינת תפקיד לכל מורה ולכל עובד.

שילוב הורים וקהילה,

אתר אינטרנט

והמון למידה לא קונבנציונאלית,

פיתוח חיי חברה, נתינה ועזרה הדדית, כמו תלמידי כיתות ו' חונכים את כיתות א'.

טיפוח המצוינות מהווה מוקד חשוב מאוד בעשייה החינוכית דרך כל מורה ועמלו החינוכי במהלך השיעורים וכן במתכונת הנפלאה של "המעבדות"-מעבדה מתמטית ומעבדה למדעים.כל התלמידים לומדים ומתחזקים.

קיימות התמחויות שונות ומגוונות במדעים- בוטניקה,זואולוגיה, פיסיקה,אקולוגיה,יהדות אסטרונומיה מנהיגות סביבתית ועוד.

דרכי הלמידה מדגישים מאוד את פיתוח המצוינות גם מעבר לתכנית הלימודים באמצעות:

כלים ופיתוח חשיבה

דרכים ליוזמות ויצירתיות

העמקת החינוך החברתי

התחדשות ותהליכי שינוי כל-הזמן

 

בביה"ס קיימות מספר סביבות למידה פינות המהוות סביבה לימודית אותנטית וחויתית

גינה אקולוגית מדהימה ביופייה,מרכז מיחזור,פינת חי. תלמידי בית הספר היו שותפים בתכנון ובהקמת הגינה האקולוגית.

הגינה כוללת:

-חסכון במים-באמצעות כיסוי האדמה בטוף,צמחים חוסכי מים ומתקנים מיוחדים לאיסוף מי גשמים.

-"קומפוסטר- באמצעות הקומפוסטר התלמידים מייצרים דשן אורגני,לדישון הגינה.

-צמחים מושכי חרקים

-שבעת המינים.

-בעלי חיים שונים ומגוונים.

-בריכה קטנה עם דגים.

-צמחי מרפא ותבלין

 

בביקורנו- בחטיבה הצעירה נוכחנו לראות חשיבותה של מסגרת לימודית זו, גן מחולק בתהליכי למידה, הקשבה לכל ילד,קידום כל אחד בהתאם ליכולתו וכישוריו.

ביה"ס מדגיש מאוד – למידה במעבדות-כאמור מדע ומתמטיקה אך גם הספריה,האומנות והמוסיקה-מהווים חלק מהותי בתפיסת העולם החינוכית והמעשית בבית הספר.

 

האקלים המיטבי:

מהווה מוקד מרכזי בהצלחת המוסד-בהישגים הלימודיים ובמניעת אלימות.

יחס אישי,אמפתיה,הקשבה,אמונה ביכולתו של כל ילד,קבלת השונה,אהבה ,אמונה במורים בהורים ובילדים.יחס אישי,כבוד,עידוד מחמאות ודברי שבח תוך כדי מיצוי הפוטנציאל,"נאה דורש ונאה מקיים",אכפתיות,הארת פנים אך יחד עם זאת דרישה ללא פשרות מכל תלמיד ומורה.

 

 

 

החזון של ביה"ס נבנה על ידי כל המורים,מגובש היטב,תוך כדי מציאת כלים למימוש ובהגשמת החזון.

במוסד החינוכי מודגש המשפט:"נאה דורש,נאה מקיים"

כאשר המנהלת משמשת דוגמא אישית בכל תפיסת העולם המנהיגותית.

כפי שמציינת המנהלת:"אני כאן בשבילכם" ,

"השותפות" של המורים היא חלק מההצלחה.

המורים מסייעים בהצלחה,בחשיבה,בליבון בעיות,דילמות,בהתחדשות,הערכה ומשוב.

 

 

 

 

מקצים המון זמן לחשיבה

מקצים זמן במערכת לקיומם של ישיבות-כל מורה קשור לתהליך הקידום,השיתופיות הינה הלכה למעשה.

כל בעיה מוצפת ומודגשת,רואים בה אתגר כדי לנוע קדימה ,להגיע לפסגות גבוהות.

 

ההצלחות שלנו,אך גם למידה מכשלונות!!!

 

שילוב נהדר של ההורים

"שיווק" העשייה המוסדית מתוך סדר וארגון,יופי ואסתטיקה.

האתגר:כל שנה חשיבה יצירתית להתחדשות להתקדמות,כך גורמים להתלהבות ולקביעת יעדים חדשים.

 

הדוגמא האישית-

של המנהלת ושל כל מורה,עובדים קשה-כולם מתוך מסירות .

 

תחושת שליחות-

לא מוותרים על שום רעיון חינוכי-ערכי

מקדמים כל תחום עם ראש מורם ומשלבים כאמור את ההורים

 

המנהלת לומדת כל הזמן.

מדגישה את חשיבות הלמידה המשותפת עם המורים:לומדים,קוראים מאמרים,ספרים.

ומתעדכנים בפדגוגיה חדשנית.

 

כולם צריכים להרגיש שאנו טובים.

שהרי האחריות כולה על כתפי המורים והמנהלת.

מרחבי הלמידה מטפחים לימוד עצמאי,חשיבה יצירתית,למידה בחברותא.

מטפחים את הטוב שבכל ילד– האינטליגנציות המרובות,מבססים את העיקרון-במה לכל ילד.

ביה"ס שילה נבחר להיות בי"ס ניסויי בחמד.הניסוי עסק בחינוך לערכים.

הנחת היסוד שכל ילד מפנים ערכים בצורה שונה.

הניסוי עוסק בשלושה רבדים שונים:ידע אודות הערך,עמדות כלפי הערך,התנהגות על פי הערך

-מתמודדים עם ערכים,דילמות וקשיים

-קיים מודל של קבלת החלטות

-הכל מתוך גישה ישירה למקורות

המפגשים עם המורים בחטיבה הצעירה ,במתמטיקה,מדעים ומוסיקה הוכיח לנו העיקרון:

כל ההצלחה תלויה במורה.

 

 

ביה"ס מנגן

-כל תלמידי כתות ג'-ד' מנגנים על כלים שאלתי התלמידים המנגנים האם הם אוהבים מוסיקה?ולמה?

1.כיף

2.מורה טובה

3אוירה טובה

4.שמח לשיר

5.רוצים להתאמץ,להשקיע ולהצליח

 

קיים מענה לשונות בין הילדים

הטובים שבמוסיקה מתבלטים

שפע המודלים החינוכיים מדע,מתמטיקה,אקולוגיה,בעלי חיים,מוסיקה ואומנות.

מטפח אהבת למידה בכל תלמיד והמון המון חיי חברה.

 

ההישגים במיצ"ב היו מצוינים באיכותם בכל התחומים

במדעים,מתמטיקה באוריינות. ובאקלים המיטבי

 

הביקור הנפלא והמרתק הוכיח לכולנו כי אפשר להעפיל לשחקים בהישגים הלימודיים באמונה בערכים בחיי חברה באומנות במוסיקה במדעים במתמטיקה בגינה מתודית ובכל תחום אם...אם...רוצים ומאמינים ביכולת שלנו ....של המנהלת כמנהיגה ושל כל מורה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שאלתי הסטודנטיות מה דעתן על המנהלת כמנהיגה:

1.האומץ לשנות,

2.מאמינה שאפשר אחרת

3.קידום המורות לתהליכי השינוי

4.החלטנו חשבנו=חכם מאוד

5.הילדים שמחים כל פעם שראו את המנהלת

6.נראה שכולם אוהבים את המנהלת

7.הארת פניה של המנהלת

8.שיתופיות של כל המורים

9.האחריות על כולם

10.היצירתיות

11.כולם מתחזקים

12.היחס למורים

13.מקום לכל מורה

14.פרגון

15.חלום שמתגשם= נפלא

16.חטיבה צעירה סדר וארגון

17.אתגרים נהדרים

18.עושים המון-ניצול זמן נפלא

19.חשיבה טובה ויעילה

20.אמונה

21.חזון מתגשם

22.שליחות

23.פתח לכל ילד

24.המון חינוך חברתי

25.לומדים ומתחדשים

26.הילדים שותפים

27.כולם מאושרים

28.הילדים שמחים

29.לא משעמם

30.מוטיבציה

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב