אפשר שהתלמיד יאיר באור נגוהות?
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

אפשר שהתלמיד יאיר באור נגוהות? 

מאת    [ 17/01/2010 ]
מילים במאמר: 1187   [ נצפה 2067 פעמים ]

 
 

 

גמראור – אלמנטים עדכניים לאהבת תורה

ד"ר יחיאל שרמן

 

תכניות לימודים משתנות ללא הרף, במקצועות שונים ומגוונים, הגמרא – התלמיד, התנ"ך הם נצחיים, אין אנו משנים בהם את הטקסטים ולא את התכניות הנלמדות אך התלמידים משתנים, רגילים הם לשיטות שונות לאחרות מן העבר, הדור והתקופה משנים פניהם כל הזמן, עלינו למצוא את הכלים הדרכים והשיטות כדי להתאמן לדור זה, הרב קוק במאמר הדור מדגיש זאת בנמרצות ובהחלטיות, כך חודרים ללב הנוער.

ערכים, הלכות והליכות ניתן לטפח ולהטמיע ככל שנשתמש בחומר עדכני ומושך. שיתופם של התלמידים בחשיבה ובעשיה מהווה כיום בסיס איתן לשיפור הרצון המוטיבציה והיכולת של התלמיד ללמוד ולהשתפר. השיתופיות של התלמידים גורמת להם לקבל ולשאת על גבם אחריות. אחד מהקודים הבסיסיים בהצלחה הוא האחריות. ככל שהתלמיד וכמובן המורה והמנהל יטלו על עצמם את האחריות להצלחה, כן, יחוו הם יותר ויותר חוויות של הצלחה.

המחשב משמש כיום כאחד מהכלים האהובים על התלמיד. לעיתים כלי זה משמש כמשחק ותו לא. אך אנשים מבוגרים ורבים גם הילדים מבינים כי ניתן ללמוד ולהשכיל, לרכוש יידע רב ומיומנות למידה מהמחשב. האינטרנט משמש היום ככלי תרבותי מאוד לכולנו.

אתר אינטרנט של קהילה גורם לליכודה ולהגברת תורה בקרב אנשיה. הידיעות על אירועים ושיעורי תורה בצד לימודי דף יומי מתוך המחשב לאלה אשר נעדרים מהשיעור היומי.

פרויקט השו"ת ושפע החומר התורני האצור כיום במחשב, מעודד לחפש, לאתר ולמצוא תשובות לשאילתות ובעיקר יידע ולימוד בנושאים תורניים וערכיים.

ברוב בתינו מצוי המחשב כמובן במוסדות החינוך, ד"ר יוסף שמשי המשמש כמרצה בכיר במכללת אורות ובמכללת ליפשיץ הגה רעיון חינוכי נפלא ללימוד גמרא, תוכנית ניתוח טקסטים תלמודיים. דרך המחשב. תוכנה למשנה ולגמרא. דרך נפלאה ומרתקת ללימוד גמרא לניתוח טקסטים ובעיקר ללמוד מתוך אהבה.

קיימים מסלולים מגוונים של עמל תורני, התאמה לאוכלוסיות שונות ולרמתן, אין מסלול אחיד לכולם. ההתייחסות לשונות עדכניים ופדגוגית. משמשת מורים בעלי רמות שונות של שליטה וכמובן לתלמידים שונים, למצטיינים ולבעלי יכולת נמוכה מפרוט למורכב, מרמה נמוכה לגבוהה. הטקסט התלמודי המופיע על המסך יכול לקבל צבע, רווח, סימון מילות מפתח, הכתוב ממוין, מיוחד כולל הקשרים, ניתן לסמן רק שאלות, תשובות, קושיות, הוכחות, פתיחת סוגיות, הפעלת מילות קישור. מגוון שאלות מסומנות, דילמות, כמו כיצד, היכי דמי, טעמא מאי,מהי, דלמא, מאי, בעי, בקצה הדף במחשב קיים מילון לעמוד המופיע, בעיקר על המילים המודגשות, המילון מגוון אף הוא בתפקודו, ניתן להשתמש בכמה סוגי מילון. מיועד לתלמיד בן 10, ומילון אחר לתלמיד בן 18. המילון ושאר המשימות קשורים לגיל ולהבנה, לימוד האוריינות המתאימה לרעת התלמיד. כך רוכש התלמיד לימוד גמרא בצד הבנת הנקרא, הבנת מושגים ושימוש בהם. קישור חלקים, רצף, תאור תהליך, קושיה שאלה, תשובה, הוכחה, דחייה ותרוץ. לימוד מבנה משפט כראוי, דרך וסיבה מבנה תחבירי נכון. ניתן לקבל מסקנות מן הסוגיה, מי צודק, ע"פ מי ההלכה. מיקרים ודינים, נימוקים ומקורות, דרשות פסוקים, אוקימתות ומחלוקות. מדהים – עד כמה ניתן לפרק הגמרא לגורמיה – ללמוד מתוך יצירתיות.לימוד התלמיד נעשה באמצעים דידקטיים עדכניים ביותר. ניתן להתמודד עם סוגיות קשות ומורכבות אשר לעיתים גורמים לדחייה בגלל הבנתה הקשה.

המכשיר – המחשב והתוכנה המורכבת והידידותית מאפשרת פרוק נפלא של כל מרכיבי הסוגיות למיניהן ובכך מאתגרת את התלמיד בשימוש במחשב – הכלי החשוב כיום בלמידה. האוריינות המגוונת נלמדת ומוטמעת באופן חזותי ומושך.

למשל מקרים ודינים, "הרי אלו שלו" המחשב יגדיר זאת כדין וידגיש אותו. לעומת לשונות של ארגמן או קב בארבע אמות (בבא מציעא) שיוגדרו במחשב כמקרה.בכך – הגמרא הופכת לרלבנטית ללמוד השפה העברית – התלמודית והטמעת המשמעויות שבכל למידה – הבנת הנקרא כמשמעה.

נימוקים ומקורות למשל מקרה דין נימוק: למשל קב בארבע אמות טעמא מהי? שואלת הגמרא – ומשיבה משום דנפש טרחייה! הקטע האחרון מסומן בטקסט כנימוק, ובכך התלמיד מתמודד בצורה נפלאה עם מבנה משפט תלמודי – המובהר לו בדרך אוריינות ברורה ובהירה – כלים ללמוד טקסט.

דוגמא נוספת "תנו רבנן" – משמש מקור. בהמשך כתוב בגמרא "אשר תאבד" וזהו פסוק דרשות הפסוק וההמשך פרט לאבידה שאין בה שווה פרוטה.

היינו שורה אחת מתוך הטקסט התלמודי המדגישה בסוגרים (מקור) בהמשך (דרשת הפסוק) מבהירה לכל תלמיד בצורה נפלאה מבנה משפט תלמודי הקשה באופן אובייקטיבי והופך הכתוב לידידותי.

בהמשך דרשות פסוקים- דיוקים, אוקימתות, מחלוקות, הסקת מסקנות חלוקת הסוגיה – למהלך תאורה של מהלך הסוגיה.

הצבעים משמעותיים אלו הם קיימים 4 צבעים יסודיים.

הורוד – מדגיש את השאלה

הכחול – תשובה

האדום – קישור

הירוק – תרוץ

בכך סוגיה קטנה וגדולה ברורה או מסובכת בשינוי פוזיציה ובצבעים שונים היינו שכתוב דידקטי הופכת הסוגיה לרלבנטית מעניינת ומרתקת.

חשוב לי לציין- כי תוכנת הגמרא הברורה מבצעת חלק מהדידקטיות, אלא שדרך זו יותר שיטתית, קבועה לכל סוגיה. ללא תלות הקושי שבה, אוטומטית, מתוכננת בבינה מלאכותית – המאפשרת לימוד שיטתי ומקסימלי באפשרויות, של הזויות השונות שבכל סוגיה ומאתגרת גם את המורה לפעילות יצירתית מעולה.

זווית לשונית, תחבירים, מיבנים, רמת השאלות, הבנה דידקטית.גיוון בטקסטים.

ובכך הופכת הגמרא למעבדת לימוד. אנו יודעים כי לימוד המדעים מרתק את התלמידים בעיקר בגלל המעבדה, החידושים והיופי שבבריאה רק הלימוד בדרך זו בהם תחושה של חדשנות יצירתיות מביאה שיטתיות ובכך לומדים בדרך נפלאה, התוכנה מאפשרת שינויים בגוף הטקסט היינו ניתן במחשב להוסיף הבהרות הסברים, משלים וכל העולה על רוחו האינטלקטואלי של התלמיד והמורה בתוך הטקסט ובאמצעותו כדי לשפר אהבת תורה.

היינו, יכול מורה או תלמיד לשנות רמת המילון או להוסיף מילות מפתח, מילות קישור.

מורה מיומן בגרפיקה יוכל להוסיף ולטפח תחומים גרפיים. הטקסט יכול להופיע ללא צבע – והמורה בכיתתו, המצוי יוכל לבקש מהתלמידים לסמן בצבע, הקושיה התירוץ וכו'.

ניתן גם לצבוע רק את השאלות ועל התלמיד לאתר את התשובה. לסמן ולצבוע.

לפעמים התשובה ארוכה – אפשר בתוכנה לצבוע גוש תשובה. הגוש מסומן ומחולק גרפית.

קיימת חלוקה משנית – לטקסט ארוך. שורה ארוכה מאורגנת לפירוק משני ל-2- שורות קצרות ולעיתים באורך שונה בהתאם למשמעות השונה.

רש"י תוספות , הר"ן והרא"ש סייעו לנו במשך השנים בפירושיהם על הגמרא – כדי להקל עלינו לימוד תורה.

בשנים האחרונות נוספו דידקטיקנים נוספים לעזרת הלומדים כמו פירושו של הרב עדין שטיינזלץ, פירושו הנפלא והדידקטי של שוטשטיין. ו"חברותא" – המבהירה בצורה מדהימה את הכתוב.

חברי ואנוכי לומדי הדף היומי מתקשים לא אחת דווקא בחודשים האחרונים בלימודים היומיים של הגמרא – מסכתות זבחים, מנחות וחולין קשים להבנה. בטוחני כי שימוש באמצעים דידקטיים נוספים דרך תוכנת מחשב – תעודד רבים נוספים ללמוד תורה. הרמב"ם כתב את משנה תורה כי רבים מאוד לא עסקו בלימוד תורה וכך רצה הוא להקל עליהם.

דורנו המשתמש במחשבים ככלי מדהים לכל תחום כמעט – יהפוך את לימוד הגמרא לידידותי, אהוב ומרתק- דרך שימוש בתוכנה יעילה חכמה ודידקטית זו.

ד"ר יוסף שמשי יעמוד לרשותכם הורים, מנהלים מורים ותלמידים- טל' 03-9232325.050-735654.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב