דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסי ציבור למשברים דיפלומטיים, לא המצאה ישראלית טורקית 

מאת    [ 17/01/2010 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 2950 פעמים ]

משברים דיפלומטיים בין מדינות הם לא המצאה ישראלית – טורקית אך לאחרונה נדמה כאילו שתי המדינות ממציאות מחדש את המושג הזה ולוקחות אותו לכיוון הכי הגרוע שניתן לנהל אותו וזו דוגמה לקמפיין יחסי ציבור שלילי.

משברים הם חלק אינטגראלי ביחסים בין אנשים, בין עסקים ולקוחות ובוודאי שבין מדינות. אפשר להשתמש בהם לטובת שיפור יחסים ולצאת מהם מחוזקים יותר, ניתן למנף אותם על מנת לחזק תדמית, להעביר אג'נדה ואפילו לקדם באמצעותם מהלכים אסטרטגים רחבי היקף.

משברים צריך לדעת לנהל, אבל נדמה כי המשבר הישראלי - טורקי המחריף מביא ליצירת הד תקשורתי רחב ומכוסה היטב המשמש להעברת מסרים בדרכים לא דיפלומטיות שאין בהן שום חשיבה או תכנון למהלך רחוק טווח או בדל של חשיבה ליום אחד קדימה.

בעוד שני הצדדים נוהגים בפזיזות ובחוסר תשומת לב לבאות, הצליח משרד החוץ הישראלי לעשות שגיאה דרמטית, חסרת אחריות, נטולת הגיון בהשפלת השגריר הטורקי. שר החוץ אביגדור ליברמן אולי אוהב לשחק שח מט, אבל מתנהג כמו טירון עם פיון כשסגנו מנהל מול השגריר הטורקי את "שיחת ההשפלה" תוך קבלת גיבוי להתנהגות הזו.

תחילתו של המשבר הזה במבצע עופרת יצוקה ובהתנגדות הטורקית להתנהלות ישראל בעזה. זוהי כמובן הסיבה הרשמית, המוצהרת, זו שאמורה לקרב את אנקרה לטהרן ולעולם הערבי אף על פי שעד כה יחסיה עם ישראל כללו שיתופי פעולה בכל תחום אפשרי החל מתיירות ועד לצבא. שידורי תכנית הטלוויזיה המציגה את החיילים הישראלים כרוצחי תינוקות לא תרמו לאווירת הידידות המצטננת - במיוחד כאשר ישראל בקשה הבהרות וקבלה הזהרות (על התערבותה בעניינים פנימיים) במקביל לאלו משמיע ראש ממשלת טורקיה קולות אנטי ישראליים מעל כל במה אפשרית וכמעט בכל הזדמנות, תוסיפו לזה את מחאתו מול פרס כשיצא בהפגנתיות מאולם ועידת דאבוס בינואר אשתקד.

אמש, העניק הנשיא פרס לארדואן שיעור פרטי בדיפלומטיה נבונה וסבלנות וזכה כמובן לתשבחות של זה כאשר ייעץ למשרד החוץ להתנצל על השפלת השגריר הטורקי. מדובר כנראה במהלך מכריע שמנע המשך הידרדרות לא מבוקרת והכניס את שני הצדדים לפחות זמנית, לסיטואציה של שמירת זהירות מהידרדרות נוספת.

האם מדובר במהלך מתוכנן? התשובה היא ללא ספק שלילית. תדמיתה של ישראל בעולם אמור להיות ככזו שמגיבה ברציונאליות ולא בתגובות אמוציונאליות חסרות תוצאה. כעסיה של ישראל על טורקיה ובראשה ארדואן מוצדקים ככל שיהיו ורצונותיה לשמור על שמה הטוב כמו כן גם על האינטרסים שלה, לא יכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות השפלת אנשי דיפלומטיה ובטח שלא בהשפלת שגריר שמטרתם של אלה לשמור על ערוצי שיח פתוחים.

הטורקים החליטו את שהחליטו והם צפויים לסבול משלושה סימפטומים מהירים: הראשון האטת התיירות הישראלית שיש בה כדי פגיעה לא מבוטלת בכלכלתם. השנייה הנה התרחקותם מהזירה האירופאית והתקרבותם לאיראן, דבר שמדינות אירופה לא יוכלו לסבול ברמה מדינית, ברמת שיתופי פעולה ויוביל גם להתרחקותם של תיירים ממדינות אלה. השלישית, חוסר שביעות רצון מצד ארצות הברית שעלולה להפעיל לחצים כבדים וסנקציות ולכופף לא במעט את הטורקים.

רונן הלל הינו מנכ"ל ובעלים של משרד יחסי ציבור רונן הלל תקשורת ויחסי ציבור. http://www.ronenhillel.co.il ומנכ"ל משותף של חברת מיתוג אישי http://www.mitugishi.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב