דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צחוק בריא לבריאות 

מאת    [ 16/01/2010 ]

מילים במאמר: 537   [ נצפה 7525 פעמים ]

אין מחקר אחד בנושא צחוק שלא הצליח להראות, פעם אחר פעם, כי צחוק בריא לבריאות. יתרונות הצחוק הם רבים ושונים, החל בחיזוק המערכת החיסונית דרך הפחתת דחפי אכילה פתאומיים וכלה בהעלאת סף הכאב. היום כבר משתמשים בצחוק כאמצעי ריפוי של ממש, בעזרת ליצנים רפואיים ותרפיית הומור, אשר בין היתר מסייעים לחולים להחלים מהר יותר.

להומור יתרונות רבים העוזרים גם בהפחתת מתח נפשי. הנה כמה מהם:

1. הורמונים - צחוק מפחית את רמת ההורמונים הגורמים למתח נפשי, דוגמת קורטיזול, אפינפרין (אדרנלין), דופאמין ועוד. כמו כן הוא מעלה את רמת ההורמונים אשר תורמים לבריאות, כדוגמת אנדורפינים. הצחוק מגביר את יעילותם של תאי T, שתפקידם בין השאר הוא להרוג תאים סרטניים ולפעול במערכת החיסון של הגוף. משמעות הדברים הללו היא מערכת חיסון חזקה יותר, ופחות ביטויים פיזיים של מתח.

2. תחושת שחרור – האם הרגשתם פעם שאתם חייבים לצחוק – אחרת תבכו? האם, לאחר הצחוק הזה, הרגשתם נקיים ומטוהרים מבפנים? צחוק מהווה שחרור פיזי ויחד עם זאת שחרור רגשי.

3. התעמלות פנימית – צחוק גדול וטוב, שבא מהבטן ומהלב, תורם לאימון של הסרעפת, ואפילו מפעיל את שרירי הכתפיים. לאחריו השרירים נרגעים ומתרפים. שלא לדבר על ההתעמלות שהוא מספק עבור הלב.

4. הסחת דעת – צחוק מוליך את המיקוד שלנו הרחק מרגשות של כעס, אשמה, מתח, עצב ורגשות שליליים אחרים. הוא עושה זאת טוב יותר ממסיחי דעת אחרים.

5. פרספקטיבה – מחקרים הוכיחו, כי תגובתנו לאירועים מלחיצים מתייחסת אליהם כ"מאיימים" או "מאתגרים". הומור נותן לנו פרספקטיבה קלילה יותר, ולכן עוזר לנו להתייחס לאירועים כ"מאתגרים" יותר מאשר כ"מאיימים" – ומכך פחות שליליים.

6. יתרונות חברתיים – צחוק מקשר אותנו לאחרים, והוא גם מדבק. לכן, אם אנחנו מביאים יותר צחוק אל חיינו, סביר להניח שנעזור גם לסובבים אותנו לצחוק יותר. על ידי הרמת מצב רוחם של אלה שסביבנו, אנו עוזרים להם להוריד את המתח שהם חשים, וכך משפרים גם את האינטראקציה החברתית שלנו איתם וגם מורידים את רמת המתח שלנו עצמנו.

הצחוק אינו עולה כסף. הוא נוח לשימוש, נמצא בכל מקום ותורם בכל כך הרבה דרכים. אז איך נוכל להשיג הרבה ממנו?

1. טלוויזיה וסרטים – הבידור הכי נפוץ והכי נגיש הוא הטלוויזיה וסרטי הקומדיה. לא חסר מהם אף פעם. אז במקום לראות מהדורות חדשות מדכאות או תוכניות ריאליטי רדודות, כדאי לנו יותר להתרווח מול קומדיה מצחיקה באמת כל אימת שאנו חפצים באתנחתא קומית מחיי היומיום.

2. צחוק עם חברים – ללכת עם חברים לסרט מצחיק או להופעת סטנד-אפ היא דרך מצוינת להביא עוד צחוק לחיים שלנו. האפקט המדבק של הצחוק בין החברים משמעו שנצחק הרבה יותר מאשר התכוונו מלכתחילה או מאשר היינו צוחקים אילו היינו הולכים לבד. אירוח חברים גם הוא תפאורה נהדרת לצחוק ולתחושה מרוממת.

3. לזייף עד שזה נהיה אמיתי – גם בצחוק מלאכותי קיימים היתרונות שבצחוק אמיתי, לכן נשתדל לחייך יותר, וגם לזייף צחוק לפעמים, עד שהזיוף יהפוך לצחוק אמיתי.

4. למצוא הומור בחיים שלנו – במקום להתלונן על החיים ולבטא תסכולים לגביהם, כדאי שננסה למצוא בהם את הפן המצחיק והמשעשע. לעיתים דווקא התסכולים הגדולים ביותר הם המגוחכים ביותר, ואם נסתכל עליהם בדיעבד נצחק עליהם. אז למה לא לצחוק עליהם כבר עכשיו? כדאי לנו לחשוב עליהם כעל סיפור ששמענו שקרה למישהו אחר, וכך נוכל לצחוק עליהם. גישה יותר קלילה ועליזה לחיים תגרום לאירועים שליליים להפוך פחות שליליים ולאפקטים הבריאותיים של הצחוק להשפיע יותר.

בתי אבות ומוסדות גריאטריים של קשת: צהלון ו גבעת השלושה

קשת – האגודה למען הקשיש בתל אביב-יפו. בעידן בו תוחלת החיים גדלה משנה לשנה יש חשיבות עליונה לקיומה של עמותה הפועלת למען הציבור כבר למעלה מ-25 שנה. קשת הינה עמותה ללא כוונת רווח, שכל יעודה מתן שירות באופן המקצועי, המסור והטוב ביותר ללקוחותיה. לאתר לחץ כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב