דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי המבנה הארגוני - מבוא 

מאת    [ 13/12/2006 ]

מילים במאמר: 415   [ נצפה 8827 פעמים ]

 

שינוי המבנה הארגוני – מבוא

06/12/06

המבנה הארגוני של חברה הוא אחד האמצעים החשובים למימוש האסטרטגיה העסקית של חברה בעלת חזון ומטרות העסקיות.

הסיבות העיקריות לשינוי מבנה ארגוני הן התאמת המבנה הארגוני לחזון למטרות ולאסטרטגיה עסקית הקיימים אך לא מיושמים כהלכה או שינוי המבנה הארגוני כדי להתאים לחזון, מטרות ואסטרטגיה חדשים. סיבות נוספות הן מיזוג או פיצול של החברה או חלק ממנה, מצב המחייב במקרים רבים שינוי גם במבנה הארגוני.

שינוי מבנה ארגוני הוא אירוע דרמטי בחיי חברה/יחידה ארגונית. הוא בעצמו אירוע אסטרטגי ויש לתכננו בקפידה כדי שיצליח. שינוי מבנה ארגוני הוא מהפכה בגישה העסקית וביישומה התפעולי ביחידות העסקיות ובזיקה שביניהן. אם הוא אינו כזה, במקרים רבים אין הצדקה לשינוי. הוא כמו גירושים. נפרדים מבן הזוג הקודם, אבל מאד כדאי שהפרדה תהיה ברוח טובה ולא באיבה הנמשכת לנצח ושתתקיים במלואה. המבנה הארגוני הישן עוזב את הארגון שלא על מנת לחזור והארגון מתחיל פרק חדש.

בשינוי מבנה ארגוני יש שני כוחות נוגדים:

הכוח החיובי שיביא השינוי – הסיכוי העסקי החדש שנוצר מרתימת הכוחות הארגוניים בצורה טובה יותר באופן משמעותי למימוש האסטרטגיה העסקית. בנוסף לכך הסיכוי החדש שנוצר לחלק או מירב העובדים לבטא את יכולתם ולהתקדם מקצועית ובקריירה שלהם.

הכוח השלילי שמתלווה לשינוי – הירידה בתפוקות ובאיכות העבודה שמתבטאת בירידה בכוח התחרותי של הארגון בזמן השינוי, הבלבול והכאוס שעלולים להיווצר, המשאבים שהארגון צריך ונגזלים כדי לממש את השינוי, וההתנגדות הפסיבית או האקטיבית של חלק מהעובדים המוצאים עצמם נפגעים מהשלכות של השינוי הארגוני.

לשינוי במבנה הארגוני יש ארבע נקודות ציון חשובות בציר הזמן:


    • תחילת התכנון של השינוי.
    • תחילת יישום השינוי.
    • הנקודה שבה פורמאלית הוכנס השינוי, הוגדרו החטיבות העסקיות, והגדרת כל תפקיד ואיושה מחדש יושמה, הוסדרו התשתיות הדרושות והארגון ממוצב במבנה החדש שלו בנקודת הזינוק לעידן החדש. נקודה זו הכרחית אך אינה מספיקה.
    • נקודת הזמן הרביעית, היא קריטית במיוחד. היא נקודת ציון בה הארגון התגבר על מירב הכוחות השליליים והוא יכול לממש ביעילות והעיקר באפקטיביות את התועלות של המבנה הארגוני החדש.

 

חשוב מאד שפרק הזמן בין הנקודות על ציר הזמן יהיה קצר ככל האפשר. המבנה הארגוני הוא אמצעי ליישום אסטרטגיה עסקית. האסטרטגיה העסקית תלויה במצב השוק, השוק משתנה ואינו מחכה לשינויים ארגוניים, ולדינאמיקות הפנים ארגוניות להיפתר.

כדי שמהלך מורכב שכזה, עתיר היבטים וסיכונים יצלח, צריך למצוא את האיזון בין מהירות לאיכות. בשורה התחתונה מדובר בבני אדם שמאיישים את המשרות ורובם ימשיכו במבנה הארגוני החדש. הם הכוח המניע את החברה. גם אלו שיעזבו תרמו לחברה. נדרש כאן תכנון מקדים החותר לאיזון בין הצרכים והיבטים השונים כדי שהמבנה הארגוני החדש יקצור את הפירות הנדרשים.

 

עופר כהן - הצוק הכחול: Blue Cliff Consulting Boutique


https://www.facebook.com/BlueCliffConsulting/


ofer999@gmail.com


052-8809109




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב