דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוכחות 

מאת    [ 10/01/2010 ]

מילים במאמר: 969   [ נצפה 1663 פעמים ]

האם אתם נוכחים? כאן ועכשיו - תוך קריאה זו - האם אתם מרפרפים או מעמיקים - האם אתם נוכחים פיזית? בתנוחת הישיבה, בהקשבה, ברוגע , בפתיחות הדעת - האם אתם כאן -
אנו שואפים ללמוד ולגדול מדי יום ביומו.לקום בבוקר, לגשת אל יומנו הנפלא בחיוך, תחת ההנחה שאנו עצמנו בחרנו בו כיום נוסף נפלא בחיינו, ולסיימו כאשר למדנו דבר אחד לפחות. ואם לא למדנו, אז התקדמנו באיזשהו כיוון או דרך שבחרנו לעצמנו.
הנוכחות העכשווית היא זו המאפשרת לנו באמת להתקדם ולהרגיש את האמת הקיימת בתוכנו.

האייקידו ממשיך לחיות בתוכנו גם מחוץ לאימונים.ברגע שהגוף והנפש כאחד עובדים בדרך באופן עקבי, תוך שימוש בכלים חזקים להתבטאות אישית, הנוכחות נגלית גם במצבי היומיום באופן מודע ולא מודע.כלומר עבודת הגוף הייחודית באייקידו ממשיכה לעבוד מבפנים גם כאשר אנו יורדים מהמזרון .
המבט מול היריב מתחיל להשתנות תוך כדי עבודה, ונמצא שאותה נוכחות של מבט מלווה אותנו גם בפגישה או בראיון עבודה.תנו לעצמכם להיות שם ולהרגיש.
כל אחד יודע מתי הוא עם מסיכות, באיזשהו 'קטע', או אפילו סתם בעייפות. הנוכחות הזו, שהיא כל-כך פשוטה וצלולה משפיעה על מעשינו באשר יהיו.

נוכחות זו מורגשת היטב באופן סטטי ובאופן דינמי.
רבים האנשים המתרגלים מדיטציה בישיבה.זו דוגמה טובה לביטוי של נוכחות סטטית, שקט, רוגע, שלווה. האם באמת כך הדבר - האם אנו באמת מצויים בנוכחות מעצם הישיבה בלבד - האם אנו נותנים לעצמנו להיות נוכחים, או שמא אנו בורחים הצידה כאשר מגיעה הנוכחות הסטטית?
ומהי הנוכחות הדינמית - נוכחות תוך כדי ריצה - שחיה - חדר כושר - משחק קבוצתי - לימוד קבוצתי - מצבי לחץ - נהיגה - האם בכל אלו אנו באמת נוכחים - האם גם שם אנו נותנים לעצמנו להיות הכי מחוברים למה שאנחנו עושים באופן דינמי ולתת לנוכחות שלנו לבטא את עצמה מעצמה -

האמת היא שזה לא זה ולא זה. אנו נהיה בנוכחות כאשר נחליט שנהיה בנוכחות באופן רגשי ופיזי יחדיו.
הגוף כהיכל הנשמה מבטא את אשר נמצא בתוכו בצורה די גלויה. יצא לכם בוודאי לשאול חבר או שותף לעבודה לשלומו, ובתגובה הוא הגיב 'הכל טוב' תוך כדי עיניים כבויות ועמידה שפופה -
אני נתקל בזה יומיום. זה קורה לכולנו כשאנחנו לא בנוכחות.

אמנות לחימה, מעצם הגדרתה מחברת אותנו לנוכחות של עצמנו. במצב אמת אם לא נהיה נוכחים, לא נוכל להגיב לא משנה כמה הגענו למודעות עצמית רוחנית. הגוף מחובר לרוח .אנרגית החיים שלנו שזורה בגופנו הפיזי. שפת הגוף שלנו מעידה על הנוכחות. ברגע שהגוף, תוך חיבור לנפש התחבר לנוכחות האמיתי של עצמו, הלימוד וההתפתחות נעשים מעצמם.

באייקידו קיימות כמה צורות עבודה .ביניהן עבודה סטטית ( go no geiko ) ועבודה דינמית(ju no geiko).
עבודה סטטית, בשונה מהמדיטציה הינה דרך עבודה בזוג בה אנו מתחילים את האימון כאשר אחד השותפים כבר אוחז או מצוי באיזושהו מצב התקפי סטטי כלפי האחר .ממצב זה נתחיל את התרגול.
עבודה דינמית הינה עבודה של תוקף אחד או יותר אל מול מתרגל אחד כאשר ההתקפה מתחילה מרחוק יותר, כמו מכה, אגרוף ,בעיטה או הגעה לקראת אחיזה.
נוכחות סטטית עומדת ונלמדת בפני עצמה ומושפעת מנוכחות דינמית. באותו אופן, נוכחות דינמית עומדת ונלמדת בפני עצמה ומושפעת מנוכחות סטטית.

בתחילת דרכו של האייקידוקא (המתאמן בדרך האייקידו) עוזרים לו להכיר את התנועות והנפילות הבסיסיות על-מנת שיוכל להבין מתוך עצמו ומתוך הנחיית המורה את הדרך אותה הוא עובר. בכך מתחבר המתאמן יותר ויותר לנוכחות שלו ועוזב את השליטה (control) שהתווספה אליו עם השנים.

הנוכחות הסטטית גדלה תוך כדי תרגול סטטי . אנו עובדים בזוגות כאשר המרחק קטן וזמן התגובה קצר.דרך בסיסי האייקידו הנלמדים אנו מאבדים את השליטה שהשתקעה בנו ונכנסים יותר לנוכחות. דמיינו לעצמכם שמישהו אוחז בכם והמטרה שלכם היא לנטרל אותו כמה שיותר מהר.לכך יש שתי אופציות – להיות בשליטה טכנית או שמא להיות בנוכחות תמידית. דרך האייקידו מביאה אותנו לנוכחות. הנוכחות מביאה לחוסר התנגדות ולקבלה מעצם היותה נוכחות מתמדת. הדבר נעשה באופן מעשי על-ידי אחיזות, בריחים , עבודה עם כלי נשק מעץ במרחק קצר. היפנים טוענים שדרושות אלף תנועות רפטטיביות כדי להצליח לעשות תנועה אחת טובה. זהו החיבור לנוכחות האישית של כל אחד.

בדינמיקה אנו מנסים להגיע לנוכחות הדינמית, אך בצורה שונה.עבודה עם התקפה חוזרת ונשנית שואבת מאתנו הרבה אנרגיות, הנשימה משתנה והדופק עולה.ראיית המרחב משתנה, בפרט כאשר נעבוד עם ריבוי תוקפים, אם חמושים ואם לאו. הנוכחות שלנו הופכת לנוכחות בתוך עין הסערה . הכל סובב אותנו. אנחנו המרכז. ואם לרגע נאבד את עין הסערה, למעשה איבדנו את המרכז, ונסחפנו בסערה.
הנוכחות הפיזית והמנטאלית היא זו שתשאיר אותנו במרכז, ולא השליטה.


החיבור בין השניים ינתב לנו את הדרך לנוכחות האישית הפרטית שלנו.
הגוף מחפש להרגיש אחרת, להיות יציב יותר ולהתחבר ל- SHIZE שלו (מיפנית - attitude (.באופן פיזי,החיפוש אחר ה- SHIZE יתבטא בתחושת קרקוע ושורשים חזקים, גוף משתחרר,הסדרת הנשימה ועוד.החיפוש יוביל אותנו להרפיה וחוסר שליטה (control) ולנוכחות מירבית. הגוף למעשה משקף לנו בכל רגע את מצבנו האמיתי הפנימי והחיצוני.באופן מנטאלי, ה-SHIZE מבטא את עמידתנו אל מול המצב הנתון.

אז כיצד משפיעות הנוכחות הסטטית והדינמית האחת על השניה -

במעבר מנוכחות סטטית לדינמית, ניתן לדמיין תרגיל עם בריח כלשהו שמבוצע באופן סטטי. ברגע שהתרגיל יקבל מימד דינמי יותר, נגלה שישנן נקודות אחיזה או צורת עבודה אותה נזנח לטובת התאפשרות התרגיל באופן דינמי. הנוכחות הסטטית הפכה לדינמית.

כנ"ל הפוך - דמיינו לעצמכם אימון אינטנסיבי העובד על הנוכחות הדינמית. דמיינו גוף סובב סביב צירו כאשר כל מה שמיותר מתנקה ונזרק החוצה. במשך שעה וחצי של שיעור עבדתם בדרך שמשכיחה מהר מאד את הרצון לשליטה, ומלמדת להתחבר לנוכחות.
כעת, דמיינו מעבר למדיטציה לאחר האימון. הספירלה הזו שהרגשתם תוך כדי עבודה עם תוקף אחד או יותר בעודכם בעין הסערה, הנקיון שלכם בתנועה דינמית יורגש מאד כעת משהנחתם לעבודה הדינמית.
הגוף ממשיך לעבוד. אך לא רק בגלל שהדופק עלה והאדרנלין זורם. הנוכחות הדינמית שבנו הופכת לנוכחות סטטית. הגוף ממשיך לעבוד לפי אותו כיוון שהנחנו אותו לעבוד במהלך שעה וחצי של אימון.

והאמת היא שההרגשה פשוט נפלאה.

אז אם ישאלו אתכם לשלומכם ,פשוט תהיו בנוכחות. התשובה תצא מעצמה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב