דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זה לא אני, זה אתה 

מאת    [ 10/01/2010 ]

מילים במאמר: 477   [ נצפה 2529 פעמים ]

מי לא מכיר את המשפט השגור בפינו, במיוחד כאשר אנו רוצים לסיים מערכת יחסים : "זה לא אתה, זה אני"?  המשפט שנועץ את הסיבה או ה"בעיה" להתנהגות בי ולא בך,  בעוד המחשבה האמיתית החולפת במוחנו היא: "מה פתאום אני... ברור שזה אתה". 

פעמים כה רבות בחיינו אנו נוטים להפנות אצבעות מאשימות כלפי הסובבים אותנו-הורים, ילדים, בני זוג, בוסים, חברים לעבודה או סתם חברים.  הדבר הפשוט ביותר הוא להטיל את כל האשמה על מישהו אחר וליצור דיכוטומיה של "רעים וטובים" (הוא/היא הרע/ה  ואני הטוב/ה), "צודקים וטועים" או כל הפרדה אחרת המשאירה אותנו בצד ה"צודק" ה"נקי" ואת האחר בצד האשם והטועה.   אולם לרוב,  עד כמה שקשה לנו להודות בכך, לנו יש חלק משמעותי בכיוון שאליו פונים יחסינו.  לשם כך, עלינו להתבונן ביחסינו עם מגוון אנשים בסביבתנו ולבדוק האם יש דפוס שחוזר על עצמו, תחושות או רגשות עזים המתעוררים במפגש עם אותם אנשים.

 אם אנחנו מסתכסכים באופן קבוע עם הבוס שלנו במקום העבודה ומוצאים עצמנו מפוטרים ממקומות עבודה רבים, אך כאשר מדברים איתנו,  אף פעם איננו אשמים, תמיד הבוס לא בסדר, טיפש, לא צודק-זוהי "נורה אדומה" ועלינו להתייחס אליה.  כאשר הדפוס חוזר בסיטואציות שונות, עם אנשים שונים והמכנה המשותף היחיד הוא – אנחנו... רצוי שנבדוק את תרומתנו לסיטואציה, מה המסר שאנחנו משדרים, שפת הגוף שלנו, הרגשות המתעוררים בנו במצבים אלה. עד שלא נפתור ונעבד את הדפוס הזה, הוא יחזור ונמצא את עצמנו באותה סיטואציה שוב ושוב.

 לעיתים, צריך רק אדם אחד שיעשה את התנועה הלא צפויה בטנגו ויביא את האדם השני למקום חדש.   האפשרות המוכרת לנו, היא כמובן להמשיך בריקוד הידוע והצפוי מראש שאנו יודעים את תחילתו וסופו.  אפשרות חדשה היא לשנות את המהלך שלנו בריקוד וכך להביא את העומד מולנו לשנות את המהלך שלו בעקבותינו. יתכן שבתחילה התנועה תגרום בלבול, אך כאשר נחזור עליה-היא תהדהד אצל הרקדן השני.

 יכולתנו לשנות התנהגות של אדם אחר מבלי שהוא רוצה בכך היא מועטה, אולם היכולת שלנו לשנות את התנהגותנו היא בלתי מוגבלת. 

 לעיתים קרובות, תגובותינו אוטומטיות: האחד מעיר הערה ואנו כבר מגיבים ,"יורים" בחזרה וכך מתפתח קרב יריות שבמהלכו נפגעים שני הצדדים המעורבים.  עלינו לשאול את עצמנו, האם אנחנו פתוחים לנסות תגובה חדשה? לנקוט בפעולה אחרת?  האם אנחנו מסוגלים לשמוע את ההערה,  לא להגיב באימפולסיביות, לנסות להבין למה היא כל כך מכעיסה אותנו ואיך אנחנו יכולים לגרום לצד השני לראות אותנו ואת הרגשות שלנו מבלי להאשים אותו?  הרי ברגע שאנחנו מאשימים אותו, הוא יתקוף  וייווצר מעגל אינסופי של האשמות וכעס. 

 סביר להניח שבהתחלה זה ירגיש מאולץ, אך ככל ש"נתאמן" בתגובות החדשות ונצא מהקיבעון של התגובות שלא מובילות לשום מקום, כך הן יהפכו לחלק טבעי ממערך התגובות שלנו.  בהחלט יתכן שהתגובה החדשה, תפרוק את הצד השני מנשקו מבלי לתת לו תחושה שהוא הפסיד ובכך תניע דינאמיקה שונה מהרגיל.

 לסיכום, אם האנרגיה העצומה המושקעת בהאשמות, בפגיעות ובניסיון לשנות את האדם האחר, תופנה לשינוי דפוסי ההתנהגות שלנו בסיטואציות מסוימות-נגדיל את הסיכוי לשנות את מערכת היחסים בינינו ולהוביל אותה קדימה.

איריס טננהאוס-מנחת קבוצות (M.A) מאוניברסיטת לסלי מנחה סדנאות ייחודיות בשילוב אמנויות, בדגש על מודעות ועידוד היצירתיות. יוצרת הספר:"בסמטאות נפשי" הכולל דו שיח בין צילומים למילים. איריס:054-7688020 www.iristenen.wordpress.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב