דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משפטים - בתקשורת 

מאת    [ 10/01/2010 ]

מילים במאמר: 1439   [ נצפה 2842 פעמים ]

אברהם פכטר - עו"ד

פטנט ישראלי - משפטים בעלי תהודה ציבורית תקשורתית ינוהלו בטלוויזיה והסיכומים יובאו לבית המשפט למתן פסק דין בלבד.

נשיאת בית המשפט העליון, נשיאת מועצת העיתונות יו"ר לשכת עו"ד, וראשי המערכת המשפטית שותקים - והתקשורת חוגגת.

עורכי דין - הופכים בלחץ הנסיבות - לדוברים ויח"צנים.

 

מאת*: עו"ד אברהם פכטר

 

לאחרונה, אנו עדים לתופעה חמורה, ההולכת ומתפשטת בתקשורת הישראלית של ניהול משפטים בעלי אופי ציבורי תקשורתי, בטלוויזיה, ברדיו ובפנלים שונים במסגרות דיוניות בתקשורת.

התופעה מדאיגה, כשלעצמה, מאחר והיא מסרסת את מהות המשפט, מייתרת את ההליך הדיוני המשפטי, את הליכי החקירה של הצדדים באולם המשפטים ולבסוף גם את תפקידו של השופט, שצריך להכריע ע"ס הראיות שהובאו בפניו בגורלות של אנשים, משפחות, חברות ועסקים.

התקשורת - הופכת את המשפטים, לקרקס תקשורתי, מין סוג של ריאליטי חדש, שבסופו הציבור, כלומר: המושבעים, יחליטו על גורל המשפט ע"י אס.אם.אס בטלפון או באינטרנט.

נשיאת בית המשפט העליון - השופטת דורית ביניש, יצאה לאחרונה למאבק צודק, בזירוז הליכי משפט, קיצור תורים וקנס על משיכת זמן ובקשות דחייה לא מוצדקות.

אבל אני תוהה - למה צריך את זה?

הרי הטלוויזיה, עושה לנו את המלאכה ביעילות, מביאה ראיונות עם המתלוננים, משחזרים את האירוע באמצעות עדי הראייה, ויתירה מכך מצטטים פסקאות מתוך העדויות שנמסרו.

ומעל לכל - קטעים נרחבים מעדות החשוד/נאשם על גרסתו - כולל הסתירות והתהיות שישנן בגרסתו, מובאים בפנינו במלואן.

ואני שואל - את הנשיאה דורית ביניש, את יו"ר לשכת עו"ד יורי גיא-רון, איפה אתם, איפה קול הזעקה המצופה מראשי מערכת המשפט, על העוול, על הסירוס, על הפסול בשיטה החדשה, המייתרת את ניהול המשפט, בפני השופטים.

ואם כך, הם פני הדברים - למה שלא נחזור לשיטה המשפטית של ימי הביניים לאמור: "מבחן האש". הנאשם יועמד למבחן, אם ישרוד ולא יודה סימן שהוא זכאי, לא יעמוד במבחן - דינו נחרץ.

אפשר גם לגוון - בשיטת "הדו-קרב", שהיה נהוג בראשית המשפט האנגלי לאמור: הנאשם העשיר האביר, ביתר לו נציג שילחם ב"דו-קרב" נגד המאשים והמלעיז או נציגו והמנצח - הוא זכאי.

עוד לא שכחה והוכרעה סופית פרשת העיתונאית אילנה דיין והתחקיר שלה בעניין הסרן ממוצב גירית בעזה, שהואשם ע"י התקשורת "בווידואה הריגה", של ילדה פלסטינית לכאורה תמימה בדרכה לבית הספר, למרות שבכיוון הליכתה לא היה בית ספר והאירוע דומה יותר "למלכודת" חמאס.

עוד לא שכחו הדי - פסק הדין של השופט המחוזי סולברג, בה הטיל על העיתונאית והזכיינית, בשל תחקיר זה קנס כספי של 300,000 ש"ח + הוצאות משפט - בשל פגיעה בשמו הטוב של הקצין ובשל תחקיר רשלני, מגמתי, לא מקצועי, מלא סתירות ותהיות, בישול קלטת, עדויות שקר שהיום צריכות לפעול לטובת הקצין ובעיקר בשל העובדה שהקצין זוכה כליל, ע"י בית הדין הצבאי שדן בעניינו בסוגיה זו. יתירה מכך, השופט סולברג מרשיע גם את התקשורת, על חלטורה, רשלנות ורדידות.

ובעוד זה בא, הנה סיפור חדש על סרן אפרתי, מאבטח הרמטכ"ל, המואשם בעבירות חמורות ובנסיבות אפילו יוצאות דופן.

והנה, בתכניתו של אמנון לוי - שומר מסך - בתאריך 4.1.2010 (יום ב') הוקדשה כולה לפרשת הקצין האנס, בהרחבה, בהדגשה ובהתלהבות חריגה ועסיסית.

כזאת עוד לא היתה, במערכת המשפט בישראל - למרות מקרים קודמים בולטים כמו חקירת ביבי נתניהו, חקירת הנשיא קצב, ראש הממשלה אולמרט ואחרים.

כל העדויות, העדים המתלוננת, חוקרי המשטרה, כל מה שנעשה ונשמע בחדרי החקירות, הובאה בגרסת טלוויזיונית, וכל זאת עוד לפני שהחל המשפט, והראיות הוגשו לשופטים.

מבחינה משפטית - מדובר "בסדום ועמורה" מבחינה תקשורתית, בידור להמונים בנוסח הגלדיאטורים ברומא.

רבותי - המצב הזה לא יכול להימשך - או שיבטלו את המשפטים או שימנעו את התופעה התקשורתית הקלוקלת הזו - לאלתר. את התפקיד הזה צריכים למלא - ראשי מערכת שלטון החוק, בלחץ ציבורי ואם צריך בחקיקה ובענישה כבדה.

עלינו להחליט - רוצים מערכת משפט תקינה או קרקס טלוויזיוני.

הפרשיות הלוהטות של הימים האחרונים, מבליטים ביתר שאת, את התופעה של עורכי דין הנאלצים בנוסף לתפקיד הרגיל והמקובל של ייצוג משפטי של קליינט חשוד, עצור או נחקר בעבירות מעוררות עניין ציבורי ועיתונאי - לתפקד גם כדוברים ואנשי יחסי ציבור.

עורכי הדין, בהרבה מקרים נאלצים להדוף את התקפות העיתונות הכוחנית והחטטנית ע"י הופעות מול מצלמות הטלוויזיה, כדי להסביר, לתרץ או לדחות טענות ופרשנויות לפעמים על גבול האבסורד.

שלא תהיה טעות - עורכי הדין לא סובלים מהחשיפה ופרסום תמונותיהם ושמם בעיתונות - הם נהנים מהסיטואציה וסוחטים אותה עד תומה. אין זה מחזה נדיר, לראות עו"ד צועדים עם הקליינט מול סוללת הכתבים, תוך מתן הוראות אחרונות בעלות חשיבות משפטית גורלית שנלחשות לאוזני הקליינט ההמום והמבולבל - פרט אולי לכמה "מקצוענים" שכבר רגילים למחזה ולריטואל העיתונאי.

האם הדבר עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה של עורכי הדין - לא בדיוק, עם הסתייגויות חריגות וגלישה לאזורים אפורים שלא נצפו ע"י מנסחי כללי האתיקה המקצועית.

לפני שניים שלושה עשורים, לא עלה על דעתו של עו"ד להיות איש יחסי הציבור ודוברו של החשוד, הנחקר או הנאשם.

המקצוע חייב אותו: למקצועיות, מיומנות, נאמנות וכושר שכנוע בבית המשפט. עו"ד הקלאסי כהגדרתו הוא "קצין בית המשפט" שתפקידו לעזור לבית המשפט לעשות משפט - מבלי לפגוע במטרתו להיות נאמן לקליינט ולעשות כמיטב יכולתו לייצגו בפני הערכאות.

השינוי החל להסתמן לפני כ10- שנים, עת החלו סדרת המשפטים של "אישי ציבור", שרים, ח"כים, ראשי עיר ומנכ"לים של חברות ממשלתיות וציבוריות.

העיתונות כדרכה עטה על המציאה והחלה בחשיפה נרחבת ואגרסיבית וכדי להתגבר על המתקפה הציבורית ולבלום אותה החלו הנאשמים להיעזר במשרדים ליחסי ציבור ודוברים מקצועיים.

האמת, הדבר הצליח במידה רבה וכאשר ראו האחרים "כי טוב" - הפך הטרנד למי שידו משגת, לחלק מצוות ההגנה - וכך ראינו ליד סוללת עורכי דין נבחרים גם יחצ"נים בעלי קשרים בעיתונות, ברדיו וטלוויזיה והתוצאות לא איחרו להגיע.

אמנם, לא כל חשיפה טובה לקליינט, ויש אפילו רבים שהדבר הזיק להם תדמיתית ציבורית ומשפטית אך לעומתם יש גם רבים שיכולים להצביע על הישגים לפחות תקשורתיים וציבוריים. קשה להניח, שמסע יחסי ציבור אגרסיבי ומאסיבי יביא למהפך משפטי - אך במקרים גבוליים, בשטחים האפורים יש לכך השפעה - ומאחר והשופטים הם גם בני אדם וצרכני עיתונות על כל גווניה - יש לכך השפעה ועל קטע זה עובדים היחצ"נים.

העיתונות מצידה, בגלל הדרישה לחשיפת יתר, חטטנות, רכילות, רדיפת רייטינג ותחרותיות עוברת לא פעם את גבולות האתיקה העיתונאית וגבולות הטעם הטוב.

יש הבדל מהותי בין עיתונות חופשית שתפקידה לדווח, לסקר, להביא לצופים עובדות עם או בלי פרשנויות מקצועיות - שזה חיוני, לגיטימי ורצוי לבין עיתונות החודרת לפרטיות, לחדר המיטות, נאחזת ומפרסמת כתבות צבע ורקע מלאות רכילות, חצאי אמת, וסיפורי עבר עם סיפורי בדים של כאילו חברים ומכרים ורכילאים חברתיים ומקצועיים.

יש גם עיתונות שיוצרת ודוחפת פרשיות יש מאין, כולל ביצוע תפקידים השמורים למשטרה ופרקליטות כשכל התמהיל הזה - המגיע בחבילות כל היום מכל הכיוונים - גם אם יש רתיעה ציבורית היא בסופו של דבר שוקעת ומבעבעת לתודעה עד שקשה לפעמים לנתק בין האמת לסיפור בין העובדות לבדיות.

הדוגמאות לתופעה הנ"ל הן רבות החל מהפרשיות הגדולות כמו בראון-חברון, נתניהו והמתנות, שרה נתניהו - עמותות ברק, עמותות שרון, שבס, השר דרעי - פרשת גלזר - שרי אריסון, הנשיא קצב, אולמרט ורבים וטובים אחרים.

כדי למנוע אי הבנה - אין בדברים אלה כדי להתנגד לסיקור ודיווח לגיטימי מהפרשיות שצוטטו לעיל, ההיפך הוא הנכון - גילוי וסיקור עוזרים למשטרה בפיענוח ובאיסוף ראיות חשובות בפרשיות כמו תקיפה מינית והטרדה מינית, שוחד וכד', במקרים אלה החשיפה חיונית לדגם של התנהגות דומה בעבר ולחיזוק ראיות המשטרה והפרקליטות - אך בגבולות סבירים, הוגנים ומקצועיים.

ואם העיתונות תירגע - יש להניח שגם עו"ד יאלצו להנמיך פרופיל ולהתרכז במשפט - אך כל זמן ששני הגופים או השלושה עיתונות, משטרה, עורכי דין, יזינו אחד את השני - החגיגה תמשך.

בכל מקרה - המצב הנוכחי, לא יכול להימשך. וכדי לא לרוקן מתוכן את מקצוע עריכת הדין ולא להגיע במערכת המשפט על הגורמים המתאימים, לאזור אומץ ובשילוב מערכות - להחזיר למשפט את כבודו הנשחק והאבוד.

הערות והרהורים בענייני דיומא:

1. ציפי לבני ממשיכה במסע המשפיל של ריצה והופעה תחת כל מיקרופון רענן וכל במת בידור רדודה. הופעתה האחרונה, בתכנית "מצב האומה" - בטלוויזיה, היתה פגיעה בכבודה האישי ובכבודה כיו"ר האופוזיציה.

2. הצהרתו של שר החוץ איווט ליברמן בפני שגריר ישראל בעולם, שהגיע העת להפסיק להצטדק ולהתרפס בפני המדינות - היה במקום ובעיתוי הנכון.

מדינה ריבונית, שחשה ופועלת מתוך רגש אחריות מדינית וביטחונית, לא צריכה להצטדק ולא להנמיך פרופיל או לרקוד לפי חלילי המדינות שרובן אנטי-ישראליות.

שגריר שלא יכול לעמוד במשימה, להגן על מדיניות הממשלה וקווי מדיניותה שיתפטר.

אבל הג'וב כל כך טוב נוח עם הרבה פינוקים, שאיש לא יעשה זאת.

3. ח"כ זחלקה, בראיון עם דן מרגלית כינה את ברק כשר ביטחון רוצח ילדים עם קונוטציה לצורר הנאצי הידריך. דן מרגלית זרק אותו מהאולפן ובצדק. אם לבסוף נבהל מעצמו וחיפש פירושים ותירוצים - כדי למתן את תגובתו הצודקת להערה הארסית והאנטישמית.

4. מקומו של ח"כ זחלקה ומרעיו - לא בכנסת ישראל ולא בישראל הדמוקרטית. נראה אותו אומר זאת במצרים, סוריה, איראן (איתן הוא מזדהה) שם היה מוצא עצמו על עץ גבוה.

 

 

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב