דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך קנייה: טלוויזית פלזמה או LCD 

מאת    [ 07/01/2010 ]

מילים במאמר: 839   [ נצפה 3909 פעמים ]

מדובר בנושא מורכב. כאשר בוחרים בין טלוויזית פלזמה ל- LCD, אנחנו למעשה בוחרים בין שתי טכנולוגיות מתחרות ולשניהם מאפיינים דומים (בהירות, תמונה חדה ונקיה, תמונות רוויות צבע...) ושניהם מגיעים באריזות דומות (מארז מסך שטוח בעומק 3.5 עד 5 אינץ'). אם לסבך יותר את הליך קבלת ההחלטות, מחיר וגודל הם שני מאפיינים שאיבדו מכוחם, זאת משום שמייצרים היום LCD בגדלים גדולים ובמחירים שמתחרים בטלוויזיות הפלזמה.

למרות הדמיון בין השניים, טכנולוגיות אלו שונות באופן שבו הם מעבדים ומציגים אות נכנס של וידאו או מחשב.

טכנולוגית מסך שטוח פלזמה מורכבת ממאות אלפי תאי פיקסל עצמאיים, שמאפשרים מתח חשמלי. אותו מתח חשמלי מעורר גז טבעי נדיר בד"כ Xenon ו- Neon וגורם להם להפיק אור. אור זה, מאפשר את האיזון הנכון של ה- RGB שנמצא בכל תא פיקסל. כל פיקסל הוא למעשה נורת פלורסנט מיקרוסקופית, המקבל הוראות מתוכנה המותקנת ע"ג לוח במסך. אם תסתכלו מקרוב על טלוויזית פלזמה, תוכלו לראות את צבעוניות התאים: אדום, ירוק וכחול. תוכלו גם לראות את הצבע השחור המפריד בניהם.

כל מסכי ה- LCD מגיעים מאותו רקע טכנולוגי. מטריצה של TFT (Thin Film Transisitors) המספקים מתח לתאים שמלאים בנוזל קריסטלי הנמצא בין שני לוחות זכוכית. כאשר הנוזל נטען חשמלית, הוא מסנן אור לבן המופק ע"י מנורה הממוקמת מאחורי המסך או ע"י צ'יפ LCD. טלוויזיות LCD מייצרות צבע דרך הליך של החסרה עד שמתקבל הצבע המדויק הנדרש.

איכות תמונה

לטכנולוגית פלזמה איכות תמונה טובה יותר בתנאי תאורת חדר נורמלית עד נמוכה וטובה יותר ב-4 מתוך 5 קטגוריות של איכות. טכנולוגית פלזמה, כמעט ללא יוצא מן הכלל תנצח בצפיה בלילה. טלוויזיות LCD טובות בסביבות מוארות יותר כדוגמת חלל המטבח. בנוסף, מסכי LCD הם בד"כ טובים יותר להצגה בפני קהל כדוגמת שדה התעופה, חנויות ואחרים המציגים אינפורמציה ו/או הכוונה, שוב בעיקר בגלל שמדובר בסביבה מוארת.

שיקולים פונקציונליים

שימוש ממוחשב

מסכי LCD מציגים תמונה סטטית ממחשב או ממקור VGA בצורה יוצאת דופן, עם אינפורמצית צבע מלאה, ללא הבהוב וללא "שריפה". יותר מכך, מספר הפיקסלים באינץ' רבוע במסך LCD הוא בד"כ גבוה יותר מטכנולוגית תצוגה אחרות. מסכי LCD, טובים במיוחד להצגת כמויות גדולות של אינפורמציה - כמו שתמצאו בטבלאות Excel - חשוב לציין שהאינפורמציה תוצג בחדות ודיוק מרשימים.

מסכי טכנולוגית פלזמה, מתמודדים היום טוב יותר עם הצגת מקור סטטי כדוגמת מחשב, אך עדיין ישנם בעיות כאלו ואחרות התלויות משמעותית בדגם המסך ו/או היצרן. לדוגמא: טלוויזיות פלזמה 720p אינן מתמודדות היטב עם הצגת קלט מחשב ומייצרים תמונה משוננת בהצגה על מסכים גדולים.

תנועת וידאו מהירה

למסכי פלזמה ביצועים מצוינים בהצגת וידאו וערכים גבוהים של ניגודיות. עדיין ישנם יצרנים מדרגה 2, שמייצרים מסכי פלזמה המתמהמהים במעברים בין תצוגה בהירה לכהה.

בעוד שזמן התגובה של טלוויזיות LCD השתפר בצורה משמעותית בשנים האחרונות, במיוחד עם תצוגת 120/240Hz, הם עדיין סובלים מאפקט של טשטוש. הטשטוש נובע מכך שישנם פיקסלים עצמאיים שאינם בסנכרון מלא עם התמונה המוצגת על המסך. קצב הרענון הגבוה של מסכי LCD, גם הוא יכול גם לגרום לאפקט לא רצוי בתצוגה. במהלך הצגת סצנות מהירות תנועה במסכי LCD, ניתן להבחין בפגור בזמן התגובה.

גובה

ישנה סיבה מדוע מסכי LCD מועדפים לשימוש במטוסים, הם אינם מושפעים ע"י לחץ גבוה או נמוך. הביצועים שלהם עקביים ללא קשר לסביבת הגובה בהם הם מצויים.

זה לא המקרה בטלוויזיות פלזמה. התצוגה בטלוויזית פלזמה, היא למעשה מעטפת זכוכית עם לחץ של גזים הפועלים בתוכה. משמעות הדבר, שבגובה 6500 רגל ומעלה לחץ האוויר משתנה וגורם לתצוגת הפלזמה לפלוט צליל זמזום לאור השימוש בסביבת לחץ אויר נמוכה. צליל זה, נשמע כמו רעש של שלט ניאון ישן. חברת NEC הצליחה לייצר מסכי פלזמה היעילים בגובה הנמוך מ- 9500 רגל.

אורך חיים

יצרני LCD טוענים שאורך חיי המסכים שלהם כוללים 100,000 שעות תצוגה. למעשה, טלוויזית LCD תשרוד אורך זמן הזהה לאורך חיי התאורה האחורית שלה, מה גם שלעיתים ניתן להחליף את תאורה זו במידת הצורך. עובדה קטנה נוספת על טלוויזיות LCD היא שעם התיישנות התאורה האחורית של המסך, ישנו שינוי קל בצבעוניות התצוגה. כאשר מצב זה קורה, איזון הצבע הלבן של כלל טלוויזית ה- LCD ישתבש ועל המשתמש לכייל מחדש את המסך או במקרה גרוע יותר להלחיף את התאורה האחורית או פשוט להפטר מהטלוויזיה.

תצוגת טלוויזית פלזמה דוהה עם הזמן, עקב תהליך הגזים הטבעיים שמאירים את ה- RGB. מרבית מהיצרנים מציינים אורך חיים של 100,000 שעות תצוגה, משמעות הדבר 68 שנה בהנחה שהטלוויזיה דולקת 4 שעות כל יום. בעוד שאנחנו סקפטים בנוגע לאורך החיים המצוין, חשוב לזכור שעם מחצית מאורך החיים של הטלוויזיה מגיעה גם מחצית מאיכות האור שהיה לטלוויזיה בעת הרכישה. מאחר ואין אפשרות להחליף את אותם הגזים, התצוגה פשוט ממשיכה לדעוך עם השימוש.

לסיכום


    • מסכי פלזמה טובים יותר לצפייה בתנאי תאורה נורמלית, תאורה נמוכה ובשעות הלילה,
    בעוד שמסכי LCD טובים יותר לצפייה בתאורה גבוהה, תאורת יום.
    • מסכי LCD טובים יותר בהצגת קלט ממחשב או ממקור VGA, תמונה סטטית ומרובת אינפורמציה,
    בעוד שמסכי פלזמה פחות טובים במלאכה זו.
    • למסכי פלזמה ביצועים מצויינים בהצגת וידאו וערכים גבוהים של ניגודיות,
    בעוד שמסכי LCD סובלים מטשטוש ופגור בזמן התגובה בהצגת תנועת וידאו מהירה.
    • מסכי LCD מועדפים לשימוש במטוסים ואינם מושפים מלחץ גבוה או נמוך,
    בעוד שלמסכי פלזמה תגובת לוואי בשימוש בסביבת לחץ אוויר נמוכה.
    • אורך חיי טלוויזית LCD תלוי באורך חיי התאורה האחורית שלה, התיישנות תאורה זו תשפיע על צבעוניות הטלוויזיה.
    אורך חיי טלוויזית פלזמה דועך עם השימוש, תקלה בטכנולוגית הפלזמה משמעותה החלפת הטלוויזיה כולה.

לקריאת הכתבה המלאה ב- בלוג גולדטופ מחשבים :

http://blog.goldtop.co.il/2009/12/מדריך-קנייה-טלוויזית-פלזמה-או-lcd/

 

בלוג גולדטופ מחשבים | פורטל החומרה הגדול בישראל http://blog.goldtop.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב