דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרישה מעבודה- מהאירועים המשמעותיים בחיי אדם 

מאת    [ 07/12/2006 ]

מילים במאמר: 644   [ נצפה 7802 פעמים ]

פרישה מעבודה היא בין האירועים המשמעותיים ביותר בחיי אדם. שלב הפרישה עשוי להיות קשה, ואפילו טראומטי, בגלל היקף השינויים ותקופת הזמן הקצרה בה הם מתרחשים. למה בעצם? הרי אנשים רבים מתבטאים לעיתים מזומנות כי הם מייחלים לפרישה, לחיים שאחרי העבודה. ובכן, יש לחוסר הלימה זו מספר סיבות: הפרישה מסיימת תקופה של מעורבות פעילה במשימות ופרויקטים במקום העבודה. היא גם כרוכה ביציאה ממסגרת ארגונית וחברתית קבועה, ומסדר יום מאורגן ומסודר סביב שעות העבודה. בנוסף, הפרישה מסיימת גם מילוי תפקידים ביצועיים וחברתיים, המתגמלים את העובד במעמד, כוח וכסף.


ניתן לומר, אם כן, כי הפרישה הנה תקופת מעבר משמעותית בחיי האדם. ישנן כמה דרכים כדי להקל על צליחת תקופה קשה זו - חלקן יש ליישם לפני הפרישה, וחלקן אחריה. כל עובד, להוציא את אלה שפרישתם פתאומית, יודע מראש את מועד פרישתו ויכול להכין את עצמו על ידי נקיטה באמצעים שונים כדי להפחית במידת מעורבותו בתפקידו (העברה הדרגתית של תפקידיו לאחרים, הפחתה הדרגתית של שעות עבודה וחפיפה של מחליפו בתפקיד). צעדים אלה חייבים להיות מתואמים עם ההנהלה, שמטבע הדברים חייבת להיות מודעת לצרכיו של העובד ומעורבת בתכנון צעדיו.

במקביל, יכול הפורש לבדוק מספר אופציות העומדות לרשותו, אשר יהוו עבורו תחליף למגוון הסיפוקים שעד עתה נבעו מתפקידו המקצועי. אחת האפשרויות היא לאתר את הכישורים החבויים שלא ניתן להם ביטוי עקב התמקדות בקריירה המקצועית. אצל כל אחד מקוננים כשרונות חבויים וחלומות שטרם התגשמו. זה הזמן לאתר ולטפח אותם (אגב, ישנם מספר מכונים מקצועיים אשר עשויים לעזור בגילוי כישורים אלה). הפורש יכול לפתח תחביבים, להשתתף בסדנאות יצירה וחוגים שונים, לחזור לספסל הלימודים, ולבחור עיסוק ספציפי על ידי התנסות חווייתית. אלה מבין הפורשים שיעדיפו לטפח קריירה מקצועית חליפית, יכולים לפנות למכוני השמה על מנת לרכוש כלים מתאימים למטרה זו. שם הם ילמדו דרכי שיווק עצמי, טיפוח תדמית, כתיבת קורות חיים וכד' ויקבלו הדרכה על הנתונים והאפשרויות בשוק העבודה.

ויש גם, כמובן, את הנושא הפיננסי שמעסיק כל עובד באשר הוא. נושא זה מקבל משנה תוקף עם הפרישה, זאת עקב קבלת סכומי כסף שונים, לעתים נכבדים, ובגלל צרכים כלכליים ספציפיים הנגזרים מעלייה בגיל. מדובר בנושא, אשר משפיע רבות על שלוות נפשו ובטחונו של הפורש, ולכן עליו להתייעץ במומחים לייעוץ ולתכנון פנסיוני, אשר יבחרו עבורו אפיקי השקעה וחיסכון הולמים.

חשיבות ההתמודדות עם הפרישה ידועה היטב גם למקומות העבודה. ארגונים רבים מעמידים לרשות הפורשים קורס הכנה לפרישה, המתקיים כשנה לפני מועד הפרישה. בקורס זה נהוג לשתף גם את בני הזוג, מתוך התפיסה שתהליך הפרישה אינו נחלת הפורש בלבד, וכי שני בני הזוג צריכים להתכונן כיצד להתמודד עם השינויים באופן האופטימלי. הקורס נמשך מספר ימים, בדרך כלל מחוץ לכותלי הארגון, ובמהלכו מקבלים המשתתפים אינפורמציה בתחומים שונים, כגון התמודדות עם שינוי, השלכות הפרישה על הזוגיות והמערכת המשפחתית, בריאות, תזונה, פעילות גופנית, פעילות יצירתית, מיצוי אופרטיבי של הזמן בפרישה, בדיקת אפיקים שונים לפעילות בפרישה, כגון לימודים, התנדבות ופעילות חברתית, זכויות הפורשים במקום עבודתם, קופות גמל וביטוח לאומי, יעוץ משפטי ועוד.
בנוסף, מספק הקורס עזרה לפורשים, המעונינים לפתח קריירה מקצועית שנייה. זאת על ידי מתן יעוץ, הכולל אינפורמציה על התהליכים הכרוכים בהקמת עסק וסדנא המעניקה להם כלים מתאימים לצורך חיפוש עבודה. ישנם קורסים המגדילים לעשות ומשתמשים בכלי של דינמיקה קבוצתית, המאפשרת ביטוי של מטענים רגשיים, הנובעים מפרישה וחזרה הביתה ותמיכה ועידוד שמעניקים המשתתפים זה לזה. מדובר בכלי רב עוצמה, אשר אם משתמשים בו נכון עשוי להקל באופן ניכר על תהליך הפרישה.
בכל מקרה, מומלץ לאלה העומדים לפני הפרישה ואלה שכבר פרשו לעיין באתר www.50plus.co.il
המספק אינפורמציה רחבה בכל הנושאים הרלוונטיים , פורומים, ומגוון שירותים ויעוץ מקצועי .

נושא הרשת החברתית (network) הוא נושא חשוב ביותר ואך טבעי הוא כי נסיים איתו את הסקירה. מטבע הדברים, מסגרת חברתית שמקורה במקום עבודה נעלמת עם הפרישה. לנושא זה חייב הפורש לתת את דעתו טרם פרישתו ולמצוא פיצוי חברתי הולם במקומות אחרים: אם זה במסגרת פעילות התנדבותית, לימודים, פעילות ציבורית, תחביבים, טיולים,ועוד.
הפרישה מהווה גם הזדמנות ייחודית לבדק בית אישי, זוגי ומשפחתי. מדובר בהזדמנות נדירה לבדוק את דרכי הקומוניקציה עם בני הזוג ועם הילדים. בסופו של דבר לפורש צפויה שהות מסיבית ואינטנסיבית עם בן/בת זוגו והשקעה במערכת הזוגית תוכיח את עצמה כהשקעה כדאית ביותר.




ד''ר סוניה בקר היא הרוח החיה מאחורי אתר 50 פלוס ומאחוריה קריירה אקדמאית עניפה.
מאז שנת 1978 היא מתמחה בתהליכי פרישה מהעבודה, ומעבירה תכניות הכנה לפרישה בחברות הגדולות במשק. היא מחברת הספר ''לחיות הרבה, לחיות טוב, איכות חיים בגיל מבוגר'',וגם "אינטרנט בקלי קלות, מדריך ידידותי למתחילים ולפוחדים להתחיל". והשתתפה בעשרות תכניות ברדיו ובטלוויזיה.יוזמת ומייסדת את האתר http://www.50plus.co.il הנותן מענה למגוון של סוגיות המעניינות את בני 50+ ומשפחותיהם.
טל/פקס 09-9570858
דוא"ל msbecker@netvision.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב