אפשר גם אחרת
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

אפשר גם אחרת 

מאת    [ 04/01/2010 ]
מילים במאמר: 868   [ נצפה 1646 פעמים ]

 
 

בס"ד

אנו חיים בעולם המשתנה כל הזמן.הסביבה האופפת אותנו משפיעה עלינו יותר ויותר.

ישנן כמה אופציות להתגבר על ההשפעות השליליות הסובבות אותנו. ניתן לברוח, להטמין את הראש בחול ולהסתגר בתוך אולם סגור, כדי למנוע כל חדירה של חיצוניות.

 

דרך נוספת היא להזהיר כל הזמן, הימנעו מלהתקרב. ניתן ואפשר להתמודד עם השליליות שמסביב, מסלול יעיל וחכם ומיטבי, הפיכת כלי לא חינוכי למאוד חינוכי, כלי ריק מתוכן "המשגע" את התלמידים והמעורר בהם רצון עז לנצח בכל מחיר, מתכון הגובה מחיר רב בהתנהגויות התלמידים ובאלימות הפושעת בכל הפסקה ואף מחוץ לבית הספר.

המשחקים - גורמים חיצוניים- כאמור יכולים להיות כלי אנטי חינוכי, מתכון הגורם נזק רב.

 

סיפרה לנו מורה, מקדומים, הלומדת בקורס להכשרת מנהלים על הישגים לימודיים, חינוכיים, ערכיים, התנהגותיים וחברתיים שהושגו הודות לשימוש במשחק ידוע, סופר גול.

משחקי הקלפים הפכו לסופר שו"ת, בכך המשיך משחק זה לרתק את התלמידים בחוויה, באינטראקציה בין חברים, אהבת הרע, ביצירת חיי חברה.

כל אלה היו מלווים ברכישת יידע תכני נפלא, במשך חודשים רבים הוחדרו בתלמידים יידע ורעיונות, ערכיים ותוכניים בתחום השבת, דרך משחק הקלפים ,השימוש בתמונות הוסיף נדבך חשוב של היכרות עם מלאכות האסורות בשבת -למשל.

השימוש החוזר בתמונות ובקלפים העמיק את ההבנה והידע בל"ט אבות מלאכה.

 

למידה מתוך חוויה ושמחה, מהווים מאז ומתמיד מתכון

נפלא להצלחה.

ילד מרוצה, מאושר, שמח ילמד ויפנים למידתו ביתר שאת ואף יזכור את שלמד יותר טוב.

מעבר לטכניקות הנלמדות בעת המשחק, כמו התאמה, שייכות, הקשר, הם ישכילו לראות וליצור מחלקים קטנים יצירה שלמה ומובנת. במשך זמן רב הפרויקט המשחקי, לכאורה שמר על יחודו ועל מתח חיובי.

 

לגיבוש הרעיונות לכתיבה התורנית והאוריינית, שולבו כל צוות המורים ובכך נוצר גיבוש ושיתופיות. מגמות חשובות ביותר לבניית חשיבה חיובית ויצירתית, כאשר החוכמה והתבונה נמצאת אצל כל אדם אך בדרך שונה.

מיצוי יכולתו של כל מורה מוסיף חן ושכל, ומגבש את צוות המורים.

פן נוסף וחשוב, היה שיתופם של התלמידים בחשיבה ובעשייה דרך המחשב, הם הפגינו עוצמה רעיונית נפלאה, הם סייעו לצוות לבחור בתמונות מדהימות מתוך האינטרנט, עולם בו הם שולטים.

במעשה החינוכי שלנו הפנינו אותם ליעדים חיוביים בכלי שהם משתמשים בו ממילא.

 

תלמידים רבים דיווחו כי הם "שיחקו" בקלפים החינוכיים עם הוריהם ובכך השגנו יעד חינוכי נוסף- לימוד הורים וילדים, דבר המשפר את חיי המשפחה להפליא.

כאשר התלמידים לומדים תוך משחק- הידע נצבר ביתר עוצמה, כולם מדווחים על ניצול יעיל של שעות הפנאי. דווקא בדור זה עלינו לדאוג לטיפוח חינוכי ונכון של שעות הפנאי, ניתוב למשחקים לימודיים, מעודד הילדים לרכישת השכלה בחדווה, ומקטין לגמרי כמעט את האלימות.

ילד שמח מאושר, בעל הישגים, ידען ומרוצה- אינו אלים.

אקלים בית הספר שונה לחלוטין בגין דרך הוראה זו. מאז ומתמיד הורונו חז"ל, כי הלמידה העצמית ובסיוע חברותא היא הלמידה- הקליטה וההפנמה היעילה ביותר.

הלימוד בחברותא היא דרך הלימוד האופיינית למירב השעות בישיבות, החברותא מגבשת למידה דרך שאילת שאלות המתכון הטוב ביותר להיות חכם.

למידה זו מאפשרת מיצוי יכולתו של כל תלמיד ובכך אנו מיישמים תפיסת עולם חינוכית נפלאה- המאפשרת טיפוח מצוינות. שהרי הטובים ביותר בעלי הפוטנציאל האדיר יוכלו להפיק תועלת רבה ומעמיקה יותר ממשחק קלפים תורני זה.

המוסד החינוכי מגביר את ההתעניינות ומוסיף למידה נוספת דרך חידון סופי, וחידוני ביניים במשך השנה, מועצת התלמידים ומנהיגות הנוער מושלת בראש מורם בתחום נפלא זה, היוצר מתח חיובי ותחרות הוגנת בהעפלה במעלות החוכמה והידע.

אנו יודעים שחיי חברה היא התשתית החשובה ביותר ליצירת בסיס נוח ואיתן ליצירת אקלים מיטבי- המתכון ללמידה מעמיקה וטובה.

החברים הם הם המשפיעים החשובים ביותר על חבריהם, כך שמנהיגות הנוער בעשייתה החינוכית הטובה מוסיפה נדבך חשוב מאוד בעיצוב פני הדור.

ההתחברות אל ההווה, אל משחקי- ואופי התקופה - יכולים להיות חשובים ומרתקים, בתנאי שאנו המורים ניזום תוכן יהודי ערכי ותורני. חשוב להבין כי אי אפשר ל"ברוח" מאופי הנוער. המשחק הוא חלק מחיי הילד, נאפשר להם לשחק ונשלב בהם למידה.

רבים מבתי הספר מפעילים יוזמות מעולות כאלה ויוצרים בכך מוטיבציה במשחק מחד ומאידך אנו מוסיפים להם ידע אינטלקטואלי רב. האוצר החכם, במוח יוטבע ויופנם היטב בגופנו, אם התשתית תהא מעניינת חווייתית ומעוררת.

 

הרב קוק (בראיה, פרק ב' מט') כותב כי " החינוך של האיש הפרטי הוא ההוצאה מן הכוח אל הפועל, מהעלום לגלוי, של הכוחות והכישרונות הנמצאים בנפש הילד בטבעה. כי כל מי שיש לו איזה כוח מיוחד, צריך להוציא לשלמותו כפי האפשר לו"

אז איך מוציאים את הטמון באדם, את היכולת המצויה בפנימיותו של הילד? דרך המשחק המביא לשמחה, דרך היצירתיות המעניינת , ככל שנאתגר את הילד במשימות מעולות, כך נזכה לראות פרי מעולה מעמלנו.

ככל שנרגיל עצמנו המנהלים והמורים למצות הפוטנציאל היצירתי הטמון בכל מורה, כן נראה תוצרים חכמים יותר, כפי שכתוב- במסכת סוכה כא' עב'- אפילו שיחת חולין של תלמידי חכמים צריכה לימוד.

 

 

עלינו לאפשר לילדים לשחק בכל גיל, אך ראוי שההורים יבחרו המשחקים הגדושים גם בתוכן לימודי. המורים, המחנכים, חייבים לאתר כל המצוי בחנויות ולהיות יצירתיים בפיתוח שפע משחקים ההולמים הדרך החינוכית ובעיקר המקנים יידע רב ומיומנויות למידה.

ככל שהידע יוקנה בדרכים ובכלים מרתקים כן, נזכה להטמעה עמוקה יותר של הידע.

 

אני חייב לציין כי ברבים מבתי הספר מעודדים מורים יצירתיים בפיתוח הידע דרך משחקים ובכך זוקפים קומתם של המורים להמשיך בחשיבה חיובית ויצירתית ואנו מבחינים בצורה בולטת באושרם של התלמידים הלומדים בדרך נפלאה, מעניינת ויוצרת מוטיבציה ללמידה נוספת.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב