דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זה לא שפוי לא לעשות שינוי 

מאת    [ 03/01/2010 ]

מילים במאמר: 674   [ נצפה 2328 פעמים ]

אי-שפיות זה לחזור על אותם הטעויות ולצפות לתוצאה שונה בכל פעם מחדש  (אלברט איינשטיין).

אני אוהב לצטט את איינשטיין. אלברט. לא אריק.   כאשר אתה מצטט את אחד מראשי הגניוס היהודי  קשה מאד להתווכח איתך או עם האמירה שהבאת. מי יתווכח עם איינשטיין? מי יומרני עד כדי כך? לא אני,בכל אופן. איינשטיין היה יהודי מבריק, מותג-על בתחום האינטלקט והאטום, קופירייטר מוכשר שהטביע מושגים נצחיים כמו "הכל יחסי" . בגלל זה אני אוהב לצטט אותו. וגם בגלל התספורת המדהימה שלו. זאת אחת הסיבות שאני כל כך מתחבר אל ההגדרה המבריקה שלו בנוגע למושג אי-שפיות. אי-שפיות זה לחזור על אותם הטעויות ולצפות לתוצאה שונה בכל פעם מחדש"- מבריק ומזקק את האמת הטיפולית שלי- כל אחד צריך לבצע שינוייים בחיים, כי זה לא שפוי לא לבצע אותם.

אנשים מבצעים טעויות בחייהם, נשאבים למערכות של החלטות שגויות ונשבים בדפוסים מזיקים או לא יעילים אשר עוצרים וחוסמים אותם. הגישה ה NLPסטית גורסת כי אנשים תמיד עושים את הבחירה הטובה ביותר עבורם באותו רגע. אולם, אני מאמין שבמקרים מסויימים, גם כאשר האדם מקבל החלטה, עליו להתבסס על עקומת למידה כלשהי אשר נובעת מנסיון העבר והסקת מסקנות רציונלית. אנשים נוטים להתעלם מהצורך הבסיסי ביישום עקומת למידה ומבצעים את אותן טעויות שוב ושוב מבלי לבצע שינוי אשר ישיג תוצאות טובות יותר אך בעיקר שונות מאילו שהשיגו. אנשים נשארים תקועים במעגלי-קסם מקצועיים ואישיים מבלי לבצע שינוי מהותי, ומצפים כי מה שלא עבד עבורם בפעם הקודמת,יעבוד בפעם הבאה.

לדוגמא- אדם נמצא במקום עבודה. בכל פעם שהוא מנסה להשיג משהו מחבריו לעבודה הוא נוהג בגישה תוקפנית ואגרסיבית אך אינו משיג את התוצאה המבוקשת אלא יוצר אך ורק אנטגוניזם מצד הקולגות ותוצאות מעשיות בעלות ערך נמוך.התנהגותו האגרסיבית נובעת מאמונה בסיסית כי "לא ניתן להשיג דברים באמצעות תקשורת חיובית אלא רק בכוחניות" עקב חוויות עבר שלו, החל מילדותו והיחס אותו קיבל כילד ומתבגר ממעגלי הקרבה הראשוניים שלו (בעיקר הורים). הוא מאמץ את הגישה אך היא אינה מקדמת אותו הרבה וכל פעם האדם נתקל באותן תגובות ומוצא עצמו נתקל שוב ושוב בקירות בלתי-נראים של דחייה וחוסר שיתוף פעולה. על מנת לפתור את העניין, מנסה האדם להגביר את התוקפנות על מנת לעודד יתר שיתוף פעולה אך מתרסק אל קרקע המציאות- הקולגות חווים אותו כאדם נוקשה ולכן אינם משתפים פעולה. הוא חוזר על טעויותיו ומצפה לתוצאה שונה בכל פעם. אם רק יבצע שינוי בהתנהגותו ויאמץ גישה מתונה יותר ומקרבת יותר כלפי חבריו לעבודה, הרי שהשינוי האקולוגי שיתחולל עקב השינוי שיעשה יהיה בלתי נמנע. לחבריו לעבודה לא תהיה ברירה אלא להגיב לשינוי. בחוזרו על טעויותיו וציפייתו לתוצאות שונות בכל פעם מחדש מבזבז העובד אנרגיה שלילית מיותרת של מעגל קסמים של ציפייה-אכזבה וכן גירוי-תגובה ידועים מראש, אך לא לעובד עצמו אשר מתקשה להתנתק מהרגליו הישנים.

אנשים מתקשים לבצע שינויים. התנתקות מהרגלים ישנים הינה קשה עקב הכירות עמוקה עימם. האדם מכיר את הדפוסים ואף את התוצאות הנלוות אליהם,חיוביות או שליליות. לעיתים,שינוי הדפוסים מחייב שינוי מערכתי בהתנהלותו של האדם. וכאשר מתרחש שינוי עמוק מוצא עצמו האדם מחוץ למים הטריטורייאלים שלו, ולעיתים מתנהג או מבצע דברים מפחידים או מלאכותיים עבורו עקב הרגליו הישנים. העובד,לדוגמא, באם יבחר לשנות את התנהלותו מול חבריו לעבודה,ייאלץ לבצע שינוי קיצוני בהתנהלותו על מנת להשיג תוצאות חיוביות. התנהלות מרוככת מצידו,מתוך מודעות והבנה כי זהו צעד נדרש, עשויה להיות קשה ומלאכותית עבור העובד אשר מתקשה להפרד מהרגליו הישנים,גם אם הם אינם משרתים אותו בהצלחה.

כאשר אדם חוזר על הטעויות שלו,הוא מכיר את התגובה אליהן או את התוצאות הנלוות אליהן. הסיבה שהוא אינו מחולל שינוי התנהגותי הינה ,לדעתי, ההתמכרות לדפוס. האדם מתמכר לדפוס הפעולה המוכר לו ומתקשה להפרד ממנו. תסמיני הגמילה מהרגלים ישנים עשויים להיות קשים ומלווים לעיתים בחרדות ופחדים ותחושה של איבוד זהות. הפחד מהשינוי משמר דפוסים ישנים וגורמים לאדם לחזור שוב ושוב על טעויותיו,תוך ציפיה סמויה או גלויה לשינוי בתוצאה. אדם,לדוגמא, מסוגל להתפטר שוב ושוב ממקום העבודה עקב חוסר שביעות רצון מהתפקידים אותם הינו ממלא, אך משמר את הדפוס של השארות באותו תחום תעסוקה. שינוי אמיתי ויציבות תעסוקתית ,במידה ויבוצע נכון, יושגו רק אם ישנה את דפוסיו ויתחבר אל המקומות האמיתיים שלו, תוך התנתקות מפחד וחיבור לאני הפנימי שלו. שחרור הפחד הוא השלב הקשה. לאחריו נשארת רק הטכניקה.

© כל הזכויות שמורות: אורי שקד-מטפל במודעות אחרת

אורי שקד-מטפל במודעות אחרת מטפל באמצעות גישה לתת-מודע,מוביל ומנחה שינויים אישיים ומקצועיים www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב