דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עידן כלכלת היצירתיות כבר כאן ומה עם משרדי הפרסום 

מאת    [ 04/09/2005 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 3627 פעמים ]

אחרי המהפכה התעשייתית באה הכלכלה השיווקית שאחריה הגיעה כלכלת המידע שממנה התפתחה כלכלת הידע. עתה, אנו עומדים על סיפו של עידן חדש: כלכלת היצירתיות. כך , על פי מומחים, יודעי דבר ומנהיגי המשק בעולם המודרני.

בעידן הידע, שאנו עומדים בסופו, הידע הוא כבר נחלת הכלל. הידע, המקצועי, נרכש במוסדות להשכלה גבוהה ובמקורות מידע אחרים הפתוחים לכל, ללא אפליה, ללא סינון וללא משוא פנים. כיוון שכך, קשה מאוד למצוא, כיום, בעלי מקצועות חופשיים או אקדמאיים, שיש להם יותר ידע מלמתחריהם. יש אמנם, מטבע הדברים, מוכשרים יותר ומוכשרים פחות, מבריקים ובינוניים אבל הם כמעט שלא נבדלים בכמות הידע שברשותם. אשר על כן, התחרות בין בעלי הידע השונים, בתחומיהם הספציפיים, ניטשת בעיקר בשדות השרות, המחיר ,הקשרים והמוניטין. ואלה כבר מזמן מיצו את עצמם.

זאת הסיבה שהעולם נמצא עכשיו במעבר מכלכלת הידע לכלכלת היצירתיות. משמעותה של כלכלת היצירתיות, שאת ניצניה הראשונים אנחנו מתחילים לראות בחברות ובארגונים גדולים בארה"ב ובמזרח הרחוק, היא שכל בעלי הידע יחפשו את יתרונותיהם היחסיים בשדה החשיבה היצירתית. אלה שיהיו יצירתיים יותר, ימציאו פתרונות חדשים, שרותים מסוג חדש, שיטות שיווק, הפצה ותיגמול שלא הכרנו קודם לכן וכך יקדימו את מתחריהם במערכה על לבם וכיסם של לקוחותיהם. אלה הלוקים או מפגרים ביצירתיות יגלו ,חיש קל, שהם שייכים לכלכלת העבר, שפג תוקפה.

יותר ויותר חברות בעולם מתחילות לכלול במבנה הארגוני שלהן מחלקות לחשיבה יצירתית שכל תפקידן הוא להמציא את חברותיהן, מחדש.

בהחלט, ניתן לשער שבעידן כלכלת היצירתיות, הסמנכ"ל לחשיבה יצירתית יעמוד בראש ההירארכיה הניהולית, מעל לסמנכ"ל השיווק (אם עוד יהיה כזה) ומעל לסמנכ"ל הכספים. שני רק למנכ"ל או לנשיא.

כשבוחנים את התהוות כלכלת היצירתיות אי אפשר שלא להתפעם משפע הפוטנציאל והאופקים החדשים והמלהיבים שכלכלה זו פותחת בפנינו. על רקע העתיד המסעיר את הדמיון, טבעי היה לצפות ממשרדי הפרסום שיתייצבו בראש המחנה, שישמשו כחוד החנית של המהפכה היצירתית. דווקא לכן, רבה האכזבה כשאנחנו מנסים לבחון מה באמת קורה במשרדי הפרסום. בארץ ובעולם.

משרדי הפרסום, שכל פרנסתם וצדקת קיומם הוא בתוצרת היצירתית שהם מפיקים, עבור לקוחותיהם, מהווים הוכחה עגומה למשפט העתיק "הסנדלר הולך יחף" משרדי הפרסום מעסיקים את מיטב מנהלי הקריאייטיב כדי שיובילו ויתוו חשיבה יצירתית עבור לקוחותיהם אבל אין אף משרד פרסום אחד, בעולם ובארץ (למיטב ידיעתי) המעסיק מנהל קריאייטיב שתפקידו לחשוב על המשרד עצמו.

קשה למצוא , במשק כולו, גופים עסקיים שמרניים יותר ויצירתיים פחות ממשרדי הפרסום עצמם. המודל על פיו בנויים משרדי הפרסום "המודרניים" נבנה בשנות ה-60 ,של המאה הקודמת, במערב והובא ארצה בשנות ה-70. ומאז לא השתנה. נכון, חלו מאז, העמקת התמחויות והתמקצעות מדהימות אבל, המודל נשאר כפי שהיה. זה למעלה מ-40 שנה. אותם תפקידים, אותה חלוקה מיושנת למחלקות קריאייטיב, איסטרטגיה, ניהול לקוחות ומדיה. אותו מודל של שרות לקוחות ואפילו אותן שיטות תגמול.

כן, גם המהלכים הארגוניים שהונהגו בחלק מהמשרדים בדמות חלוקה לאשכולות, לחטיבות או אפילו ל"משרדים נפרדים" אינם אלא וריאציה על אותו נושא ותו לא. בעוד שמה שנדרש הם מהלכים רבולוציוניים מבחינה קונספטואלית.

אין לי ספק, שלקראת העידן החדש, משרדי הפרסום החפצים חיים, יצטרכו לעבור מהפכים דרסטיים. יהיה עליהם לצאת מהקופסה ,להתבונן בעצמם, לשם שינוי, בצורה יצירתית ולהמציא את עצמם מחדש, כדי להשתלב בכלכלת היצירתיות, או אפילו להוביל אותה. זה עוד לא מאוחר.

כדרכן של מהפכות, הן תדרושנה ממחולליהן תעוזה וחזון אבל החוששים או המפגרים ימצאו את עצמם כפגרים המונחים, לצידי הדרך.
עיקר העיסוק של ADMAN הוא התאמה בין עובדים למעסיקים ובין מעסיקים לעובדים בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת, בכל קשת התפקידים והרמות.

גינגי פרידמן, מנכ"ל ADMAN משמש גם כיועץ לפרטיים ולחברות,
כמרצה באקדמיה וכמרצה אורח בפני ארגונים וחברות בנושאי שיווק, פרסום, מיתוג ומשאבי אנוש.
בעל טור קבוע ב-YNET מדור שיווק ופרסום.
www.adman.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב