דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התיישנות התביעה על פי חוק הפלת''ד 

מאת    [ 29/12/2009 ]

מילים במאמר: 630   [ נצפה 3234 פעמים ]

רבים מנפגעי תאונות הדרכים אינם מגישים תביעה לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף מהם סובלים כתוצאה מתאונה וזאת מסיבות שונות ומגוונות. מניסיוננו אנו למדים, כי הקבוצה הבולטת ביותר שאינה מגישה תביעת פיצויי, הינה קבוצה של משפחות ששכלו בן משפחה בתאונת דרכים כאשר לאחר התאונה המשפחה והשארים אינם מגעים לבשלות הנפשית הנדרשת לצורך הגשת התביעה. במועד מאוחר יותר, כאשר מבשילים התנאים הנפשיים להגשת התביעה, סבורים השארים שבשל הזמן שחלף מאז התאונה הוחמץ המועד להגשת התביעה ולכן הם נמנעים מלהגישה.

במאמר זה נסקור את  מועדי ההתיישנות בתביעות על פי חוק הפלת"ד.

חוק ההתיישנות, תשי"ח-1958 קובע כי התקופה שבה מתיישנת תביעה שלא הוגשה עליה תובענה בתביעה שאינה במקרקעין הינה שבע שנים. את טענת ההתיישנות צריך לטעון בהזדמנות הראשונה לאחר הגשת התובענה. יובהר כי מרוץ תקופת ההתיישנות נעצר עם הגשת התביעה לבית המשפט. לעיתים אנו עדים למצבים בהם הנפגעים מחמיצים את האפשרות להגשת התביעה בשל טעות נפוצה לפיה, ניהול משא ומתן מול חברת הביטוח עוצר את מרוץ ההתיישנות. חשוב לזכור את הכלל הבסיסי: תביעות על פי חוק הפלת"ד מתיישנות בחלוף 7 שנים מיום קרות התאונה.

החוק מגדיר מספר חריגים לכלל הבסיסי בהם נעצרת מרוץ ההתיישנות:


    • 
    קטין - סעיף 10 לחוק קובע – במסגרת תקופת ההתיישנות לא תבוא במניין הזמן התקופה שבה טרם מלאו לתובע 18 שנה. קרי, במידה והנפגע בתאונת הדרכים היה מתחת לגיל 18 יחל מניין תקופת ההתיישנות בהגיעו לגיל 18.  נמחיש בדוגמא: ראובן היה מעורב בתאונת דרכים בגיל 15, הוא יוכל להגיש את תביעות עד גיל 25.

    • 
    ליקוי נפשי או שכלי - סעיף 11 קובעבמסגרת תקופת ההתיישנות לא תבוא במניין הזמן התקופה שבה הנפגע לא היה מסוגל לדאוג לענייניו מחמת ליקוי נפשי או שכלי, זמני או קבוע, ולא היה עליו אפוטרופוס; היה עליו אפוטרופוס, לא יבוא במניין הזמן שבו טרם נודעו לאפוטרופוס העובדות המהוות את עילת התובענה.

    • 
    מועד גילוי הנזק -  סעיף 89 (2) לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] -  ישנם מקרים בהם  נזק ו/או נזקים שנגרמו לנפגע מתגלים רק בשלבים מאוחרים ויש חשש שהם יתגלו, בשל כך הוגדרה תקופת התיישנות שונה למקרים בהם הנזק לא התגלה במיידי. במקרים אלו תחל תקופת ההתיישנות ממועד גילוי הנזק (7 שנים ממועד בו נתגלה הנזק) אולם חשוב לזכור, שבמקרה זה תתיישן התובענה אם לא הוגשה תוך 10 שנים מיום אירוע הנזק. 

דברי ההסבר פורטו במאמר זה בצורה חלקית, תמציתית וכללית. בשום מקרה אין לראות בהם את נוסח החוק. המאמר לא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי, ובכל מקרה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני נזיקין (עורך דין תאונת דרכים) לצורך קבלת ייעוץ בדבר זכויותיכם ע"פ הדין.

 

שלי שוסטר, עורך דין תאונת דרכים מאור-שוסטר משרד עורכי דין מתמחה בדיני מזונות, נזיקין טל': 077-500-63-63 פקס: 077-500-84-03




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב