דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבצע ''עופרת יצוקה'' - שנה אחרי 

מאת    [ 28/12/2009 ]

מילים במאמר: 1761   [ נצפה 4237 פעמים ]

 

עם עבור שנה מאז המבצע בעזה - הגיעה העת לסיכומים ומסקנות.

צה"ל הצליח מבחינה צבאית באופן חלקי, הממשלה נכשלה בהצבת יעדים והשגתם שהיו בהישג יד.

מבחינת גלעד שליט - המבצע היה כשלון צורב.

 

מאת*: עו"ד אברהם פכטר

 

עם סיכום של שנה לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ניתן לומר שבאספקטים מסויימים המבצע הצליח ובאחרים נשלם מחיר יקר בעתיד - בשל מלאכה שהחלו בה אך לא סיימו אותה כהלכה.

כשאתה בונה בית, אך לא מסיים את המלאכה, ומותיר שלד בטון, התוצאה היא, שהבניין נהרס, נאכל, מתפורר, נשדד בחלקו והשלמתו עולה ביוקר.

כך גם המבצע בעזה. אחרי 8 שנות קסאמים, פגיעה בחיי אדם, הרוגים, פצועים ונזק לרכוש, הוחלט על מבצע צבאי, שהיה בקונצנזוס רחב בציבור הישראלי ולמרבה הפלא גם בציבור העולמי. המטרה של המבצע, היתה לא רק הפסקת ירי הקסאמים ע"י פגיעה אנושה בתשתיות, אלא גם פגיעה קשה במבצעים, יורים, שולחיהם - בקיצור החמאס.

בנקודה זו - המבצע כשל בגדול. הזרוע הלוחמת של חמאס, נפגעה אך לא אנושות מאחר ולוחמיה המהוללים, אשר בפרסומים ובסרטוני טלוויזיה, קופצים דרך טבעות אש וצועקים בנועזות "אללה הוא אכבר", ברחו כמו שפנים במנהרות ובמחילות וכמעט ולא השיבו מלחמה.

מה שכן עשו בגבורה - הסתתרו מאחורי אזרחים, אילצו רבים להישאר בביתם וחשפו אותם לפגיעות בנפש ובחיי אדם. השתמשו בילדים ונשים, כמסתור, כבלדרים וצופים וכשהם נפגעו ובתים נהרסו, הגיע דו"ח גולסטון, כדי להאשים את ישראל בפשעים, תוך ניצול ציני של עובדות לא מוכחות, התבססות על רכילות וגרסאות חד צדדיות.

מבצע "עופרת יצוקה" היתה הזדמנות, כנראה בלתי חוזרת, לחסל את האיום מעזה, לפורר את חמאס, למוטט את שלטונו ואת המנהרות "בציר פילדלפי" אבל ההיסוסים לקראת הסיום, ההתלבטויות המיותרות, אי ניצול המומנטום הבינלאומי שנתנו גב לפעילות של צה"ל, הביאו למפולת ההישגים הצבאיים שהושגו וחזרה לתקופה של מלחמת התשה.

מאז סיום המלחמה בעזה, נפלו אמנם כ-100 קסאמים/גרדים שנחתו על ישובי עוטף עזה, אך כללית המצב שקט ושופר.

תסמונת מלחמת לבנון ה-II:

הטעות שעשו במלחמת לבנון היתה שבמקום להגיע להכרעה, לפרק, להחליש, למוטט את החזבאללה, הסתפקו בניצחונות מקומיים, חלקם אפילו מדומים לתקשורת, ובמקום לבצע מספר מהלכים קרקעיים בעלי עומק טקטי עם השלכות אסטרטגיות צבאיות ומדיניות, הסתפקו בפשרות צבאיות ופוליטיות שהתוצאות שלהן היו, שהשאירו את נסראללה על מקומו וחזקו את מעמדו בלבנון ובהמשך שליטתו בדרום לבנון.

המצב בעזה - המשך התסמונת:

חבל שממשלת ישראל, בראשות אולמרט ובתוספת שר הביטחון, אהוד ברק, לא למדו את לקחי לבנון ה-II.

כמו בלבנון, כך בעזה - הביאו את צה"ל עד לשוקת אך לא נתנו לו לשתות מהמים לאמור: "מפירות הניצחון".

צא ולמד: צה"ל במסע מבריק ומוצלח חותך את רצועת עזה לגזרים, מגיע לפרברי העיר עזה, כמעט ללא התנגדות רצינית ואז ללא הסבר רציונאלי צבאי עוצר מגמגם, מתלבט עפ"י הנחיות הממשלה ושר הביטחון ברק ומוותר למעשה על הניצחון, בנוקאאוט, ובוחר ניצחון בנקודות או לדעת רבים בתיקו מביש.

החיבור בין המבצע, גלעד שליט וחמאס היה טעות:

את המבצע בעזה היו חייבים לנהל כאילו שליט לא שבוי ואת המו"מ על השליט כאילו המבצע לא התקיים.

יתירה מכך: ניתן היה בקלות מבצעית יחסית, להגיע למנהיגי חמאס במאורותיהם התת קרקעיות, אם זה בבונקר של בית חולים שיפה בעזה (שנבנה ע"י ישראל) או במקומות אחרים - ע"י יחידות נבחרות ללא צורך בכיבוש עזה והריסתה - לשלוף משם חיים או מתים את מנהיגי חמאס, מהזרועות השונות, הן כקלף מיקוח חיוני בנושא שליט, והן כקלף מדיני מבצעי - במלחמה בחמאס.

למה לא עשו זאת? לא קיבלנו הסבר, זה לא היה קשה מבחינה מבצעית, היה מועיל מאד מבחינה מדינית, הסוד יישאר אצל אולמרט וברק.

תזכורת לציבור:

אחרי יציאת כוחות צה"ל מלבנון, בהוראת הרמטכ"ל אהוד ברק, בצורה חפוזה ומפוזרת, הכריז ברק בגיבוי הממשלה דאז, כי נגיב בחריפות על כל התגרות של חמאס.

זה לא קרה - חמאס צחק לצה"ל בפנים, התחזק, התחפר, השתלט על כל דרום לבנון, זחל לעבר הגדר וביצע שתי חטיפות חיילים מוצלחות שהסתיימו בהרוגים, ללא תגובה צה"לית הולמת.

אחרי מלחמת לבנון ה-II הבטיחו אותו דבר, כלום לא קרה בתחום הזה.

אחרי מבצע עזה הראשון - הבטיחו כנ"ל ולא קיימו.

אחרי מבצע עזה II (עופרת יצוקה), התהליך חוזר על עצמו.

מסקנה: חמאס מבין שממשלת ישראל מתחייבת להגיב, אך למעשה מהססת. לא רצינית, מגמגמת ולא מאוחדת בתגובה. את הוואקום הזה - הם מנצלים ביעילות מירבית להתחמשות והתחזקות.

במאמרי - "החמצה או עידן חדש" - שפורסם באתר זה מיד לאחר המבצע, התייחסתי בהרחבה לתוצאות המלחמה. לצערי ולתסכולי - ניבאתי את התוצאות, שאנו רואים היום בשל חוסר ההכרעה הצבאית - ולא מעט בשל כך - ברק גמר בחוץ. בצורה ציורית ספורטיבית, ניתן לתאר את המצב לקרב היאבקות או אגרוף.

ניקח לדוגמא: קרב איגרוף, במשקל כבד, של 15 סיבובים ואז בסיבוב ה-13-14 מחליט המתאגרף המוביל, כאשר היריב במצב "גרוגי", מתנדנד, מדמם ולפני נוק-אאוט, להפסיק את הקרב חד צדדית ולרדת מהזירה.

ברור שהיריב בשלב זה מתחיל לחגוג ולצהול שהרי הוא החזיק מעמד, לא נפל, לא נכנע.

זה מה שקרה לחמאס בעזה - ולא פלא שהוא החל בחגיגות ניצחון, מסעי גבורה וסיפורי עלי בבה ו-40 השהידים.

מצבנו מבחינת ההסברה בעולם - שיהיה ברור וידוע, מצבנו לא טוב ואפילו גרוע. אין סימפטיה למנצח ולחזק, גם אם הוא צודק ויש לו נימוקים משכנעים, כמו 8 שנות קסאמים על שדרות ועוטף עזה. הראייה, הפגנות אנטישמיות באירופה ואפילו בתורכיה השכנה, שהיתה ידידותית, שנעלבה מהתנהגותו של אולמרט כלפי ראש הממשלה רדואן.

התמונות מעזה, ההרס, המשפחות ללא בית, ההרוגים האזרחיים, הילדים שנפגעו, האתרים שיש להם כביכול חסינות משפטית בינלאומית כמו בתי חולים, מסגדים, אונר"א נפגעו קשה, למרות שהיו כנראה סיבות טובות כמו מחסני נשק, ירי מאתרים מוגנים, הסתרת אנשי חמאס, אבל בעולם זה לא עובד. גם אצלנו - קמו רבים וטענו שהמלחמה לא פרופורציונאלית, ואני אומר, תראו לי מלחמה בהיסטוריה שהיתה מידתית. אני לא רוצה מלחמה מידתית, אני רוצה ניצחון. אבל ניצחון לא מושג בפרופורציונאליות והרי לכם התוצאות מעזה.

האם הושגו מטרות המבצע?

למרות ההצהרות הברורות של ראש הממשלה אולמרט ושר הביטחון ברק, ניתן לומר שבאופן כללי, כמסגרת כללית אכן המטרות כמעט הושגו אך לא הושלמו.

להזכיר - המטרה הכללית הוצגה: "כשינוי המצב הביטחוני בדרום" - מטרה זו הושגה בחלקה.

מטרות משנה:

א. לתת מכה אנושה לחמאס, בשלב זה נראה שהיא הושגה אך לא במלואה וחבל כי ניתן היה לעשות זאת.

ב. הפסקת הירי מעזה לישראל לתקופה ארוכה - בשלב זה נראה לי שהמטרה לא הושגה במלואה וספק מנקר לגבי העתיד, כפי שאכן מוכח במציאות היום יומית, למרות השקט היחסי.

ג. הברחת אמצעי לחימה לעזה - למרות ההבנות עם ארה"ב, מצרים וגיבוי אירופאי - זה מעודד אך משאיר פתח לספקות, כפי שמוכיחים הגראדים המשופרים האחרונים.

ד. לתפוש שבוים מצמרת חמאס, כקלף מיקוח לשחרור גלעד שליט, לא נעשה וזאת החמצה רבתית, למרות שעם קצת מאמץ ותוכניות יצירתיות, ניתן היה לעשות זאת.

האם צה"ל השיג את כל המטרות:

להבדיל מהמשלה - צה"ל יכול להתגאות בכך, שמבחינתו המשימות שהוטלו עליו כגון: להגיע לשלב ב' - ולעצור בפאתי עזה - הוא עשה מהר טוב ובהצלחה.

מבחינת הכנת הכוחות, הלוגיסטיקה, האימונים, המוכנות, המוטיבציה - צה"ל חזר לימיו הקודמים כשהמפקדים אומרים אחרי - ומבצעים זאת בשטח בגופם, ועל כך צריך להעריך אותם ולהצדיע להם.

ירי על כוחותינו:

בנושא זה - היו יותר מדי תקלות וטעויות, ולמרות שזה קורה בכל מלחמה ובכל הצבאות, המקרים רבים מדי והנפגעים היו יותר מאשר מאש האוייב.

נכון שזירת הקרבות היתה קטנה, צפופה, תאי שטח בנויים וסבוכים, ואף פי כן, יש לשאוף לתיאום טוב יותר וזיהוי אמין יותר בתחקירים ובתיאומים לעתיד.

עמידת העורף ומשפחות החיילים:

עם קשה עורף, כבר אמרנו גם במלחמת לבנון. ולכן עלינו רק לחזור ולכבד את האזרחים שנושאים בנטל תוצאות הקאסמים והגרדים ומוכנים לתרום להצלחת המבצע ולתת מילה טובה וגיבוי לצה"ל ולממשלה גם למבצע הבא. מעבר לכך, למשפחות החיילים ובמיוחד לאלה שנפגעו מאש כוחותינו - שלא הטילו אשם בצה"ל, למרות הכאב והבינו שהבנים נפגעו בהגינם על מדינת ישראל ולמענה.

"עמוד האש" - ההולך לפני המחנה

כבר בסיפור יציאת מצרים, אנו שומעים על "עמוד האש" ההולך לפני המחנה - עקרון זה אומץ גם ע"י צה"ל וצבאות זרים אחרים.

בתרגום צה"לי - "עמוד האש" - פירושו מכת אש חזקה, מונעת, מגינה שמהווה את השכפ"צ לחיילי צה"ל.

מתוך לקחי מלחמת לבנון השנייה, מבצע "חומת מגן" - למדנו שחיי חיילנו עדיפים על זהירות יתר והימנעות מפגיעה ברכוש אוייב שממנו יורים.

להזכיר לציבור - במבצע "חומת-מגן", נתקלו חיילי צה"ל במתחם של מחבלים, ברובע של ג'נין, כאשר החצרות/המבואות והבתים ממולכדים עם הרבה חומר נפץ. צה"ל - מתוך זהירות והגינות יתר - לא רצה לפגוע באזרחים חפים או ברכוש, הסתער רגלית והתוצאה 13 חיילי מילואים הרוגים + פצועים.

ההרס שרואים בעזה, ואשר לחלק מהציבור הישראלי, זה כואב ומציק מצפונית, יש לומר בבירור - ההרס בא כדי למנוע פגיעה והצלת חיי חיילנו. ולאלה הטוענים, שזה לא פרופורציונאלי, יש לומר: "חכמים היזהרו בדבריכם", כי בגלל בורותכם הצבאית וחוסר הבנתכם במלחמה בטרור, אתם מזיקים למדינה וגם לכם - וכפי שאמרתי לעיל, אין מלחמות פרופורציונאליות, יש שאיפה לנצחון והכרעה ושמירה על חיי חיילינו.

 

נקודות למחשבה ההרהורים:

1. הכשל של אולמרט/ברק שהשאירו את סיום המלאכה לביבי ולימין ובכך מחזקים הדעה שרק הימין יכול לעשות מלחמה וגם שלום.

2. הנוסחה בעניין שחרור שליט - צריכה להשתנות, לא שחרור בכל מחיר, אלא - מאמץ בכל מחיר, שזה שוני במהות, בגישה ובפיתרון הסוגיה.

3. רוצחי הרב אל חי - נתגלו וחוסלו תוך 48 שעות. כל הכבוד לשב"כ ולצה"ל.

4. הטענות המתחסדות והמגוחכות, על פגיעה בחשודים/מחבלים, לא חמושים - מעליבות. רוצחים בדם קר ומבקשים יחס של מיוחסים - ועוד נותנים לטענות אלה באמצעות הדוברים של המרצחים, זמן מסך וזמן רדיו. חבל מאד.

 

 

 

 

 

 

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב