דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גזילת זכויות בחסות החוק 

מאת    [ 27/12/2009 ]

מילים במאמר: 721   [ נצפה 2561 פעמים ]

יהודה מימון נפגע בתאונת עבודה בחודש אוקטובר 2002.
מימון הודיע על התאונה לביטוח הלאומי וקיבל דמי פגיעה לתקופה קצרה. עד שהיה מסוגל לחזור לעבודה.
אולם מימון לא החלים לחלוטין. הפגיעה בעבודה הותירה את מימון עם נכות צמיתה.
בחוברת שקיבל מהביטוח הלאומי, נאמר כי אם התאונה תותיר נכות צמיתה, הוא יהיה זכאי למענק או לקצבת נכות, בהתאם לשיעור הנכות. אולם, הודגש בחוברת, "עליך להגיש את תביעת הנכות תוך 48 חודשים ממועד הפגיעה. הגשת התביעה במועד מאוחר יותר עלולה לפגוע בזכות לגמלה כולה או חלקה".
מימון הקפיד על המועדים. בחודש ה- 38 שלאחר התאונה, פנה מימון שוב לביטוח הלאומי, הגיש תביעת נכות ועמד בפני וועדה רפואית.
אנו שמחים לבשר לך כי הוועדה העניקה לך אחוזי נכות לצמיתות, הודיעו נציגי הביטוח הלאומי למימון. אתה זכאי למענק נכות. אולם מכיוון שהגשת לנו תביעה באיחור של 26 חודשים, אנו נקצץ לך 35% מהמענק.
הכיצד, הקשה מימון. הרי כתבתם בחוברת שלכם כי יש לי 48 חודשים להגיש לכם תביעת נכות ואני הגשתי את התביעה הרבה לפני תום תקופה זו.
איפה אתה חי, נזפו בו נציגי הביטוח הלאומי.
האם לא הבחנת כי בחודש דצמבר 2002 שלטה בישראל ממשלת הליכוד וכי שר האוצר מטעמה, הוא סילבן שלום?
האם לא קראת כי מתוך דאגה לרווחת כולנו, השר קיצץ, באמצעות חוק ההסדרים במשק, את תקופת ההתיישנות להגשת תביעות נכות מ- 48 חודשים ל- 12 חודשים?
אילו היית קורא בעיון את החוק, כפי שכל אזרח ישראלי מצווה לעשות, היית מגלה כי עבור כל חודש איחור, אתה תורם ממענק הנכות שלך סכום מסוים לאוצר המדינה.
הרי זו גזילה ממש, הרהר מימון בינו לבין עצמו. חקירה קצרה גילתה כי הוא לא היחיד שנגזל בחסות התיקון לחוק. יחד עם שני נפגעים נוספים, ויאצ'סלב יזראלוב ויגאל תורג'מן, פנה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.
המחלוקת בין המוסד לבין המבוטחים הועברה בפני השופטת יעל אנגלברג-שהם.
אין חולק, קובעת השופטת אנגלברג-שהם, כי המוסד לביטוח הלאומי הפחית את מענקי הנכות של מימון וחבריו בהתאם לתיקון שנעשה בחוק הביטוח הלאומי באמצעות חוק ההסדרים. אך האם לא הייתה מוטלת על נציגי המוסד החובה להודיע למבוטחים כי בשל שינויי החקיקה קוצר לוח הזמנים להגשת תביעות, מקשה השופטת.
היחסים בין מבטח למבוטח, מזכירה השופטת לנציגי המוסד, הם יחסים מיוחדים. מצד אחד עומד גוף עם כוח רב הנהנה מייעוץ משפטי מקצועי ומסוגל לעמוד בהתדיינות ממושכת עם לקוחותיו. מצד שני עומד מבוטח אשר נפתלות החוק, התקנות, הכללים, והתיקונים להם, חדשות לבקרים, אינם נהירים לו.
אי לכך, קובעת השופטת, מוטלת על המוסד, כמו על כל מבטח, החובה להנחות את המבוטח, להאיר את עיניו ואף להתוות לפניו את האפשרויות השונות למיצוי זכויותיו.
תפקידנו הוא לשמור על הקופה הציבורית ולא על ציבור המבוטחים, טענו נציגי המוסד.
אכן, מודה השופטת, הופקדתם על הקופה הציבורית, אולם מתוך מטרה להגשים את הזכויות הסוציאליות של ציבור המבוטחים. אתם וציבור המבוטחים "אינכם צדדים לעומתיים הנמצאים משני עברי המתרס, כי אם שותפים לזכויות ולחובות שבדין. ככאלה, אתם והמבוטחים חייבים לנהוג מתוך אמון הדדי, בתום הלב ובהגינות".
איך יכולנו לדעת למי להודיע, שאלו נציגי המוסד.
במועד שבו תוקן החוק, השיבה להם השופטת, היה בידיכם מידע על קבוצת מבוטחים אשר כבר הודיעו לכם על כך שהם נפגעי עבודה. ידעתם כי קיצור תקופת ההתיישנות יפגע בנפגעים אלה באופן ישיר. מדובר בקבוצה מוגדרת וידועה אשר ניתן היה לאתרה בקלות, כמעט "בלחיצת כפתור".
מדובר בכ- 80,000 נפגעי עבודה מידי שנה, שרק 20,000 מתוכם מגישים לנו תביעות נכות, טענו נציגי הביטוח הלאומי.
דווקא נתונים אלה מחזקים את מסקנתי, משיבה השופטת, כי מדובר בקבוצה מוגדרת וידועה אשר במאמץ קטן ביותר יכולתם לאתרם ולשלוח להם מכתב קצר המסב את תשומת ליבם לתיקון ומעמידם על זכויותיהם.
משלוח הודעות לכל כך הרבה מבוטחים, טענו נציגי הביטוח הלאומי, מצריך עלויות אדירות שיכבידו עלינו.
טענה זו מקוממת, השיבה להם השופטת. על פי הנתונים שאתם הבאתם בפני, מדובר בעלות של 1 ש"ח למכתב. בהתחשב בכך שהמשרדים שלכם ממוחשבים, העלות הכוללת אינה ברת השוואה לנזק העלול להיגרם למבוטחים אשר גמלאות הנכות שלהם תפגענה.
יתר על כן, הביעה השופטת את תמיהתה, האם גם כאשר אתם מגלים כי המבוטחים חייבים לכם כספים, אתם נמנעים, מתוך חסכון, לשלוח אליהם הודעות ודרישות תשלום. מדוע אתם חוסכים במצב ההפוך, כאשר מדובר בזכויות שאתם צריכים להעניק למבוטחים?! "למוסד לביטוח לאומי הפתרונים", מסכמת השופטת.
בסופו של דיון, מגיעה השופטת למסקנה כי המוסד לביטוח הלאומי התרשל כאשר לא שלח למבוטחים הודעה על קיצור תקופת ההתיישנות.
המוסד חויב להשיב למבוטחים את המענקים אשר נגזלו מהם.

20.12.2009 מסמך מספר 769

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500. טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078. סלולארי: 054-4400005 למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884 ובחיפה: 04-8524531




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב