דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זמן פילאטיס - שלי בר פילאטיס 

מאת    [ 26/12/2009 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 2384 פעמים ]

זמן פילאטיס

לפעמים בשעת שיעור פילאטיס אני מבקש מהמתאמנים לבצע את התרגיל עם מודעות, מודעות לתרגיל. למה אני מתכוון? לכל תנועה יש התחלה וסוף, ומה קורה באמצע - האמצע של התנועה יכולה להיות הרגשה של "מתי נגמור כבר עם הסבל הזה" ויכולה להיות מסע או הרפתקאה מרתקת. איך הרמה של רגל מלמעלה למטה יכולה להיות מסע או הרפתקאה מרתקת אתם בטח שואלים.
כמה זמן עבר מהרגע שהרגל עלתה מלמטה למעלה? אולי שתי שניות, וכמה מתוך הזמן הזה הייתם מודעים לתנועה, מרגישים אותה, חווים אותה, מרוכזים רק בה, חיים אותה? ובכן זה יכול לקחת המון ויכול לקחת פחות. ככל שהרזולוציה של ההתמקדות והריכוז בתנועה היא עמוקה יותר כך אתם מודעים יותר לתנועה וכאן נמצא הפילאטיס ולכן אני שואל כמה "זמן פילאטיס" היה לנו בתנועה ולא כמה שניות היא ארכה.
כמובן שאנו יכולים להניע איבר זה או אחר מנקודה א' לנקודה ב' אך מה שקורה בדרך הופך את התנועה מהזזת איבר, לאימון בשיטת פילאטיס.
אז איך אנו יוצרים מיקוד או רזולוציה גבוהה יותר בתנועה? כמו תמיד מתחילים בנשימה.
תנועה שאין בה שאיפה או נשיפה נכנסת להגדרת "הזזת איבר" ולכן תנועה מודעת אינה יכולה להיות מהירה יותר מקצב שאיפה או נשיפה נכונים עם דגש על נכונים בנוסף לכך יש להתאים ולסנכרן את השאיפה או הנשיפה לאורך התנועה כלומר שלא יווצר מצב שסיימנו כבר להוציא אוויר אבל עדיין לא סיימנו את התנועה ולהפך. יש לתאם זאת כך שסיום הנשימה יהיה במקביל לסיום התנועה וזו התשובה לשאלה מהי מהירות התנועה זאת אומרת שמהירות התנועה משתנה ממתאמן למתאמן ומותאמת למהירות או עומק הנשימה בצורה הנכונה.

נקודה שניה, קצב תנועה אחיד וסימטרי.
דיברנו כבר על כך שבמקרים רבים הזזת האיברים בפילאטיס באה כדי לחזק את המרכז  ולא תמיד דווקא את האיבר שזז. זאת אומרת שלעיתים סיבוב הרגל במעגלים לדוגמא, עוזרת לנו לחזק את הבטן מזוית מסויימת ולאו דווקא את הרגל. לכן כשקצב התנועה (במקרה זה מעגלים של הרגל) הוא אחיד, מה שעובד בעצם זו הבטן שצריכה לייצב את הרגל וכשהרגל מסתובבת במעגלים יש זויות שונות בהן קל יותר לבטן לתמוך ברגל וזויות אחרות בהן קשה יותר. במידה והתנועה לא תהיה אחידה, באופן טבעי, הרגל תסתובב מהר יותר בנקודות הקשות לבטן בכדי להקל עליה.
בתרגול נכון, הרגל תסתובב במהירות אחידה והבטן בעצם תעבוד קשה יותר בזוית הסיבוב הקשה יותר. גם חוסר סימטריה בתנועה קורית כשהמתאמן מנסה להקל על עצמו ו"לברוח" מזוית תנועה קשה. לכן בתירגול מודע נבצע את התנועה במהירות אחידה ובצורה סימטרית. דיברנו על כך שבכל תרגיל של פילאטיס יש את עיקרון הקיבוע לעומת הנעה כלומר תמיד יהיה חלק גוף אחד מקובע כשחלק גוף אחר נע ולכן בתירגול מודע ונכון, אם יש שלב קשה יותר בתנועה, דווקא החלק המקובע של הגוף ולא החלק הנע יעבוד קשה יותר.

נקודה שלישית, ככל הניתן, יש ללוות את התנועה במבט, המבט מאפשר התמקדות וריכוז בתנועה גם מבחינה מחשבתית. תרגול מודע פירושו שחושבים על התנועה או במילים אחרות לא חושבים על בעיות בעבודה או על רשימת הקניות תוך כדי תנועה (:

נקודה רביעית, מתח. הכוונה לגוף משוחרר אבל טעון באנרגיה, כזו שעוברת מקצה הקודקוד ועד לקצות האצבעות של הידיים והרגליים. ולכן בתנועה מודעת קצות האצבעות של הידיים תמיד יהיו ישרות וכף הרגל תמיד תהיה בתנוחת פוינט או פלקס ללא קשר להאם רגל או יד זו נעות כרגע.

תרגול
הרימו את יד ימין במהירות מלמטה למעלה ונסו להגיע כמה שיותר מהר מנקודה א' לב' חזרו על התרגיל כמה פעמים בכדי להבין מהי תנועה לא מודעת.

כעת בואו נצבור קצת זמן פילאטיס.


שבו זקוף, קבעו את המרכז באמצעות איסוף שרירי רצפת האגן, הרגישו את האנרגיה מותחת אתכם ומישרת את גופכם (שימו לב שלא נוצרת קשת בגב התחתון וזאת על ידי שמירה על מנח אגן ניטרלי ושאיבת הבטן פנימה) קחו אויר, ותוך כדי הנשיפה הרימו את היד לאט ובמהירות וקצב אחידים התרכזו בתנועה ולוו אותה במבט, נסו לראות ולהיות מודעים לכמה שיותר מהתנועה של היד בחלל. כשהיד הגיעה למעלה התחילו בשאיפה והורידו אותה באותה דרך למטה.
כמו שציינתי קודם יש להתאים את סיום הנשימה לסיום התנועה.
חזרו על התרגיל פעמים נוספות בכדי לצבור עוד קצת זמן פילאטיס…

טיפ למדריכי פילאטיס

אתרו את המתאמנים ש"מזיזים איברים" ובקשו מהם דבר ראשון לבצע את התנועה לאט יותר, להתאים את התנועה לנשימה, ולהתרכז בתרגיל. איכות האימון שלהם תעלה פלאים.

הכתוב הוא מנסיוני האישי כמאמן פילאטיס אם מצאתם טעות או ברצונכם להבהיר או להוסיף על הכתוב אנא כתבו לי

הכתוב הוא מנסיוני האישי כמאמן פילאטיס אם מצאתם טעות או ברצונכם להבהיר או להוסיף על הכתוב אנא כתבו לי אנא בקרו באתרינו http://www.pilatis.co.il לחיים בריאים אסף בר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב