דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנה לפרישה - התערבות בשעת שינוי 

מאת    [ 23/11/2006 ]

מילים במאמר: 435   [ נצפה 5715 פעמים ]

לפני כעשר שנים נחתם הסכם בין אירגון התעשיינים לבין ההסתדרות, המחייב את התעשיינים לבצע תכניות הכנה לפרישה לעובדיהם. לכאורה, זו הייתה החלטה מצוינת, שגילתה רגישות לצרכי הפורשים. למעשה, מרבית האירגונים נוהגים להסתפק בתכניות קצרות, במהלכן אין זמן להכיר את מצבו האישי של כל משתתף, ואין שום סיכוי ליצור מצב של למידה ותובנה. ניתן לומר שהתוכניות הללו אינן בכלל הכנה לפרישה, כי הן אינן מכינות לשום דבר. לכל היותר, אלו הם ימי עיון העוסקים בזכויות הפורש.

לנצל את הפוטנציאל

אילו יעדים תשיג תכנית הכנה טובה לפרישה? היא תפחית את החרדות מהשינוי; היא תחזק את הערך העצמי של האדם כדי לאפשר לו להתמודד עם השינוי בצורה אופטימלית; היא תיצור בסיסי תמיכה וחיזוק במשפחה ובמעגלים החברתיים של הפורש; היא תעורר ותעודד חשיבה בוגרת ורציונלית לאיתור וניצול הפוטנציאל הגלום בפרישה; והיא תקנה מידע רלוונטי ומעודכן לצורך מימוש הזכויות המגיעות לפורש.
המטרה האחרונה בלבד - הקניית מידע על זכויות - היא בעלת אופי אדמיניסטרטיבי. כל האחרות הן בעלות אופי טיפולי, במובן שהן דנות במודעות אישית, במטענים רגשיים ובתקשורת. האופי הדומיננטי של תכנית טובה להכנה לפרישה יהיה טיפולי בעיקרו, ויועבר על ידי אנשי מקצוע - פסיכולוגים ועובדים סוציאליים בעלי הכשרה בעבודה קבוצתית עם אוכלוסיה בוגרת.

זעם, כאב, תסכול, חרדה

האנשים העוסקים בתכנון ובעריכת תכניות הכנה לפרישה, חייבים להיות מודעים ורגישים להיבטים האנושיים של האוכלוסיה בה הם עוסקים. האנשים המגיעים לקורסים טעונים לעיתים ברגשות בעוצמות רבות - זעם, כאב, תסכול, חרדה, תחושת נטישה ואף נבגדות. לפעמים תחושות אלה הינן גלויות, אך לעיתים אין האדם מודע בכלל לקיומן בגין מנגנוני הכחשה או הדחקה. במקרים כאלו, האנשים אף עשויים להפגין תחושה של אופוריה ואופטימיות מופגנת.
בדומה לכל ציבור גדול, גם בקרב ציבור הפורשים קיימת שונות רבה ביכולת הקומוניקטיבית והמילולית. יש המסוגלים לתת ביטוי מילולי ברור לרגשותיהם, והם נוטים לשתף בקלות גורמים אחרים בעולמם הפנימי, ויש המתקשים לבטא את רגשותיהם, במיוחד בנוכחות זרים הנקלעים בדרכם לתקופה קצרה וקצובה.

חופשה במלון

הכנה לפרישה היא "התערבות בשעת שינוי", להבדיל מ"התערבות בשעת משבר", האופיינית לעבודה הקלינית. קיימים אלמנטים שונים בעלי גוון חברתי-תרבותי, העשויים להקל על תהליך הפרישה הצפוי, כמו קיום הקורס על חשבון העבודה, או שליחת העובד עם בן זוגו לחופשה במלון שם יועבר הקורס. אך צ'ופרים אלו הם שוליים למטרות התכנית. אין ספק שכל עובד יהנה לבלות עם בן זוגו במלון על חשבון העבודה, אך איוולת היא לחשוב שמידת הנאתו משקפת נכונה את הצלחת התכנית.
יש אירגונים המעסיקים יועצים אירגוניים במיוחד למשימה הזו. מטרת היועצים הללו היא קידום תהליכים, המשפרים את תפוקת האירגון. אבל מטרת ההכנה לפרישה אינה תפוקה, והלקוח העיקרי הוא הפורש ולא הארגון. כך קורה שבהעדר הכלים המקצועיים להשגת המטרות הטיפוליות, הופכים היועצים האירגוניים לקבלנים, שמדגישים את האספקטים האדמיניסטרטיביים על חשבון ההיבטים הטיפוליים, ומעדיפים לגרום למשתתפים ליהנות במקום להתמודד באומץ עם הנושאים האישיים והמורכבים.

ד''ר סוניה בקר היא הרוח החיה מאחורי אתר 50 פלוס ומאחוריה קריירה אקדמאית עניפה.
מאז שנת 1978 היא מתמחה בתהליכי פרישה מהעבודה, ומעבירה תכניות הכנה לפרישה בחברות הגדולות במשק. היא מחברת הספר ''לחיות הרבה, לחיות טוב, איכות חיים בגיל מבוגר'',וגם "אינטרנט בקלי קלות, מדריך ידידותי למתחילים ולפוחדים להתחיל". והשתתפה בעשרות תכניות ברדיו ובטלוויזיה.יוזמת ומייסדת את האתר http://www.50plus.co.il הנותן מענה למגוון של סוגיות המעניינות את בני 50+ ומשפחותיהם.
טל/פקס 09-9570858
דוא"ל msbecker@netvision.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב