דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקיעות כהזדמנות-איך למנף את תחושת התקיעות 

מאת    [ 24/12/2009 ]

מילים במאמר: 701   [ נצפה 4372 פעמים ]

תחושה של "תקיעות" היא אחת התחושות הלא נוחות.אפשר לחוות אותה בעבודה, בעסק,במערכות יחסים ,בכל תחום בחיים . השאיפה של כל אחד היא "לזרום", זרימה היא תחושה של חיות, דינאמיות.זרימה היא התהליך הטבעי של החיים.תחושה של תקיעות היא תחושה של עצירה של חוסר תנועה קדימה. 

במשך שנים התייחסתי לתחושת  ה"תקיעות" כאל מצב לא רצוי שצריך לשאוף לצאת ממנו במהירות אפשרית.נהגתי להוסיף שמים עומדים הופכים לביצה. אומנם ביצה היא מקום מסוכן מפני שניתן לשקוע בו , אך בביצה פורחים גם נרקיסים שהם מפרחי הבר היפים ובעלי הריח הנעים ביותר. .

עשר השנים שבהן אני מרותקת לכסא גלגלים,אותן ניתן להגדיר בפשטות לכאורה כשנים של תקיעות פיסית,היו השנים שבהן  צמחתי יותר מכל השנים שבהן הייתי פעילה באינטנסיביות רבה ,אני בהחלט יכולה לראות את ההזדמנות שנוצרה עבורי מאותה עצירה של זרימה השוטפת של החיים הרגילים. 

רק לאחרונה התחלתי לראות את ההזדמנות שבתקיעות .להבין שתחושה זו הינה רמזור אדום המורה לנו לעצור ולבדוק מה קורה לנו , מה התחושה אומרת לנו מאין היא צומחת . חקירה של התחושה וההבנה של משמעותה היא בסיס לשנוי המצב הקיים לבניית העתיד הרצוי.איננו אוהבים תחושה של תקיעות מפני שאנו חוששים שנשאר בה לנצח ,ובעולם הנע כל- כך מהר קדימה אין לנו זמן לעצור,אנו חוששים שאם נעצור נפספס את הרכבת. .

 

 בחברה המערבית אנו לומדים לפתור תחושות של אי נוחות וכאבים פיזיים בעזרת נטילת תרופה : בכדור אחד קטן ניתן לפתור כל כך הרבה מצוקות נפש וגוף .הרצון להימנע מאי נוחות סבל , כאב  מונעת מאיתנו לחוש ולתת מקום למצוקות ולתחושת תקיעות . אנו משתדלים להמשיך וללכת הלאה,להמשיך לעשות ולא לתת לתחושות להפריע לנו.

אך אם נרשה לעצמנו להישאר באותה תחושה ונראה בזה איתות של הנפש שמשהוא לא נכון קורה לנו, האם יצאנו מהאיזון - האם הגענו למבוי סתום?  האם אנו פועלים בניגוד לערכינו - האם איננו יכולים להחליט לאן לפנות?. 

לא אחת אנו מתלבטים בין אלטרנטיבות ואיננו יכולים לקבל החלטה,כל האפשרויות הינן בעלות פוטנציאל להצלחה,אנו נעים מאחת לשנייה חוששים להחליט ,כי כל קבלת החלטה הינה בעצם ויתור. אנו נמצאים ב"לופ"  ונעים במבוך.אדם הנמצא בצומת כזאת ולא מסוגל להחליט לאן ללכת,עשוי להיות מונע על ידי פחד.פחדים הינם הכוח הבולם והתוקע החזק ביותר,לא תמיד האדם ער לפחד המנהל אותו.יש לו הרבה תירוצים הגיוניים לתקיעות בה הוא נמצא. 

פחד מזוהה ניתן לטיפול או לאימון ,על מנת להתגבר עליו. על מנת לא לתת לפחד לנהל את חייו המקצועיים,או האישיים של האדם.חשוב לזהות להתייצב מולו ולטפל בו בדרכים מקצועיות. 

נראה שפחדים הינם הגורם הבולט ביותר, החוסם אנשים ומונע מהם עשיית שינוי בחייהם ותוקע אותם במקומות בהם הם נמצאים.מעט אנשים יעשו שינוי כשהכול זורם. תחושת התקיעות מאפשרת להם לעצור להביט מחדש על המציאות של חייהם, לערוך בחינה מחודשת של התחומים בחיינו אשר בהם קיים פער בין המצב הרצוי למצוי, וכך נפתחות  אפשרויות חדשות . תחושת תסכול, חוסר נוחות עשויה להיות מנוע אדיר לשינוי , לקבלת החלטות מתאימות.  התקיעות מאפשרת שינוי בהיותה מצב לא רצוי לעומת זאת כשהכול זורם אנו זורמים ועלולים להגיע למקום אחר ממה שהתכוונו אליו .

מצבי תקיעות שמקורם עשוי להיות מגוון מהווה הזדמנות לשינוי דווקא בשל חוסר הנוחות שהוא מעורר.

אם נבין את הסיבות לתקיעות נבין את משמעותה נחפש את ההזדמנות הטמונה בתקיעות ,נלמד לנצל את התסכול חוסר שביעות הרצון כמנוע למנוף המצב,וליציאה מהתקיעות, חיינו יראו אחרת.אצטט מדבריו של רבי נחמן מבראסלב " אפלה היא אפלה,  הסכנה היא שתשכנע את עצמך שהיא אור" .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פנינה מילוא - מאמנת לחיים מלאים בוגרת Coaching Academy באימון בסיסי ומתקדם. בוגרת גומא באימון קבוצתי. בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית ועוסקת שנים רבות בהנחייה ובייעוץ, מאמינה ביכולתם של אנשים לשנות ולהביא לפריצת דרך בחייהם. אין מקום שהוא רחוק מדי. אין זמן שהוא מאוחר מדי. www.lifecoacher.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב