דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדברת עשבייה 

מאת    [ 23/12/2009 ]

מילים במאמר: 946   [ נצפה 6912 פעמים ]

 

בין גשם לשמש, הגינה שלנו מתמלאת בחורף ובאביב בעשביה. עלים ירוקים צומחים ומכסים כל פינה. אפשר לעשב ביד ואפשר גם להשתמש בחומרי הדברה. איזה חומרים מתאימים לאיזה עשבים? איך להכין את הגינה לקראת החורף כדי להימנע מעשבייה ואיך להיפטר מעשביה קיימת? הכל מפורט במאמר הבא.

העשביה לא רק מקנה לגינה מראה בלתי אסטטי, אלא גם מהווה גורם מפריע מבחינות רבות. העשבים מתחרים עם צמחי הגן על משאבי המים, המזון, האור והאויר ומקטינים את המרחב הפיזי של הצמחים התרבותיים. העשבייה משמשת כבית גידול למחלות ומזיקים ובמקרה של צמחים טפילים עלולה להתפשט ולהרוג את צמחי הגן. על כן נשאף לסלק עשבים מהגינה, ויפה, כמובן, שעה קודם. טיפול בשלב שהעשבים טרם נבטו או בסמוך לנביטה תחסוך בכמות חומרי ההדברה הדרושים (חסכון לא רק בכסף אלא גם רווח נקי לסביבה). יישום חומרי ההדברה מתבצע על ידי כך שמרססים את הקרקע בחומר המתאים או מפזרים חומר מגורען – בעיקר על מדשאות וערוגות פרחים צפופות.

בתחילת החורף יש לבצע טיפולים מונעי עשבייה. הטיפול צריך להתבצע בסמוך לתחילת העונה הגשומה, כמה ימים לפני התחלת הרצף של הגשמים. במידה ופספסנו את המועד וכבר החל לרדת גשם מדי כמה ימים, ניתן להמתין עד לנביטה הראשונית ולרסס בין מחזורי הגשמים בחומרים לקטילת העשבייה שכבר נבטה ולמניעת נביטה נוספת. הריסוס צריך להתצבע מספר ימים לפני הגשם הבא, בחומרים מסוג קוטלי עשבים שארייתיים כגון גול, רונסטאר, סימזין וכדומה. חלק מהחומרים ניתן ליישם בין צמחי הגן ללא חשש פגיעה בצמחים וחלקם מותרים לשימוש רק באיזורים חשופים בגן, איזורי מדרך כגון משטחי טוף ובוסתנים בהם יש עצים בוגרים. למי שלא מכיר את הנושא, חשוב וצריך להתייעץ לפני יישום כל חומר בגינה כדי להימנע מפגיעה בצמחיה. הזרעים נובטים ב – 2-3 מחזורים לפחות ולכן לרוב יש לבצע מספר טיפולים בשנה לשמירת שטח נקי.

 

 

אם לא טיפלנו מראש בנושא, באמצע עונת הגשמים, ובפרט עקב הפוגות של ימים יפים שטופי שמש, תצמח עשבייה גבוהה בגינה שלנו. מעל 30-40 ס"מ כדאי להנמיך את העשבים באמצעים מכניים, כלומר לקצור בחרמש עד לגובה 5-7 ס"מ שמאפשר קליטת חומרי הדברה. חשוב להשאיר מספר עלים לעשב כדי לאפשר לכלורופיל, החומר הירוק בצמח, לקלוט את חומרי ההדברה, שירדו דרך צינורות ההובלה של הצמח עד לשורשים ויקטלו אותו. לאחר הקציר, מטפלים בחומרים מתאימים. ישנם חומרי הדברה בררניים לסוגים מסויימים של עשביה, כגון רחבי עלים וצרי עלים, וישנם חומרים להדברה כללית. בתוך מדשאה שהיא ממשפחת הדגניים יש להשתמש בחומרים בררנים הקוטלים צמחים רחבי עלים כגון אלבר-סופר, טומהוק ודומיהם. חומרים אלו יש ליישם בשעות הבוקר המוקדמות כשאין רוח בחוץ והטמפרטורות נוחות (פחות מ – 20 מעלות) כדי להימנע מאידוי החומר ופגיעה בצמחים שכנים. בערוגות צמחיה של רחבי עלים שבהם נמצא עשבים דגניים צרי עלים ניתן להשתמש בחומרים בררנים מתאימים כגון אלדגן, דגנול ועוד. בשטחים נרחבים יותר כגון שטחי בוסתן או חיפויי קרקע ניתן להשתמש בחומרים להדברה כללית, הנקראים חומרים סיסטמיים. חומרים אלו משמשים לקטילת עשבייה רב שנתית. הם נקלטים בעלווה, מועברים במערכת ההובלה של הצמח לשורשים וקודקודי הצמיחה שלו. בקבוצת חומרים זו ניתן למצוא את הראונדאפ, גלייפוס, טייפון ועוד. בכל קבוצות חומרי ההדברה ובפרט בחומרים הסיסטמיים יש להיזהר ממגע בעלוות הצמחיה התרבותית בגינה. מספיק מגע בחלק מהצמח הירוק כדי לקטול צמח שלם, כיוון שהחומרים הסיסטמיים מועברים על ידי הכלורופיל דרך צינורות ההובלה עד לשורשים.

 

 

אם שמרנו על הגינה וטיפלנו בעשבייה בסתיו ובחורף, נגיע לאביב עם שטחים יחסית נקיים שבהם נידרש רק לגירוף עלים ורענון קל. במידה ולא טיפלנו, באביב הצמיחה פורצת בכל עוזה ובפרט העשבייה מתרבה ודורשת טיפול. כאשר לא מטפלים באופן מיידי בעשביה, תוך חודש עד חודש וחצי העשבים יכולים להגיע לגובה אדם. במצב כזה יכולות להיות סכנות כגון נחשים, עקרבים ושאר מרעין בישין, סכנת שריפה של עשבים יבשים, וזאת מעבר למראה הבלתי אסטטי בעליל. בשלב הזה רוב האנשים נאלצים לקרוא לגנן שידרוש תוספת תשלום גבוהה על שיקום הגינה. יש לקצור את העשביה, לעדור כדי להוציא את השורשים או לקלטר את השטח ולהפוך את האדמה, ולאחר מכן לרסס את שאריות העשביה שנותרו בחומרי הדברה מתאימים – בעיקר החומרים הסיסטמיים. החומרים הסיסטמיים נשארים תקופה מסויימת בקרקע ולא ניתן לבצע באיזורים מרוססים עד שבועיים מיום הריסוס. לכן, כשרוצים להכין ערוגה חדשה ולשתול באופן מיידי, יש להשתמש בחומרים קוטלי מגע אשר פוגעים אך ורק בחלק הירוק העליון כגון דו-קטלון, רגלון, בסטה ועוד. בשימוש בחומרים אלו יש להקפיד על כיסוי מלא של נוף העשביה. מה שרוסס, נקטל, ועל כן יש להיזהר מפגיעה בצמחים שכנים.

ניתן לשלב עם כל קבוצות החומרים של החומרים הבררניים, קוטלי המגע והסיסטמיים את החומרים מונעי הנביטה כדי למנוע נביטת מחזור זרעים נוסף שנמצא בקרקע ועשוי לנבוט אם החורף מתארך.

החלופה האורגנית לקטילת עשבייה מבוססת על שיטות שונות להרחקה פיזית של העשבים או הזרעים שלהם מהשטח, כגון קצירת העשב, עישוב ידני, עידור, קילטור והפיכת פני הקרקע, חיפוי השטח כדי למנוע חדירת אור או כדי לחמם ולמנוע נביטה ואף שריפת העשבים הרכים בלהביור. חומר קוטל עשביה אורגני שקיים בשוק הוא OC-6, קוטל עשבים בלתי בררני להדברת נבטי עשבים דגניים ורחבי-עלים.

בכל שימוש בחומרי הדברה יש לזכור שמדובר בחומרים שאינם ידידותיים לאדם. רצוי להצטייד במרסס במצב תקין, מכוייל, ולוודא שאינו נוזל. לטיפול באמצעות פיזור חומרים מגורענים ניתן להשתמש במפזרת – ידנית או נגררת. יש להשתמש באביזרי מיגון כגון בגדים עם שרוולים ארוכים, כפפות, כובע ומסכת פנים. מומלץ לבחור מסכת פנים שאיכות הסינון שלה מותאמת לשימוש לפי מידת הרעילות של חומר ההדברה. יש ליישם כל חומר בריכוז הנכון ולפי התוויית היצרן.

אצלנו באילן הכל לחקלאי ולגן תקבלו ייעוץ מפורט ותוכלו למצוא הן את החומרים והן את האביזרים הנלווים להדברת העשבייה בגן. אנו נעזור לכם בבחירה של סוג החומר המתאים לכל חלק בגינה שלכם ובהסבר על אופן היישום שלו, כך שתקבלו גינה יפהפיה ומתוחזקת היטב לאורך זמן, במחירים סבירים.

לקבלת ייעוץ פרטני, נשמח לראותכם אצלנו במרכז הגינון האיזורי אילן הכל לחקלאי ולגן!

שלכם, אילן נחמיה

 בקרו באתר הבית שלנו www.gardening.co.il

 

אילן נחמיה אילן הכל לחקלאי ולגן מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר http://www.gardening.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב