דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדיטציה - חידוד והעשרה 

מאת    [ 22/11/2006 ]

מילים במאמר: 891   [ נצפה 5258 פעמים ]

ישנם היפים העושים מדיטציה ומעופפים דרך קבע,ישנם אנשים רציניים העושים מדיטציה והיוצאים ממנה נשכרים וישנם כל השאר שלא יודעים אודותיה הרבה.אם כן מהי בדיוק המדיטציה ובמה היא עוסקת ומדוע והאם בכלל היא טובה לבריאות?

מוכרותה ותועלותיה המוכרות:

ספרי הלימוד בפסיכולוגיה לאחרונה סוקרים שיטות מדיטציה שמשתמשים בהן כדי לשלוט על לחץ הדם ועל פרמטרים גופניים רבים.אין ספק שלימוד מעמיק של מדיטציה עשוי להניב שיפורים יפים בבריאות כמו גם שליטות כאלו.אולם,מדיטציה מעיקרה היא טכניקה מאד בסיסית כדי לתחזק את תהליכי הנפש הזקוקים מדי פעם לטיפול הרפייתי ובנוסף לכך היא מאפשרת אכן התרגעות מסויימת.


מהי למעשה מדיטציה - - סקירת רעיונות פנימיים מרכזיים

ישנן הרבה טכניקות מדיטציה אולם הדבר הבסיסי בכולן הוא שבגוף מתחלף קצב פעילות המוח ממצב הקרוי ביתא למצב הקרוי אלפא.את שינוי גלי המוח הללו ניתן לראות בבירור על ידי שימוש במכשירים חשמליים פשוטים שיכולים לבדוק זאת.שינוי זה מקובל במדע וידוע לכל הפסיכולוגים,הרופאים ולכל איש מדע כעיקרון.זוהי השפעתה הפשוטה ביותר והברורה ביותר של המדיטציה - בכך שהיא משנה את תדרי המוח מתדרים מאומצים של מחשבה קדחתנית לתדרים חופשיים ואסוציאטיביים יותר של מחשבה חופשית ורגועה.זהו רעיון אחד במדיטציה.

רעיון שני הוא לגבי הטכניקה עצמה,כלומר - מה עושים במדיטציה במודע כאשר אנו חושבים על מה שקורה בה למעשה. העניין בכל המדיטציות הוא שישנה נקודת ריכוז שאליה אנו מכוונים את כל המחשבות.זוהי נקודה שיכולה להיות פנימית או שזוהי נקודה שנבחר במודע שהיא תהיה חיצונית. נקודה פנימית יכולה להיות (וזאת הנקודה המקובלת ביותר) הנשימה. התרכזות בנקודת הנשימה. נקודה חיצונית יכולה להיות צליל של שקט מסויים ,או אף צליל של רעש מסויים (צליל רחוק של נסיעת אוטובוס או דבר מעין זה - אע"פ שזה דבר שפחות מקובל- בד"כ נהוג לבחור בנקודה שהיא שקטה ומשרה שלווה).

בתוך הרעיון של הריכוז בנקודה נמצא גם הרעיון של לכוון את הריכוז לתמונה מסויימת דימיונית - אך היות וזו היא כבר לא נקודה אזי נהוג לקרוא לכך לפעמים דימיון מודרך. תנועת ההתכוונות המחשבתית המבוצעת כלפי הנקודה והריכוז המושהה בה לאורך זמן מארגנת את כיווניות המחשבות באופן סדיר ומשתיקה מעט ולפרקים את פרצי המחשבות הקדחתניות המאפינות אותנו במהלך היומיום.בכך באה המדיטציה לידי ביטוי בהשפעתה הטובה והמבריאה על הנפש.

רעיון שלישי הוא שבבד בבד עם הריכוז בנקודה המדוברת יקרה שהריכוז יעלה ויתחדד (היות ואנו מתרכזים בנקודה בודדת לאורך זמן).זהו דבר שונה מן ההרפיה ותחושת ההרפיה.המדובר כאן על ריכוז.

ישנם המבינים את המדיטציה באופן מעט שונה והמסבירים כי במדיטציה אין צורך להתרכז בשום דבר מסויים אלא פשוט לשחרר את המוח מכל מחשבה ולנקות את הראש.גם הדבר הזה הוא נכון ואפשרי וגם הוא מדיטציה.אולם כאן המדובר הוא כבר על מדיטציה מסוג התבוננות.בה אנו רק מתבוננים במחשבות שלנו ולא מתערבים בהן באופן מודע.אנו למעשה רק הצופים בהן ולא היוצרים אותן. כאן מתבטלת למעשה נקודת הריכוז והטכניקה מעט שונה.


המדיטציה כתהליך הרפייתי כללי:

ישנם גם המבינים את המדיטציה באופן אחר לגמרי והמסבירים כי מדיטציה הינה הרפיית הגוף שלב אחר שלב כאשר אנו שוכבים או נמצאים בכל תנוחה נוחה אחרת.ההסבר של מה שצריך לעשות במצב זה הוא לדמיין את החלקים השונים של הגוף בשיטתיות (למשל מכף הרגל ועד הראש) ולהרגיש אותם מתרפים.זוהי למעשה אינה המדיטציה הקלאסית אלא פירוש שניתן לתרגילי הרפיה ושמקרבם בהגדרתם למדיטציה שהיא במקרה זה רק כותרת האם - מעין שם כללי לכל. אם כן המדיטציה היא לא תרגילי הרפיה וגם לא דימיון מודרך.המדיטציה הינה תהליך רפואי (מדי) שתפקידו להרפות ולטפל בגוף ובנפש.זאת על ידי ריכוז בשלווה.ריכוז בנקודה אחת,להבדיל מריכוז מפוזר באלפי נקודות מחשבה שונות - זהו למעשה הרוגע.שכן,רוגע מתחיל מן המחשבות ובסיסו הוא היכולת להרפות מן השטף.



הארה: מדיטציה על סוגיה השונים וזרמיה מוצעת על ידי מומחי ידע רבים ומסוגים שונים אשר מלמדים אותה מכיוונים שונים למדי ובדרכים רבות ומפותלות. כל אחד ממורים אלו כוחו יפה לשיטתו וביחד , מיכלול הידע מוצע לטובת כל החפץ להיעזר בה לצרכיו ולהנות ממנה לתועלותיו. יחד עם זאת, מעבר לעקרונות הבסיס בה אשר מפעילים רמות שונות של הבנות ,מושגיות ושליטות מחשבה ישנו ידע מתקדם ביותר אשר עשוי להוביל אדם לביצועים מדיטטיביים גבוהים מעל לרגיל.



פיתוחי ידע מתקדמים:

מדיטציה כאמור עוסקת בהרפיה. אולם אין זה הגיוני כי במשך כל החיים אדם רק "ירפה" את עצמו. הלא כבר בעיתות הראשונות של העיסוק במדיטציה התודעה מורגעת מעט וגם מכלול פרמטרי הגוף. כך שה"הרגעה" מושגת בימים הראשונים ובשנים הראשונות (בטווח הרחוק יותר) של הלימוד. מעבר לכך, המדיטציה מקנה לעוסק בה דברים שהינם מעבר להרפיה הראשונית , אשר הופכת עם הזמן רק לחלקה הראשון של המדיטציה.

מדיטציה מפתחת זווית ראייה חדשות על מצבים נפשיים, על החיים, וממקמת נקודת תצפית ריגשית על עצמך מחוץ לעצמך. בו בזמן מדיטציה מושכת את התודעה לרמות גבוהות יותר של הבנה בכך שככל הנראה היא מאפשרת "שיחרורים" פנימיים אף של חיבורי חשיבה וממיינת באופן כלשהו את זרימת המחשבות. טיב מהויות ההסתדרות של האינפורמציות אגב ביצוע מדיטציה נכונה , ידוע וגלוי רק למבצעה. קשה יהיה מעט לתאר רק במילים את איכות החוויה אשר נוצרת על ידי מדיטציה אשר פועלת בתוככי הנפש שכן היא אינה רק נשימות, מנח גוף או תנועת נפשית אשר מסתכמת בידע מדיטטיבי.

הדברים אשר מתרחשים בזכות קיום של מדיטציה לאורך שנים הינם תעגינים למיבנים נפשיים "קולטים" אשר מוכנים לקלוט לתוכם כעסים מראש , שינוי תפיסות עולם כלפי אובייקטים המופיעים בשדה החשיבה והמפריעים לידע להתנהל או המאיימים לבצע ניתוקי חשיבה ויימון ומיטוב של תודעה משוחררת הזורמת באופן חלק הרבה יותר , בתוך מיתווי ההבנה שמהונדסים לשם כך מראש על ידי תהליכי המדיטציה.

מדיטציה נכונה , באופן כלשהו אף מקבעת שינויי רצויים לאדם בהתנהגותו , כל זמן שבע עשייתה ישנה מוכוונות רגש ותודעה לצרפם לתהליכי הקיבוע של סופיות תהליכיות המדיטציה. הידע כיצד לבצע זאת הינו לא רק תוצאה של צימוד אסוציאטיבי וצמידות זמנים של אינפורמציות מוצמדות טיבעית אלא של עלייה לגבהי מושגיות ברמות שונות לחלוטין מן הרגיל.

אוטודידקט (מלומד עצמי) - 10 שנות לימוד בתחומים: אסטרטגיה וטקטיקה,משא ומתן,מכירות,כישורי שיחה ורטוריקה,תדמית,שפת גוף,ניתוח המצאות,ניתוח כתיבת הומור,ניתוח המצאות רב תחומי ויצירת חדשנות.
http://www.arikshani.co.il
אי מייל shin7@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב