דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול משברים פרואקטיבי- נוהל ניהול משברים 

מאת    [ 21/12/2009 ]

מילים במאמר: 882   [ נצפה 7350 פעמים ]

העשור האחרון הוכיח כי עולם ניהול המשברים, כבר אינו נפרד מניהול עסקים, חברות ואירגונים.

אם בעבר מנהלים היו מתלבטים (ולעיתים מדחיקים) את השאלה האם יהיה משבר (ואם לא בטוח, למה להיכנס לזה), הרי כיום זו כבר אינה שאלה. כיום מנהלים יוצאים מנקודת הנחה כי משבר יכול לקרות וקרוב לודאי שיקרה.

השאלות העדכניות הינן מתי יפרוץ המשבר - מתי תהיה עוצמתו? האם אנו ערוכים? וכיצד נגיב?

אנשי המקצוע בתחום ניהול המשברים, נוהגים להגדיר משבר כאירוע או סדרת אירועים הגורמים לשיבוש דרסטי של אורחות החיים ובעלי פוטנציאל לנזק משמעותי בהיבט הכלכלי, העיסקי והתדמיתי.

על פי הגדרה זו, יש כמובן להבחין בין משבר כהגדרתו לבין אירועים שונים ומשונים, חלקם שכיחים וחלקם נדירים שהם בעיות ולעיתים- בעיות חמורות אך אינן נכללות בעולם התוכן של ניהול משברים.

כאשר חברה לא ערוכה כראוי למשבר, ומשבר פורץ, הרי שהחברה והנהלתה מוצאים את עצמם (בעל כורחם) נוקטים באסטרטגיה ריאקטיבית (תגובתית). המשבר אינו צפוי, תמרורי ונורות אזהרה לא תוכננו לפעול ולפיכך האירוע הוא מפתיע, לא צפוי וכל מה שנותר לעשות הוא להגיב.

על פי מחקרים רבים שנעשו בחו"ל, מרבית הארגונים אינם ערוכים ולא ברמה הבסיסית ביותר למשברים עתידיים ולפיכך אינם מגבשים לעצמם גישות, דרכים ונהלים לתכנון התנהגות במצבי משבר.

מנהלים מיומנים ומנוסים, אינם נבחנים רק ביכולת התגובה שלהם והתמודדות ראויה עם מצבים כמעט בלתי אפשריים, אלא, מנהלים אלה הופכים למנהלי על ביכולתם לאמץ גישה פרואקטיבית בכלל ובכל הנוגע לניהול משברים בכלל.

הספרות המקצועית בתחום התייחסה כבר לפני זמן רב לעובדה כי ניהול משברים מקצועי וטוב מתחיל בפעולות וצעדים להפחתת הסיכוי למשבר, וצעדים בפועלות ידועים מראש להתמודדות עם המשברים.

מהלכים אלה, שהינם פרו- אקטיביים (כלומר יזומים, מתוכננים מראש), הינם ההיפך הגמור מהתנהלות וניהול ריאקטיבי. אין כאן מקום ו/או סבלנות להדחקה.

ניהול פרואקטיבי הנוגע לניהול משברים עוסק במספר נושאים:

היערכות מקדימה למשבר- בשלב זה, יש לערוך מיפוי סיכונים. כמובן שלכל חברה, יש את המיקוד שלה- לחברות תעשייתיות ישנן סיכונים תפעוליים (ראו לדוגמא המשבר האחרון של קוקה קולה בעת ביצועה הריקול השקט) לחברות פיננסיות ישנם משברים פיננסיים וכיוצ"ב.

הניסיון מלמד כי כדי לבצע מיפוי סיכונים דרוש אומץ ניהולי. עד עכשיו, מה שלא ידענו לא כאב. עכשיו פתאום אנו יודעים וצריכים להתייחס ולפעול. יחד עם זאת הסתבר כי לשלב הכל כך חשוב הזה יש גם יתרונות מניעתיים רבים. פרצות, תקלות ובעיות שעלו בשלב המיפוי פתאום מצאו את פתרונם כבר בשלב מקדים ולפיכך, הפחיתו את ההסתברות לפרוץ משבר. כך פרואקטיביות עובדת.

השלב השני עוסק בגיבוש נוהל ניהול משברים. בעיני, נוהל ניהול משברים הינו תוצר מתוחכם אשר צריך לענות על הרבה מאוד דרישות מקצועיות אך מעבר לכך, עליו להיות ידידותי למשתמש, מוכר ובר ביצוע. כל מי  שסבור כי נוהל ניהול משברים הינו נוהל המתוייק בקלסר לשעת צרה, טועה ומטעה אחרים.

נוהל משברים עוסק בין היתר בלימוד השפה, בפיתוח רגישות אישית וארגונים למצבי משבר ומשמעותם. נוהל כולל התראות על סיכון למשבר, מי מודיע, למי מודיעים, מה עושים, מה חלוקת התפקידים ומי רשאי גם להכריז על חזרה לשגרה על סיום המשבר.

נוהל ניהול משברים כולל לאחר השלב המקדים של מיוי סיכונים מחוללי משבר, שלב פרואקטיבי ובו:

הגדרת צות ניהול משבר ארגוני יעודי לארגון. בניגוד לגישות הגורסות כי יש למנות מנהל משבר חיצוני, דעתנו כי מנהל המשבר הוא מתוך הארגון ובעת הצורך עליו להסתייע ביועצים ומומחים חיצוניים.

הנוהל עוסק גם בהכנת צוות המשבר בזמן שגרה. גורמים רלבנטיים מגדירים את יתכנות המשברים בגזרות שלהם ואת האינדקטורים לזיהוי משבר (נורה אדומה).

היות ומשבר פורץ בעת שגרה בלבד, הנוהל מחייב להיות עם יד על הדופק. במצב של נורה אדומה יש לדווח לגורמים שנקבעו בנוהל. על בסיס הערכת מצב שהמתודולוגיה שלה חייבת להיות מוגדרת בנוהל ניתן להכריז על חזרה לשגרה, תיקונים קטנים או הכרזה על משבר.

מי שחווה על בשרו משבר יודע כי ההתנהלות, הלחץ, קבלת ההחלטות הם כמו במלחמה. אנשים וארגונים לעיתים נלחמים על חייהם. הנוהל קובע את הקמת החמ"ל והתנהלותם. את ביצוע הערכות המצב לפי מתודולוגיה מוגדרת.

הנוהל אף קובע את השלבים לגבי הכרזה על סיום משבר. בעקבות סיום המשבר אין לחגוג לאורך זמן אלא יש לבצע מהלך מתודולוגי מוגדר של היערכות לתחקיר והפקת לקחים.

בניית נוהל משברים אינה בבחינת "שגר ושכח". לא די בעבודה מאומצת חד פעמית. נוהל משברים דורש תרגול, הטמעה, עריכת משחקי מנהלים, משחקי מלחמה וכיוצא באלה.

בדומה לניהול משא ומתן, אשר במסגרתו, מנהלי מו"מ אומנים, נדרשים להבנה של Negotiation Awareness, הרי גם בניהול משברים פרואקטיבי, מנהלים נדרשים לחשיבה ברמה של Crisis Awareness- להבין, לתכלל את כלל הגורמים המשפעים על מניעה, ניהול והתמודדות עם משברים.

עו"ד נוי ארז הינו מומחה למצבים קריטיים ומשבריים.


עוסק בניהול קונפליקטים עסקיים מורכבים, יעוץ משא ומתן וניהול משברים. בעל תארים ראשונים במשפטים ובמדע המדינה וכן בעל תואר שני בהצטיינות במדיניות ציבורית.


הקים בשנת  1997 את קבוצת גישורים אי. די. אר בע"מ www.gishurim-adr.com


במסגרתה הקים בשנת 2004 את NegoPro - מומחים בניהול משא ומתן www.negopro.biz


 נוי  שותף מ 2008 ב CMT- Crisis Management Team העוסקת במניעת משברים, היערכות לקראת משבר וניהול משברים. www.crisimanagement.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב