דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גיוס הון - מדריך לגיוס הון התחלתי לחברות הזנק 

מאת    [ 20/12/2009 ]

מילים במאמר: 954   [ נצפה 6097 פעמים ]

גיוס הון - מדריך לגיוס הון התחלתי  לחברות הזנק

המשימה הקשה ביותר בתחילתה של כל חברת סטארט אפ היא גיוס ההון הראשוני.
בפרק זה, נפרט מספר דרכים להשגת מימון ראשוני לחברת הסטארט אפ שלכם, על סוגי המשקיעים הקיימים בשוק, וננסה להכווין את הקורא אל הדרך המתאימה לו בתהליך גיוס ההון.

מלאכים - Angales

מלאך הוא בעל הון, אשר אינו משויך לקבוצת משקיעים או קרן הון סיכון.

מושג זה מוכר היטב עוד מימי הבועה בתחילת שנות האלפיים. השימוש הנפוץ בכספי משקיעים מסוג זה הוא בתחילת תהליך הקמת הסטארט אפ, ומומלץ לנהוג בפיקחות בתהליך חתימה עם משקיע זה, כיוון שבמרבית המקרים ידרוש המשקיע אחוז לא פרופורציונאלי של מניות.

פנייה לחממה טכנולוגית

אנו ממליצים ליזמים, לעתים קרובות, לפנות בשלב הראשון לאחת מזרועותיה של המדינה, הפועלת לקידום יזמות, בעיקר בשלב הראשוני באמצעות תוכנית תנופה של המדען הראשי - מענק של עד 200,000 ש"ח. המדינה מוכנה, לעתים קרובות, ליטול על עצמה סיכון גדול יותר מהסיכון אשר נוטל על עצמו המשקיע הפרטי, והתמורה שהיא דורשת היא נמוכה יותר (החזר תמלוגים בלבד). יחד עם זאת, קבלת מימון מהמדינה מחייב עמידה בתנאים מסוימים,

הפנייה לחממה טכנולוגית מחייבת רעיון חדשני, המלווה בתוכנית עסקית ותוכנית שיווקית נרחבת, ואשר יזמיו הנם מדענים בעלי תארים אקדמאים ובעלי הישגים מוכחים. אל החממות הטכנולוגיות בארץ מגיעות כמאה פניות בשנה, ומרביתן נדחות. השלבים בפנייה לחממה טכנולוגית הם:

הפגישה הראשונה, בה מתבקשים היזמים להציג את הרעיון באופן מילולי. פגישה נוספת עם מנהל החממה ומנהל הסיוע לפרויקטים, בה יושם דגש על הגדרת המוצר, המודל העסקי והאפשרויות לקניין רוחני.

בשלב השלישי יתקיים מפגש עם וועדת הפרויקטים של החממה, ובמידה והפרויקט יאושר על ידיה, תכתב חוברת הפרויקט, אשר תוגש למנהל החממות. במנהל החממות ימונה בודק מקצועי לפרויקט, אשר ייפגש עם היזמים וייתן את דעתו לסיכויי הצלחת הפרויקט. בסיום שלב זה (שלב רביעי), יוצג הפרויקט בפני ועדת ההיגוי של המדען הראשי, אשר תקבע אם לאשר תקציב או לדחות את הפרויקט.


 

קרנות הון סיכון - Venture Capitals

קרנות הון סיכון מגייסות את כספיהם מבעלי הון פרטיים ובנקים. קרן הון סיכון היא המשקיע אשר למעשה נותנת את התקציב התעשייתי / תפעולי למרבית חברות הסטארט אפ. אל קרנות הון הסיכון יש להגיע מוכנים, מצוידים בהמון מוטיבציה, קסם אישי, וכמובן מלווים בתוכנית עסקית מקצועית ומפורטת אשר תציג את הרעיון שלכם בצורה הכי מושכת שניתן. 

בפנייה לקרן הון סיכון יש לבדוק את תחם ההתמחות של הקרן והשלב בו מעוניינת הקרן להיכנס כמשקיעה, היות וישנן קרנות המעוניינות להיכנס רק לפרויקט אשר נמצא בשלב הנבת רווחים בלבד. כמו כן יש לבדוק את גודלה של הקרן מול ציפיות ההשקעה שלכם.

גיוס משקיעים - חשוב לדעת

במיזמים פרטיים הדרכים המומלצות להשגת מימון ראשוני לחברת סטארט אפ היא בפנייה למשקיעי Angel ולקרנות הון סיכון. חשוב לחתום על הסכמי סודיות לפני הצגת הרעיון. הפגישה הראשונה עם המשקיעים היא הפגישה הגורלית בתהליך הגיוס, אליה כדאי להגיע מוכנים.

חשוב לזכור כי בהשקעה בחברות סטארט אפ קיים אלמנט הרגש, היות והוכחת הפרויקט היא כמעט בלתי אפשרית מטבע הדברים, ולכן עליכם להיות מצוידים במיטב כישוריכם הבין-אישיים. השקיעו מאמץ בבניית המצגת למיזם, ואם ניתן במודל אב-טיפוס ראשוני. השקיעו ככל שתוכלו בתוכנית העסקית, היא זו שתוביל את החזון שלכם להגשמה.

 

ההכנה לפגישה עם המשקיע

הפניה למשקיע היא אחד השלבים הקריטיים ביותר  - ולכן יש להגיע לשלב זה מוכנים.

בשלב ההכנה צריך להכין תוכנית עסקית, שתסייע לכם להכיר ברמה גבוהה מאוד את השוק בו אתם עתידים לפעול, את המוצר שלכם, על יתרונותיו וחסרונותיו, ואת התחזיות הפיננסיות שתציגו בפגישה.

 1. למדו היטב את השוק. למדו מי השחקנים המרכזיים בו, הכירו את כל מתחריכם, ולא רק את החברות המעטות השולטות בשוק. דעו מיהם בעלי התפקידים המרכזיים בכל אחת מן החברות החשובות הפועלות בשוק. דעו מה הרקע המקצועי שלהם, וכיצד ניתן ליצור איתם קשר.

 

2. הכירו את המוצר שלכם. הכירו את כל המוצרים בשוק, ודעו במה המוצר שלכם טוב יותר, ובמה הוא טוב פחות.דעו לענות עניינית על ביקורת שתופנה כלפי המוצר שלכם. הניחו תמיד שבפגישה עם משקיע, תישאלו את השאלות הקשות ביותר - הסיכוי שכך יקרה בפועל הוא גבוה.

 

3. דעו במה אתם תורמים לקידום המוצר - הגורם החשוב ביותר שיביא לקידומו של המוצר שלכם הוא אתם. המשקיעים יודעים זאת, וחשוב להם מאוד לדעת שמאחורי מוצר טוב עומד אדם מנוסה ומקצועי. דעו מדוע דווקא אתם מתאימים לקדם את המוצר שלכם. הניסיון שלכם, הקשרים שלכם והכישורים שלכם הם הנכס העיקרי שלכם. 

 4. העלו את הכל על הכתב - נתוני השוק, על שחקניו העיקריים, המוצר על איכויותיו, יתרונותיו וחסרונותיו, והיזמים - חשובים מאוד למשקיע הפוטנציאלי. מסמך הכולל פרטים אלה קרוי "תוכנית עסקית", ולרוב, נכתב ע"י אנשי מקצוע. ודאו שלפני שתגיעו לפגישה עם משקיע - יקבל זה עותק מהתכנית העסקית או מתמצית המנהלים שלכם, על מנת שיוכל להתכונן היטב לפגישה. המשקיע יצפה לכך!

 5. הכינו מצגת - תפקיד המצגת להעביר את עיקרי התוכנית העסקית באופן ממוקד ומהיר. משקיעים מתרשמים מאוד ממצגות העשויות כהלכה, והצטיידות במצגת שכזו עשויה להיות כלי חשוב בפגישה עם משקיע.


הכותב הינו יועץ עסקי בחברת Vision Point


לפרטים נוספים ניתן לפנות לניר לוי: nir@visionpoint.co.il


או לגלוש לאתר הבית www.visionpoint.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב