ביקש לישב בשלווה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

ביקש לישב בשלווה 

מאת    [ 20/12/2009 ]
מילים במאמר: 713   [ נצפה 2278 פעמים ]

 
 

ביקש לישב בשלווה

 

התנהגותו של יעקב במשך עשרים שנה בביתו של לבן , הייתה כשל מנהיג אמיתי, איש חכם איש תם יושב אוהלים, המפגין עוצמה ונחישות של מנהיג. בחלומו על הסולם והשלבים שבו כדי להגיע לכל יעד ,דרך הפגנת כוחות פיסיים בגלילת האבן על פי הבאר, ועד להיותו רועה צאן חכם ונבון שהביא לעושרו של לבן וביתו, אך כמובך גם לעצמו ומשפחתו.

יעקב המנהיג משלב בצורה נפלאה עמל מתוך יושר והגינות יחד עם גידול משפחה לתפארת. כל עשייתו בבניית ביתו הפרטי ההולך ומתעצם הייתה מתוך יעד ברור לחזור לארץ מולדתו- לארץ המובטחת.

יעקב מפגין נחישות במנהיגותו בכל הליכותיו ובהתנהגותו אל דודו לבן וביתו.מנהיג צריך כל הזמן להפגין מנהיגות, להראות הדרך למונהגיו לזקוף קומתו ולהוביל, להשפיע, לכוון ולהנחות את הדרך.להראות הנתיבים- שעל המונהגים לנוע בהם.

אל למנהיג לשבת ברוגע ובשלווה.יש חשש לעיתים שהמנהיג המיישם תפיסת עולמו מבקש לנוח בשלווה, שהרי השיג הוא מטרותיו. פרשת וישב פותחת במשפט "וישב יעקב" ביטוי לתחנה האחרונה למסע שנמשך עשרות שנים. רש"י מדגיש כי יעקב ביקש לשבת בשלווה, המשך הפסוק מלמד כי קפץ עליו רוגזו של יוסף, חכמים רואים בזאת יחס של סיבה ותוצאה. צדיקים לא יכולים לשבת בשלווה בעולם הזה. אם הם מנהיגים אמיתיים מזמנים להם מיד דבר שיוציא אותם משלוותם.

התכונה המנהיגותית...דורשת מהעומד בראש להיות כל הזמן בפעילות, שהרי הוא המשפיע והמוביל. יעקב עמל שנים רבות כדי להגיע לארץ ישראל , אך ביצוע משימה נעלה זו אינה מספקת. עליו להמשיך ולהנהיג משפחתו ועמו בראש מורם בביטחון ובעוצמה.

ניתן להבחין בהתנהגותו הנמרצת. בכל עשרות השנים בבית לבן במנהיגותו השלווה יותר בהגיעו לארץ או אז חלק מבניו תופסים המנהיגות ולעיתים ללא שאלות ממנהיגם יעקב.

כך שמעון ולוי במקרה שכם וחמור, ובהמשך, הבנים ביחסם ליוסף, חלומותיו ומכירתו.

בקשת השלווה טומנת בחובה סכנה, באשר היא מעודדת גורמים אחרים לפעול. שמירה על מתח מנהיגותי יוזמה ופעילות כל הזמן.ידועים לנו הנמרצות המדהימה של דורות קודמים בעזבם את ארצותיהם כדי להגיע לא"י התגברו על כל מיני תקלות בדרך ועל מכשולים רבים, נחישותם גברה על כל תקלה.

כך הצעירים של חו"ל היום אלפי בני נוער מגיעים לארץ לביקורים וחלקם הגדול נשאר לחיות כאן עמנו.

קורה שלאחר מספר קטן של שנים כאשר האמונה והלהט נמוגים, באשר הם כאן בארץ לאחר יישום יעד ומטרה חלק מהם מבקשים לשוב לארצותיהם, עלינו על כולנו למצוא כל נתיב וכל מסלול כדי להמשיך לאתגר את הדור הצעיר , כדי להוסיף בהם אמונה ולהט בדרכם הטובה והבונה, ולעגן בהם עשייתם הטובה לאורך זמן. צריך כל הזמן למצוא דרכים כדי לטפס במעלה סולם ההתחדשות כדי לעלות במדרגות ההצלחה , למצוא מסלולים מרתקים שיעניינו את "העולים לארצנו" כדי שימצאו עוד ועוד אתגרים.

כאשר היושב בשלוה הוא רגוע ושקט, הרי קיים חשש שהפחד יחליף את האומץ והנחישות, מחשבתו שונה ובעלת יוזמה נמוכה וללא איתגור.

שיקולי הדעת של היושב בשלוה- משתנים הם ממנו והלאה , אין בו הביטחון שהיה נסוך בו כל עוד היה הוא כמנהיג בוטח ומוביל , יש בו חשש מפורענות.

מנהיגים מאז ומתמיד הם אינם כאחד האדם תפקידם להשפיע על אחרים מחייב אותו לתת דוגמא אישית בכל הליכותיהם וכל הזמן .

מנהל שהוא מנהיג , אף מורה במנהיגותו צריכים לדעת ולהבין כי כל עוד הם משתמשים בתפקידם עליהם להמשיך מעלה במעלה ההר כל הזמן, חייבים הם לשמש דוגמא בכל הליכותיהם, כל עוד הם משמשים כמנהיגי בית הספר אסור להם לישב בשלוה ,

כל דרכם והליכותיהם , הגברת חכמתם ותבונתם המתמדת צריכה להיות מנותבת כלפי מעלה , למצוא ולאתר יוזמות חדשות , להקשיב לרחשי ליבם של הנוער ולהתאים הכלים שיתאימו לרוח תקופתם. ההתחברות עם הנוער דהיום היא משימה לאומית תורנית וערכית , כדי להפגין יותר ויותר משימות מעניינות ומרתקות , פיתוח חיי חברה ומנהיגות נוער משמשים כיום כאחד מהאתגרים החשובים ביותר, פיתוח לומוד עצמי ולימוד בחברותות- מהווים גולת כותרת בלמידה נכונה כיום.

חייבים מנהיגי הדור להקנות ערכים בכל עשייתנו ולטפח זקיפות קומה ואמונה בנו ובצדקת דרכנו מתוך תורה ודעת.

בניית הדור הצעיר צריכה להיעשות בכלים מעניינים תוך שיתופיות כולם בחשיבה ובעשייה , חובה עלינו לתת זמן לשאילת שאלות וליצירתיות של כל אחד ואחד- על פי כישוריו ויכולתו.

ההורים אף הם חייבים ללמוד את אפיוני הדור, עיצוב הבנים היום שונה מהכלים בהם השתמשו הם בצעירותם- כהורים. ההורים חייבים להיות כל הזמן משפיעים- על ילדיהם בכל הדרכים . אל להם לישב בשלוה ולסמוך על אחרים .

 

המורים בעשייתם החינוכית במסגרת בית הספר וההורים בביתם שלהם חייבים לראות עצמם כמנהיגים העוסקים כל הזמן בחינוך ובעיצוב מלא ולא לישב בשלוה.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב