דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהיג - בוכה? 

מאת    [ 20/12/2009 ]

מילים במאמר: 699   [ נצפה 5643 פעמים ]

מנהיג - בוכה

מנהיג - אדם המוביל מונהגיו, המשפיע עליהם, המהווה דמות לחיקוי, למנהיג תכונות של אומץ, נחישות, עוצמה, אסרטיביות, כריזמה, דימוי עצמי חיובי וזקיפות קומה.

מנהיגי מצרים בעבר נחשבו כאלים, כאנשים על אנושיים. הבריות נהרו אחרי המנהיגים מאז ומתמיד לעשייה ולמלחמה, לחיוב ולשלילה. השפעתם של המנהיגים היתה תמיד חזקה ומבוססת, לעיתים על סביבה ברוטלית ואכזרית.

בספר בראשית מתואר יוסף כמנהיג נבון וחכם, אשר משכיל בחשיבתו היצירתית ובעשייתו המבריקה להנהיג כל ארץ מצרים, להופכה כמקום עליה לרגל של כל הסביבה, כאימפריה הענקית בתקופה זו. כולם עלו לרגל לשבור אוכל ממצרים, רעיון אותו הגה יוסף המנהיג.

מנהיג חכם וכריזמטי זה נחון בתכונה מדהימה- הבכי, שבע פעמים בספר בראשית אנו נתקלים ביוסף הבוכה. היתכן - מנהיג בוכה?

לבכי משמעות אמביוולנטית בחיינו. לעיתים אדם מזיל דמעה מאושר, מהתרגשות, משמחה. כמובן הבכי נובע גם מעצב, מכאב ומיגון. אותה פעולה המתחוללת בגופו של האדם כתוצאה משני מצבים שונים לחלוטין.

הבכי אינו נחלתו של כל אדם, מנהיגים בדרך כלל אינם מביעים רגשותיהם כלפי חוץ, המנהיג לרוב אינו מזיל דמעה, לא מאושר ולא מכאב ויגון.

יוסף איש בעל תעצומות מנהיגות להפליא, בוכה ובוכה. הוא מגלה רגשות הטמונים בתוכה פנימה.

יוסף בוכה לראשונה כאשר הוא שומע את אחיו מתחרטים על מכירתו, עוצמת בכי קטנה היתה זאת, מיד הוא חוזר להיות שליט קשוח, הגאוה המלכותית לא אפשרה לו להיראות בציבור כמנהיג בוכה.

כאשר בנימין מגיע למצרים ונפגש עם יוסף בוכה יוסף בכי רציני יותר, כאן אף מתארת התורה כי יוסף התאפק ואצר בקרבו ההתרגשות הגדולה שאחזה בו. שובו לחדר לאחר הבכי לא הסגירה מאומה מתחושותיו.

לאחר נאומו המרגש של יהודה או אז נתן את קולו בבכי וכל מצרים שמעו בכי זה, בכי דרמתי בעל משמעות ומרגש, המצרים הרגילים למנהיגים קשוחים לא הבינו הכיצד מנהיג אדיר מימדים כיוסף בוכה. מצד אחד כל מצרים המומים מהבכי, אך במשפחת יעקב גרם הבכי התקרבות בין האחים, השליט המרוחק הקשוח המנוכר הופך בבכיו לאח רגיש החפץ בקרבתם של אחיו.

הדמעות הן ביטוי בולט לתשוקתו של יוסף לאחד המשפחה. הבכי מפיג מתחים ומשפיע על רגש האדם. מעבר לתבונה, לשכל, לחכמת האדם גורם הבכי לשינויים ברגש. אנו רואים שלעיתים קיימת השפעה אדירה המלווה ברגשנות יתר - בבכי. שילוב שתי התכונות הללו "שכל ורגש" מהוות מאז ועד היום את מהות ההצלחה. הן מבהירות את התנהגות האדם, את האנושיות שבו. אנו יודעים כיום כי הדרך להעפיל מעלה בסולם ההצלחה המנהיגותית משלבת שתי התכונות שכל ורגש, תבונה, יידע, השכלה מול אמפתיה סובלנות, הקשבה, יחס כבוד, עידוד ואהבה. מנהיג איתן ודגול במיגוון התחומים בהוראה, בתורה, בהיי טק, בתעשייה ובצבא חייב לשלב שכל ורגש, אם עז רצונו להתגבר על כל מכשול, לאתגר שותפיו חבריו מונהגיו לחשוב ולהיות יצירתיים.

המנהיג צריך להעצים מונהגיו ביידע, בהשתלמויות ובחשיבה חיובית, אך עליו להשתמש בכל האמצעים האנושיים הקשורים כולם לתחום הרגש כדי למצות יכולתם של עובדיו. באשר בדור זה החכמה נמצאת אצל רבים מהאנשים, הסביבה העשירה מגבירה את עוצמתם של כולם לא רק של המנהיגים. מנהיג חכם מבין זאת ויוצר אוירה ושילוב של אינטלגנציה ריגשית כדי למצות כישוריהם האינטלקטואלים של עובדיו, בכך משתפרת כל הזמן העשייה.

כאשר רוצים לבנות "חברה" בריאה אשר יוצרת חשיבה קולקטיבית ואיכותית, חברה בעלת אחריות ורצון עז לרוץ במסלולים הנכונים כדי להגיע הראשונים ולזכות במדליה הנכספת יש לתת לאצנים, למשתתפי התחרות חומרים שיגבירו בהם את הרצון ואף ישפרו יכולתם להמריץ החשיבה והריצה, חומרים אלה הם בתחום הרגש, אדם שמח ומאושר ירים ראשו כלפי מעלה ימתח כל איבריו למקסימום היכולת, יפתח את שריריו כראוי וישתדל לנצח. פיתוח כח הרצון תלוי כולו במיצוי התחומים הריגושיים הגורמים לו לאדם לרצות ולהוסיף דעת ותבונה.

בדור זה אנשים ירוצו אחרי הדמות המובילה המאופיינת בכריזמה, זקיפות קומה, חכמה, למידה מתמדת, נחרצות, אך המשולבת באנושיות, בחיוך, באהבה ובבכי במקום ובזמן הראוי.

עלינו ללמוד כולנו עובדים, מנהיגים, הורים ומורים את התנהגותו של יוסף כמנהיג, דמות מופת שהשכילה להנהיג כל מצרים הענקית בתקופתה. בזכות תבונתו והתנהגותו, הוביל הוא את מצרים לארץ היחידה באזור כולו אליה זרמו מכל האזור כדי לשאוב מזון וצידה. אדם מנהיג בעל השפעה אדירה על כל הסובב אותו, אך הבין שעליו לשלב גם תכונות ריגושיות כמו הבכי במועד ובזמן הנכון.

מנהיג שהשפיע על כל מצרים אך יחד עם זאת שמר על משפחתו וחינך ילדיו לתורה ולמעשים טובים. לא בכדי ברך אותם יעקב בברכת האחים, אפרים ומנשה כראובן ושמעון. יוסף הצדיק והחכם הוביל אימפריה ענקית אך שמר על ייחודיות משפחתו היהודית.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב