בעיתה,,, ואחישנה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

בעיתה,,, ואחישנה 

מאת    [ 20/12/2009 ]
מילים במאמר: 1036   [ נצפה 1988 פעמים ]

 
 

בעיתה ואחישנה

בחומש שמות מסופר על שליחותו של משה אצל פרעה וטענותיו של משה כלפי הקב"ה " למה הרעת לעם הזה למה זה שלחתני" ( שמות ח' כב'-כג') רש"י וחז"ל מבקרים דבריו של משה , אף כי משה כמנהיג העם מצפה להיטיב מצבם של העם. הרב יהודה עמיטל מבהיר לנו שהיו למשה שתי שליחויות הראשונה להוציאם ממצרים בזכות ובחסד - אך שליחות זו לא צלחה , בשליחות השנייה שנועדה להוציאם בשביל כבוד ד' שמתחולל בגויים - שליחות זו יוצאת אל הפועל.

משה מקבל הסבר- כי לעיתים הסבל הכרחי לגאולה , בשביל שבעתיד יוכלו לצאת מן העבדות ובמהירות ללא תנאים.

היינו שתי השליחויות מקבילות לשני סוגים של גאולה גאולה של "בעיתה" ויש גאולה של "אחישנה" גאולה בעיתה היא איטית, היא כוללת ניסים גלויים במהלכי הטבע . "בעיתה" מבהירה לנו עקרונות -הכול בזמנו ועיתו. לגאולה הסופית יש צורך בשלבים שאי אפשר לפסוח עליהם (ככתוב שמות ו', ו'-ח') "לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצריים והצלתי אתכם מעבדתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים, ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוקים וידעתם כי אני ה' והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה'"

חמש לשונות גאולה- והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי והבאתי אלו שלבים שלא ניתן לפסוח עליהם בהקמת עם, יש בהם שחרור פיזי ויש בהם שחרור רוחני אין משמעות לשחרור שהגוף ללא הרוח. לבוא ב"עיתה" בזמנה במועד הנכון ישנם פעולות גאולה בהם אי אפשר להמתין לכל השלבים, הגאולה צריכה להתרחש במהירות מיד -"אחישנה"

הרב עמיטל מדגיש כי הקמת המדינה לאחר השואה הנוראה הייתה הכרחית להתבצע במהירות אף כי לא ברור אם היינו ראויים לכך שהרי המצב הרוחני של עמ"י אז לא היה במיטבו אך הקצב המהיר היה חיוני ביותר.

השחרור ממצרים היה חייב לכלול את שני המרכיבים החשובים- פיזי ורוחני.

לשחרור הגוף ללא שחרור הרוח אין משמעות זה שחרור טכני מדומה.

כמובן שגם שחרור הרוח ללא שחרור גופני אין לו ערך רב.

קיים הבדל בין המושגים עבדות וחירות - המפתח להבהרת המושגים היא בחירה חופשית בן חורין מאופיין בשליטה עצמית בפעולה בהכרה מלאה עצמאית וחופשית כל מעשיו מתוך בחירה האדם צריך להשקיע מאמץ כדי לבחור בחרות שהרי יש בחיינו קשיים רבים בדרך להגיע להישגים צריך להתאמץ ולהשקיע מיטב אישיותו וכישרונו של האדם.

אנו יכולים ללמוד מתהליך יציאת עמנו ממצרים לכל עשייתנו בעמלנו בכלל ובעשייתנו החינוכית בפרט.

כל הורה וכל מורה יודעים כי תהליך קבלת ההחלטות מעוגן בתוכנו, כל הזמן קיימים התמודדויות אין סופיות בין הורים לילדיהם בין מורה לתלמידיו ובין מנהל למוריו, כל סיטואציה כל מקרה כל אירוע דורש תגובה מידית מהירה ולפעמים איטית מאוד הדורשת זמן רב כדי להגיע למסקנה או לתוצאה.

מנהלים בתעשייה ובהייטק יודעים אף הם כי יש לעיתים להחליט מיידית ויש מקרים שההחלטה נובעת מקיומם של ישיבות רבות התלבטויות אין סוף עד לתוצר הסופי.

כפי שלמדנו בפרשתנו- לעיתים הגאולה התוצאה ההחלטה היא "בעיתה" עליה לגבור על שלבים רבים, בניית חזון יעדים ותהליך ארוך וממושך כדי להגיע לתוצאה להישגים המצופים.

ישנם מקרים רבים שעובדים זמן רב מאוד על פיתוח נכון. כאשר הרעיון ברור אך קיימים חילוקי דעות בקשר ליעדים, לצרכים לכיווני העבודה- לתהליך כדי לכבוש את היעדים.

קיימים מקרים בחינוך- שאי אפשר , שאסור לדלג שלבים, אנו נוהגים לציין כי "אין קיצורי דרך בחינוך", במקרים רבים אי אפשר להקנות ערכים , מיומנויות, הרגלים בדרך של "אחישנה" אלא רק "בעיתה" לאחר קיום תהליך ארוך ומייגע, הנמשך לאורך זמן רב.

טיפוח חיי חברה במסגרת חינוכית לימודית, אינה יכולה להתבצע "כמבצע" החדרת הצורך בחינוך חברתי ביצירת חיי חברה, בהטמעת אהבת אדם, בהבנה הלכה למעשה של המצוות הנתונות. למשל- יש צורך בשנים של עבודה- עמל חינוכי איטי וממושך מרתק ומגוון, לא ניתן להשיג הפנמת ערכים במהירות, "בעיתה" זה אומר בזמן הנכון לאחר מאמץ, חשיבה ותהליך.

סיפר לי אומן בציור, כי גם "באומנות" יש פעמים שהסגנון קשור לציור - המאפשר יצירתיות נרחבת ללא גבולות וסייגים , אך יש והאומן חייב לשמור על מסגרת אומנותית, על כללים הדוקים וברורים וזה לוקח זמן.

פיתוח מנהיגות נוער יעילה וחכמה המנווטת את הדור הצעיר לעשייה יעילה וחכמה

דורשת זמן, להפיכתם של נערים למנהיגים יש צורך בתהליך. חשוב לציין כי מנהיגות הנוער היא המשפיעה הגדולה ביותר על חבריהם הצעירים אין לפסוח על שלבי הביניים בהכנת "מנהיגות נוער" - "בעיתו" לאט אבל בטוח.

הרמב"ם מבהיר כי כלל ראשון בחינוך הוא "ההרגל" היינו למידה של רעיון, נושא חדשני, הטמעת הרגלים ומיומנויות הוראת מצוות שבין אדם לחברו- בנסיעתן בתוכו של הלומד , כל אלא חייבים בשינון בתרגול אומנם בדרכים וכלים שונים , מגוונים ומרתקים אך "ההרגל" הוא כלל בסיסי להתנהגות שונה ואחרת.

התוצרים- התפוקות ייראו רק כעבור זמן- "בעיתו" להחדרה והבנה מעמיקה של כל החלטה חייבים להקצות זמן- כדי שנוכל לשקול היבטים שונים הקשבה לאחר,פיתוח חשיבה, באשר החכמה ליצירתיות נמצאים אצל רבים, התחשבות בשיקולי הדעת של רבים מהווה תשתית נפלאה לבניית בית איתן וחזק.

המחלוקת- עידוד הבעת דעות אחרות- מעגנות חשיבה מעמיקה.

בסופו של דבר- תהליך קבלת החלטות הנובע מ"שקלא וטריא" - מדיון מעמיק , מהקצאת זמן לדיון וחשיבה מוסיף נופך אדיר של עומק, החשיבה המשותפת יוצרת גם תחושת שייכות כמובן , שיתופיות כל הצוות בהחלטות מחדיר "אחריות" לכל יחיד ומגביר המוטיבציה , להפעיל עוד ועוד חשיבה מעמיקה.

בכל מפעלי העשייה וההייטק קיימים מחלקות מו"פ-מחקר ופיתוח.

המחקר והפיתוח מהווים קוד מנצח בדורנו ,דור המאופיין בתהליכי שינוי מוגברים ותכופים בהתחדשות מהירה ובחשיבה לשיפור כל המצאה,המחקר האקדמי באונ' מאופיין בעיקר ברמת המחקרים מרצה נמדד בכמות ובאיכות המחקרים החדשניים שהוא "מייצר" אף קבלת תואר פרופ' מותנית בכמותה של החדשנות שבעשייתו.

תהליכי המחקרים חייבים להיות בעיתו להקצות זמן לניתוח לחשיבה לוגית להקשבה לאחרים ולניתוח חכם ונבון של הממצאים, שהרי כל התהליך לוקח זמן, לא יתכן להגיע לתפוקות דרך דילוג על שלבים. בעיתו- משמש כמוקד עיקרי בהצלחה הוא מאפשר חשיבה מעמיקה ויעילה.

 

בעולמנו המתפתח כל הזמן אך גם בעברנו כעם יש מקרים שקיים צורך חיוני לביצוע משימות מיידיות לגבות החלטות מהירות ונוקשות ואחישנה -זו תכונה פדגוגית בתחום החינוך אך מקובלת גם בכל העולם המתקדם לעיתים כדי למנוע שבירת כלים טוטאלית כדי להתגבר על הבעיות שבדרך כדי לחלוף על המכשולים היכולים לגרום לנזק רב חובה עלינו לעיתים להחליט מיידית ולבצע המשימה שנדונה,,, ואחישנה חייבת להיות משולבת לפעמים עם בעיתו השילוב של שניהם לאחר שיקול דעת מקצועי וחכם הם המהווים את הקודים להצלחה .

צריך מנהיג המוביל כל קבוצה לחשוב תמיד מתי להשתמש ב"בעיתה" ומתי ב- "ואחישנה" כדי להגיע למיצוי היכולת שבכל אדם וכדי לקבל תפוקות מעולות וחכמה בכל עשייתנו.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב