דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוכנית הבראה? מצטערים, מאוחר מדיי 

מאת    [ 17/12/2009 ]

מילים במאמר: 432   [ נצפה 2191 פעמים ]

מהי תוכנית הבראה?

מרבית העסקים זקוקים, בשלב זה או אחר של פעילותם, להבראה. עסק שזקוק להבראה הוא עסק שנקלע למשבר, אך לא קרס לחלוטין וניתן עדיין להצילו באמצעות תוכנית הבראה מתאימה, שתגובש בידי יועצים עסקיים מקצועיים. תוכנית הבראה מזהה, ראשית, את סיבותיו וגורמיו של המשבר, כלומר את הכשלים שהובילו אליו - גורמים פנימיים כמו ניהול פיננסי וכוח אדם, וגורמים חיצוניים כמו מצב השוק והאסטרטגיה השיווקית. בשלב הבא היא מייצרת תוכנית פעולה מקיפה שמטרתה להבריא את העסק, תוכנית שמגדירה הן אסטרטגיה ארוכת טווח והן פעולות שיש לבצע באופן מיידי, כגון גיוס הון ושותפים, תוך קביעת לוח זמנים מדויק. תוכנית הבראה עוסקת במכלול תחומי הפעילות העסקית: ארגוניים, מנהלתיים, פיננסיים, שיווקיים וכדומה, וכוללת ניתוח מעמיק של העסק, של השוק, של המתחרים ושל קהל היעד הרלוונטי. כל זאת, תוך עבודה צמודה מול הגורמים השונים בתוך העסק, דבר שהוא הכרחי כדי להטמיע את השינויים הפנימיים הדרושים. הסתמכות על תוכנית הבראה מקצועית היא, אם כך, כלי ראשון במעלה להבראת עסקים המצויים במשבר.

תוכנית הבראה: מתי? ומתי מאוחר מדיי?

באופן טבעי, תוכנית הבראה מיועדת לעסקים המצויים במשבר, ולא לעסקים פורחים ובריאים (אם כי גם להם תוכניות התייעלות, המהוות סוג של תוכנית הבראה, תהיינה רלוונטיות). עם זאת, תוכנית הבראה לא מיועדת אך ורק לעסקים שקרסו, שפורקו או שכבר אי-אפשר לשקם. כדי שהנזקים שגורם המשבר יהיו מועטים ככל הניתן, והשיקום ממנו יהיה מהיר ובעלויות סבירות, עדיף יהיה לגבש תוכנית הבראה בשלב המוקדם ביותר האפשרי מרגע זיהוי המשבר. ככל שהמשבר מעמיק, ההיחלצות ממנו הופכת בעייתית וקשה יותר - ובסופו של דבר לבלתי אפשרית. למרות זאת, בפועל, עסקים רבים פונים לגורמים מקצועיים לטובת גיבוש תוכנית הבראה רגע מאוחר מדיי, כשכבר כמעט ולא ניתן לעשות דבר. תופעה זו נפוצה במיוחד בנוף הישראלי, ויש לה לפחות שתי סיבות מרכזיות: האחת, התעלמות מסימנים ואינדיקציות שמעידים על כך שהעסק נתון במשבר; והשנייה, האמונה הישראלית הידועה ש"יהיה בסדר", כלומר שהעסק יתאושש מהמשבר גם ללא תוכנית הבראה - אמונה שמתבררת כמופרכת, ברוב המוחלט של המקרים. ניתן להשוות התנהגות כזו להתנהגותו של אדם שמזהה סימנים ואינדיקציות לכך שהוא עלול לחלות במחלה סופנית, אך במקום לפנות בו במקום לרופאים מומחים הוא פשוט ממשיך בשגרת חייו מתוך תקווה חסרת כל בסיס שהמחלה לא תפרוץ.

אז מה לעשות?       

כאמור, ישנן אינדיקציות שונות שיכולות להעיד על משבר, ביניהן שיעור הרווחים של העסק והצטברות גירעונות, שיעור הצמיחה של העסק, אי-עמידה בהתחייבויות, ניתוק קשרים עסקיים (למשל עם ספקים או משווקים), פגיעה בתנאי האשראי ואבדן משקיעים, פגיעה משמעותית בכוח האדם, חוסר מימוש היעדים האסטרטגיים (שהותוו בתוכנית העסקית) ועוד. מעקב מתמיד אחר האינדיקציות האלו יסייע לזהות משברים כבר בראשיתם - ובמקרה כזה חובה לפנות באופן מיידי לגורמים מקצועיים לצורך גיבוש תוכנית הבראה.

 

 

אופק בר השקעות בע"מ  http://www.ofek-bar.co.il שירותי יעוץ עסקי ובניית תוכנית עסקית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב